یک سال با یارانه ها

شب ۲۸ آذر ماه ۱۳۸۹ ، محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران با اعلام قبلی بر صفحه تلویزیون حاضر شد تا درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با شهروندان حرف بزند. شهروندان پرشماری از جامعه ایرانی چشم به تلویزیون و دهان رییس دولت دوخته بودند تا او بگوید اگر قانون اجرا شود،چه اتفاقی برای کسب و کارآنها رخ می دهد. رییس دولت همه استعداد خود را برای تشریح پیامدهای اجرای قانون و تاکید بر اینکه اجرای آن به نفع کشور و همه شهروندان است به کار گرفت. او ضمن توضیح مطالب گوناگون، اما کلمه‌ای درباره قیمت جدید حامل ها ی انرژی بر زبان نیاورد و از همان جا به ستاد هدفمندی یارانه اشاره کرد که اطلاعیه از قبل آماده شده خودشان را برای انتشار عمومی در اختیار رسانه ها قرار دهند. بیشترین شوک به شهروندان درباره قیمت گازوئیل بود. پیش از آن حدس و گمان های پرشماری از سوی علاقمندان به اقتصاد سیاسی و برخی کارشناسان درباره قیمت گازوئیل منتشر شده بود، اما قیمت هر لیتر سهمیه بندی شده آن ۹ برابر (۱۵۰ تومان) و آزاد آن ۲۱ برابر (۳۵۰ تومان) اعلام شد و شوک بزرگی به همه وارد آمد. به این ترتیب، قانون هدفمند کردن یارانه ها که باید از اول سال ۱۳۸۹ اجرا می شد عملاًدر زمستان گام اصلاح قیمت‌ها را برداشت. پیش از آن نیز درباره میزان یارانه نقدی به شهروندان اعداد گوناگون بر زبانها جاری بود که دولت با واریز ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر نفر ایرانی که نامش در فهرست متقاضیان درخواست یارانه ثبت شده بود واریز کرده و از مردم خواسته شده بود که برای برداشتن این پول شتاب نکنند. قانون هدفمند شدن یارانه ها بدون تردید، یکی از طرحها و قانونهای بسیار سرنوشت ساز برای جامعه ایرانی است که اکنون عمر آن به حدود ۹۰ روز می‌رسد. این طرح که صدای آن از ۱۳۸۷ شنیده می شد و در همه ۳ سال اخیر هر روز درباره آن بحث و گفت و گو شده بود، سرانجام اجرایی شد. حجم اخبار، تحلیل ها و گزارش های درج شده در رسانه ها با موضوع هدفمندسازی یارانه ها، بدون تردید یکی از پرحجم ترین اخبار مربوط به یک رویداد را تشکیل می دهد. در روزهای پیش و پس از اجرای قانون، مسئولان ارشد دولت، امامان جمعه و جماعت، فرمانداران، رؤسای احزاب و گروههای سیاسی، برخی شهروندان عادی، رؤسای تشکل های بخش خصوصی و ... آثا این قانون را تحلیل و دیدگاه ها و شیوه های مربوط به اجرای قانون را در میان گذاشتند. آنچه در می‌خوانید، گزیده ای از مهمترین اخبار، گزارش ها و دیدگاههایی است که در این باره بیان شده است.

۵/ ۱/ ۱۳۸۹ - - محمود احمدی نژاد، رییس جمهور با اشاره به اهمیت هدفمندسازی یارانه ها گفت: مشکلات قانون هدفمند کردن رفع شود، آن را اجرا می‌کنیم.

۱۴/ ۱/ ۱۳۸۹ - غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد قانون هدفمندسازی یارانه ها، کاملاً کارشناسی شده است و دولت در سال جاری موظف به اجرای قانون است.

۵/ ۱/ ۱۳۸۹ - سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در قانون هدفمند کردن یارانه ها، ۳۰ درصد از منابع برای حمایت از بخش تولید و ۵۰ درصد از منابع در حمایت از مردم به کار گرفته می شود.

۶/ ۱/ ۱۳۸۹ - اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در جلسه این شورا خواستار اجرا ی صحیح هدفمند کردن یارانه ها شده و به تعامل مجلس و دولت درخصوص این جراحی بزرگ اقتصادی تاکید کردند.

۱۶/ ۱/ ۱۳۸۹ - ایرج ندیمی، مشاور پارلمانی معاون اول رییس جمهوری گفت، دولت به دلایل گوناگون تمایل ندارد زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مشخص کند و تعیین زمان اجرای طرح می تواند جزو تفاهم های دولت و مجلس باشد.

۲۱/ ۱/ ۱۳۸۹ - دکتر جمشید پژویان، رییس شورای رقابت گفت، در حال حاضر روزانه هزینه های زیادی به دلیل ناکارآمدی اقتصاد و اختلال در قیمت‌های نسبی به کشور تحمیل می شود و هر چه سریعتر باید قانون اجرا شود.

۲۱/ ۱/ ۱۳۸۹ - بهبهانی، وزیر راه و ترابری با تاکید بر اینکه اعتبارات فعلی این وزارتخانه با هدف های پیش بینی شده تناسب ندارد، خواستار افزایش سهمیه اعتبارات این وزارتخانه پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها شد.

۲۲/ ۱/ ۱۳۸۹ - الیاس نادران نماینده مجلس و میرتاج الدینی، نماینده دولت درباره هدفمندی یارانه‌ها در دانشگاه اما صادق(ع) مناظره کردند.

۲۳/ ۱/ ۱۳۸۹ - رضا فاطمی امین رییس ستاد تحول اقتصادی در وزارت صنایع و معادن از تنظیم ۲۳ تفاهم نامه با تشکل‌های اقتصادی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها خبر داد.

۲۴/ ۱/ ۱۳۸۹ - غلامرضا مصباحی مقدم در جمع خبرنگاران گفت، با توجه به توافق های انجام شده، دولت قانون هدفمند کردن یارانه ها را احتمالاً تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان در ۸ ماه اجرا کند.

۲۸/ ۱/ ۱۳۸۹ - یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با تاکید بر اهمیت و نقش کلیدی بانکها در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: نظام بانکی تنها نهادی است که می تواند توزیع درآمد هدفمند کردن را ساماندهی و سیستماتیک کند.

۲۹/ ۱/ ۱۳۸۹ - محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس گفت، نمایندگان در این جلسه تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس درخصوص زمان و مبلغ اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را مورد تاکید قرار دادند.

۲/ ۲/ ۱۳۸۹ - جلسه هفتگی جامعه وعاظ تهران با حضور مصباحی مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با موضوع هدفمند کردن یارانه ها برگزار می شود.

۳/ ۲/ ۱۳۸۹ - محمدرضا باهنر، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به پرسشی درباره زمان قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: امیدواریم این قانون در تابستان اجرا شود.

۵/ ۲/ ۱۳۸۹ - معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: در آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در ابتدا در کارت های افراد به میزان ۲ ماه یارانه نقدی پرداخت می شود و بعد از آن، قانون اجرا خواهد شد.

۳۱/ ۲/ ۱۳۸۹ - در دومین روز از اجرای آزمایشی مرحله نخست قانون هدفمند کردن یارانه ها در استانهای ایلام، خراسان شمالی و گیلان، حدود ۲۵۰ هزار سرپرست خانوار در این ۳ استان شماره حساب خود را در سامانه مربوط به این کار ثبت کردند.

۳/ ۳/ ۱۳۸۹ - نماینده مردم اردبیل، خمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون هدفمند کردن یارانه ها، نرخ آب، برق، گاز و تلفن برای قشر کارگر و روستایی گران نمی شود.

۷/ ۳/ ۱۳۸۹ - مدیر کل هدفمند کردن یارانه های وزارت رفاه گفت:در صورت تایید نتایج طرح پایلوت در ۳ استان، وزارت رفاه آماده است مرحله دوم پایلوت قانون هدفمند کردن یارانه ها را از ۱۶ خرداد در ۶ استان دیگر اجرا شود.

۸/ ۳/ ۱۳۸۹ - محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی گفت: تمام حساب های بانکی برای واریز یارانه‌ها، تا شهریور ماه شناسایی می‌شود.

۸/ ۳/ ۱۳۸۹ - علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمی توان درخصوص نرخ تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه ها رای قطعی داد.

۱۹/ ۳/ ۱۳۸۹ - صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: پس از اجرای موفق نخستین مرحله از اجرای قانون یارانه ها در ۳ استان، از هفته آینده به صورت رسمی در ۶ استان کلید می خورد.

۲۶/ ۳/ ۱۳۸۹ - محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری در اجتماع مردم شهر کرد گفت: قانون هدفمند کردن یارانه ها از نیمه دوم سال جاری اجرایی می شود.

۳۰/ ۳/ ۱۳۸۹ - مدیر کل هدفمند کردن یارانه ها در وزارت رفاه گفت:امروز آخرین روز اجرای ثبت شماره حساب بانکی سرپرستان خانوار در ۶ استان است که بعد از اخذ نتایج آن، قانون در سایر استانها اجرا می‌شود.

۳۱/ ۳/ ۱۳۸۹ - سید شمس الدینی حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد، در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، بخش تولید دارو و نهادهای کشاورزی مستثنی می شوند.

۱۵/ ۴/ ۱۳۸۹ - نشریه اقتصادی مید طی گزارشی تحلیلی درباره طرح هدفمند کردن یارانه ها در ایران تاکید کرد، اگر ایرانی ها می خواهند به خودکفایی و توسعه اقتصادی دست یابند، باید این قانون را اجرا کنند.

۱۸/ ۵/ ۱۳۸۹ - رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها، زمینه ساز کاهش مصرف بی رویه انرژی و افزایش بهره‌وری از منابع ملی می شود.

۲۰/ ۵/ ۱۳۸۹ - وزیر بازرگانی گفت: بسته حمایت از صادرات غیر نفتی پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، تصویب شد.

۲۵/ ۵/ ۱۳۸۹ - یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اطلاع رسانی کم و شفاف درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بهتر از اطلاع رسانی پرشمار اما مبهم است.

۲۵/ ۵/ ۱۳۸۹ - اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از بحث های مطرح در نشست سران ۳ قوه بود.

۲۳/ ۶/ ۱۳۸۹ - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شروع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت، اجرای قانون سبب رشد بخش کشاورزی می شود.

۲/ ۷/ ۱۳۸۹ - محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: قانون هدفمند کردن یارانه ها باید با توجه به ابعاد تحریم های اقتصادی انجام شود.

۲/ ۷/ ۱۳۸۹ - وزیر اقتصاد در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: شرط موفقیت هدفمند کردن یارانه ها، همراهی و همکاری مردم است.

۳/ ۷/ ۱۳۸۹ - وزیر رفاه گفت: سنگ اندازان در مسیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از جریان فتنه اند.

۱۵/ ۷/ ۱۳۸۹ - خبرگزاری فارس نوشت: شایعه پردازان جریان فتنه، هدفمند کردن یارانه ها را مورد توجه قرار داده اند.

۱/ ۸/ ۱۳۸۹ - رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: تحریم و هدفمند کردن یارانه ها، فضای رقابتی را برای ارتقای کیفیت محصولات برای فعالان اقتصادی فراهم می کند.

۲/ ۸/ ۱۳۸۹ - استاندار تهران گفت: برای مقابله با تخریب کنندگان طرح هدفمند کردن یارانه ها از پیش آماده باشیم تا بتوانیم این طرح بزرگ را به خوبی اجرا کنیم.

۵/ ۸/ ۱۳۸۹ - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: بخش خصوصی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها حمایت همه جانبه می کند و خواستار تاخیر در اجرای آن برای واحدهای تولیدی شد.

۱۰/ ۸/ ۱۳۸۹ - یک سایت خبری در آمریکا نوشت: اگر احمدی نژاد قانون هدفمند کردن یارانه ها را با موفقیت اجرا کند، یک پیروزی سیاسی بزرگ به دست می آورد.

۱۶/ ۸/ ۱۳۸۹ - یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اجرا ی قانون هدفمندی یارانه ها با صبر و تحمل ممکن است و این قانون به نفع همه مردم است.

۱۷/ ۸/ ۱۳۸۹ - معاون سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: به سهامداران بازار سرمایه توصیه می شود از کلی نگری در خصوصی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و اثر آن بر بازار در سرمایه پرهیز کنند چرا که شاهد شوک قیمتی در سهام شرکت ها نخواهیم بود.

۱۷/ ۸/ ۱۳۸۹ - رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس گفت: اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها یکی از مهمترین پیش نیازهای اجرای قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ در سطح ملی است.

۱۸/ ۸/ ۱۳۸۹ - معاون وزارت بازرگانی گفت: وقت آن رسیده است که بسیج اصناف در طرح هدفمند کردن یارانه ها به دولت کمک کند.

۱۸/ ۸/ ۱۳۸۹ - سخنگوی کار کرده تحول اقتصادی، منطق بگیر و ببند در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها را رد کرد.

۱۸/ ۸/ ۱۳۸۹ - وزیر بازرگانی گفت: ممکن است برخی بخواهند در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها یک شبه میلیاردرشوند، اما من اعلام می کنم خواب افزایش بهمن‌وار قیمت هاخواب آشفته ای است که تعبیر نخواهد شد.

۱۹/ ۸/ ۱۳۸۹ - سازمان بین المللی انرژی اعلام کرد، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در ایران قابل توجه و مهم است.

۱۹/ ۸/ ۱۳۸۹ - معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به برخی افراد که در صدد سوء استفاده اقتصادی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هستند گفت: دولت با ابزار نظارتی کافی در این باره عمل می کند.

۱۹/ ۸/ ۱۳۸۹ - وزیر بازرگانی از ملی شدن قیمت گندم در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها خبر داد.

۳/ ۹/ ۱۳۸۹ - دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی گفت: قانون هدفمند کرد یارانه ها برای نظام یک نعمت و رحمت است.

۲۷/ ۹/ ۱۳۸۹ - رییس جمهوری در یک مصاحبه تلویزیونی، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را از بامداد روز بعد اعلام کرد.

۲۹/ ۹/ ۱۳۸۹ - رییس سازمان صنایع و معادن استان اصفهان گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، صنعتگران اصفهان برای حل مسایل بین خود و دیگر دستگاه‌ها خواستار مهلت تا پایان امسال هستند.

۲۹/ ۹/ ۱۳۸۹ - خبرگزاری بلومبرگ، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را انقلاب اقتصادی خواند و نوشت، دو رییس جمهور قبلی ایران نتوانستند پیشرفتی در حذف یارانه ها داشته باشند.

۳۰/ ۹/ ۱۳۸۹ - سخنگوی ستاد طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: اطلاع رسانی به موقع از مهمترین ابزار موفقیت این قانون است.

۱/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - کارشناسان اقتصادی پاکستان تاکید کردند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران، قاچاق بنزین ایران به پاکستان را از رونق انداخت.

۷/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - همزمان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، وزارت صنایع و معادن اعلام کرد ۷ برنامه برای حمایت از صنعتگران اجرا می شود.

۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - مدیر عامل سازمان هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه اعتماد افزایی مردم به دولت پایه هدفمند کردن یارانه ها است از روال منظم و آرام بازار کالاها خبر داد.

۲۶/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - مصطفی محمد نجار وزیر کشور طی حکمی از سوی معاون اول رییس جمهور به سمت رییس کمیته حمل و نقل ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها منصوب شد.

۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - مدیر عامل شرکت بورس ضمن اعلام حداقل های مزیت بلند مدت هدفمندسازی یارانه ها بر بورس، پیش بینی کرد به چند شرط آینده پر رونقی در انتظار بازار سهام است.

۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - وزیر نفت گفت: اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها طرحی بزرگ است و همه باید از این قانون حمایت کنند.

۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - وزیر نیرو گفت: بدون همراهی ملت، هدفمندسازی یارانه ها سرانجام خوبی ندارد.

۱۷/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس گفت: ایران با هذفمند سازی یارانه ها، قدرت آسیب ناپذیر اقتصادی می شود.

۲۱/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از صرفه جویی ۴۰ میلیون دلاری در مصرف برق از آغاز اجرای مرحله نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.

۲۳/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - معاون وزیر کشور گفت: همکاری مردم با دولت در شروع کار قانون هدفمند کردن یارانه‌ها منحصر به فرد بود.

۲۳/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - معاون اول رییس جمهور گفت: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها،اعتبارات زیادی در اختیار بخش پزشکی و سلامت قرار می گیرد که ایران را به قله های پزشکی می رساند.

۲۴/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد، فعالیت شبکه بانکی در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها بی عیب و نقص بود.

۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - دبیر کارگروه تحول اقتصادی از صرفه جویی ۲۰ میلیون متر مکعب گاز با اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد.

۳/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - وزارت بازرگانی با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و لزوم توجه به بهبود کلیه فرایندها و زنجیره تولید کیفی نان از تهیه پیش‌نویس نقشه راه بهبود کیفیت نان خبر داد.

۳/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد و تاکید کرد، جلسه های روزانه برای رصد اجرای قانون یارانه‌ها ادامه دارد.

۱۰/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - محمدرضا باهنر از اعضای جامعه اسلامی مهندسین و از نمایندگان مجلس گفت: دولت احمدی نژاد، هدفمند سازی یارانه ها را قدرتمند و با صلابت آغاز کرد.

۱۱/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - سفیر ژاپن تهران با بیان اینکه اتلاف انرژی در ایران فوق العاده زیاد است گفت: به همین جهت قانون هدفمند کردن یارانه ها در بلند مدت به سود ایران است.

۱۱/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - میرتاج الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: رییس جمهور طرح هدفمندسازی یارانه ها را ارایه کرده و بر آن اشراف کامل دارد. او فیش‌های آب و برق را به صورت تصادفی بازنگری می‌کند.

۱۱/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - محمود احمدی نژاد در همایش استانداران کشور گفت: هدفمندسازی یارانه ها هنوز در گام اول قرار دارد و باید به جایی برسیم که موجب اصلاح اندیشه و رفتار اقتصادی کل جامعه شود.

۱۱/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هدفمندسازی یارانه ها، قانون خنثی کننده تحریم‌های ضد ایرانی است.

۱۵/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - مصطفی پور محمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قانون هدفمند کردن یارانه ها به اصطلاح نظام اداری و سلامت آن کمک شایانی می کند وتاکنون نیز در بخش مردمی واداری پیامدهای خوبی در زمینه مدیریت مصرف داشته است.

۱۷/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - معاون وزیر نفت گفت: قانون هدفمند کردن یارانه ها در بخش خوراک پتروشیمی دارای ابهامهایی است و براساس مذاکرات انجام شده، مجلس حاضر است با ارایه لایحه دو فوریتی قانون را اصلاح کند.

۱۷/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه ضایعات نان پس از هدفمند کردن یارانه ها سیر نزولی دارد گفت: در حال حاضر ضایعات نان به پایین ترین میزان در سال‌های اخیر رسیده و درصد آن، یک رقمی شده است.

۱۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - مسئولان دولتی اعلام کردند ۱۳ رشته فعالیت جدید بخش صنعت و معدن به گروه تاثیرپذیر قبلی از قانون هدفمند کردن یارانه اضافه شد تا از بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن بهره مند شوند.

۲۰/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: پس از هدفمند کردن یارانه ها، مصرف بنزین و گازوییل حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته و تصور می کنم این کاهش به ۲۰ درصد برسد.

۲۳/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - فرزین دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها دلایل پرداخت یارانه به صورت نقدی به خانوارها را تشریح کرد.

۲۳/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد، مطابق قانون ۱۰ درصد بود بودجه صرفه جویی شده از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص دارد و باید اجرا شود.

۲۵/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - خبرگزاری فارس از مقاومت تولید کنندگان نان فانتزی برای کاهش قیمتها پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها خبر داد.

۲۷/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: کاهش ۱درصدی مصرف برق در کشور از برکات قانون هدفمند کردن یارانه ها است.

۲/ ۱۲/ ۱۳۸۹ - یک عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع از اصلاح قبض برق و گاز برخی صنایع خبر داد و گفت: مقدار پولی که در قبض ها ذکر شده بود اشتباه بودو اصلاح شد.

۳/ ۱۲/ ۱۳۸۹ - براساس جزییات لایحه بودجه ۱۳۹۰ کل کشور، منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه حامل های انرژی در لایحه ۶۰ هزار میلیارد تومان دیده شده است.

۸/ ۱۲/ ۱۳۸۹ - محمود احمدی نژاد گفت: با روند مصرف بنزین مطابق سال ۱۳۸۵ هم اکنون باید ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داشته باشیم که پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، این رقم که با سهمیه بندی به ۶۴ میلیون لیتر رسیده بود هم اینک به ۴۶ میلیون لیتر کاهش یافته است.