دنیای‌اقتصاد - بوشهر: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: امسال حدود یک هزارو ۵۰۰میلیارد ریال برای تسریع در اجرای طرح‌های پارس جنوبی هزینه شد. سید پیروز موسوی با بیان این خبرافزود:توسعه راه‌های ارتباطی، تامین برق پایدار از طریق ایجاد پست‌های جدید برق، استحصال اراضی و تامین آب مورد نیاز طرح‌های پارس جنوبی از جمله این طرح‌ها است. این مقام مسوول یادآورشد: افزون بر اعتباراتی که برای اجرای مصوبات سفرهای استانی رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر اختصاص می‌یابد برای سال آینده حدود سه هزار میلیارد ریال نیز بودجه سرمایه ای (عمرانی) منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است. وی یادآور شد: همچنین حدود دو هزار میلیارد ریال نیز برای پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکاران اجرای پروژه‌‌های مصوب هیات دولت اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: ۴۸۰ میلیارد ریال بابت نخستین صورت وضعیت مصوبات سفرهای استانی هیات دولت به استان بوشهر به پیمانکاران اجرای مصوبات مربوط به تعهدات وزارت نفت پرداخت شد. موسوی اضافه کرد: باتوجه به عزم دولت در بهره‌برداری از فازهای باقیمانده در ۳۵ ماه، برای تسریع در تحقق این مهم ۹ پروژه زیرساختی توسط این سازمان برای سال آینده هدف‌گذاری شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: برخی از این پروژه‌ها در حال اخذ بودجه است و برخی نیز در حال مطالعه و طراحی هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: توسعه فضای سبز، کریدور تاسیساتی مورد نیاز صنایع پایین دستی که خوراکشان را از پتروشیمی‌ها می‌گیرند، تامین آب، برق، مسائل رفاهی، گردشگری و توریسم صنعتی از جمله این طرح‌ها است.

وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز طرح‌های پارس‌جنوبی در قالب قراردادی با شرکت مپنا به صورت سیکل ترکیبی تولید ۷۰هزار مترمکعب آب به صورت روزانه از طریق آب شیرین کن انجام خواهد شد. موسوی یادآورشد: این میزان آب برای تامین آب مورد نیاز صنایع پایین دست خط انتقال و شبکه توزیع به صورت فاینانس تولید خواهد شد. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از این میدان ارزآوری خواهد شد، گفت: با کسب این میزان درآمد از پارس جنوبی دو برابر درآمدهای صادرات نفت، از محل فروش گاز درآمد عاید کشور خواهد شد. این مقام مسوول ادامه داد: باتوجه به تعداد طرح‌های توسعه ای که در پارس‌جنوبی در دست اجرا است، افق روشنی برای نقش آفرینی در شکوفایی اقتصاد کشور وجود دارد. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: تصمیم تاریخی اتخاذ شده برای بهره‌برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی در مدت ۳۵ ماه که در خردادماه امسال توسط رییس‌جمهوری اعلام شد نقش موثری در تحقق سند چشم‌انداز نظام و برنامه‌های پنج‌ساله دولت خواهد گذاشت.

وی با اشاره به پیگیری و عزم وزیر نفت برای بسیج همه امکانات در بهره‌برداری از این پروژه‌ها یادآور شد: برای تحقق این مهم ۶۰ میلیارد دلار در پارس‌جنوبی تا پایان برنامه پنجم توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود.