شکل گیری استان البرز فرآیندی تاریخی دارد و تلاشهای مدیران بلند پایه شهر کرج برای دستیابی به این مهم از سالیان پیش آغازشد و نتیجه ۲ دهه تلاش بسیاری از مدیران و مسوولان پیشین شهر در کنار پشتوانه ی حمایت مردمی است. در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی دکتر عباسعلی زالی ارتقای سیاسی و افزایش سطح اختیارات مدیران شهر کرج را به عنوان یک خواسته به حق برای پیشرفت منطقه بیان و مطالبه کرد. در کنار دکتر زالی‌، سید طاهر موسوی که ۹ سال به عنوان مرد اول فرمانداری شهرستان کرج را اداره می کرد همواره از مشکلات گسترده شهرهای غرب استان تهران داد سخن می داد و راه حل آن را تفویض اختیارات مدیران کرج و استقلال از تهران عنوان می کرد.

سید طاهر موسوی پس از یک دهه حضور در فرمانداری ،آنجا را ترک کرد.‌ مرحوم مهدی نادری دادستان پیشین کرج به جای او به عنوان فرماندار منصوب شد اما تنها ۴ ماه فرماندار ماند. او در جلسه معارفه ی خود به صراحت خواستار تفویض اختیارات بیشتر به مدیران شد و ادعا کرد اگر کرج استان نشود نه تنها مشکلات فراوانی که منطقه با آن روبرو ست بیشتر می شود، بلکه روز به روز ابعاد این مشکلات بیشتر و گسترده تر می شود. جمعیت کرج و شهرهای پیرامون آن به سبب رشد مهاجرت روز به روز در حال افزایش بود و از این لحاظ کرج و شهریار رکورد دار مهاجرپذیری و رشد بی رویه جمعیت در کشور شدند. از سوی دیگر زیر ساخت های شهری به دلیل کمبود بودجه با افزایش جمعیت توسعه نیافت وکرج تبدیل به شهرهای انباشته از جمعیت با کمترین امکانات زیست محیطی و فراوانی معضلات و مشکلات حاد اجتماعی و اقتصادی شد.

تلاش های نادری برای کسب اختیارات بیشتر و جذب منابع مالی افزون تر برای کرج به نتیجه نرسیده است و او پس از ۴ ماه در خواست کناره گیری کرد و در استعفا نامه ی خود آرزو کرد زمانی کرج استان شود تا مشکلاتش سامان یابد. رشد جمعیت کرج همچنان ادامه داشت و شهر ناهمگون و افسار گسیخته بزرگ می شد. رشد حاشیه نشینی دراطراف شهر اسیب ها ی اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی فراوانی را موجب شد که مهمترین آن افزایش نگران کننده ی جرایم وگسترش بیکاری بود. در اوایل دهه هفتاد در دوره پنجم مجلس مصطفی احمدیه کمی جدی تر پیگیر این امر شد و وعده جدایی کرج از تهران و ایجاد استان البرز را از ناطق نوری رییس مجلس آن زمان گرفت و به امید پیروزی ناطق در انتخابات ریاست جمهوری نشست تا این کار بزرگ را به نام خود تمام کند اما پیروزی محمد خاتمی در انتخابات درهای امید را بر او بست و احمدیه پیگیری های اداری این طرح در وزارت کشور را نا تمام گذاشت و تنها به سخنرانی و مصاحبه با رسانه ها بسنده کرد. همزمان با نماینده مجلس مقام های عالی رتبه شهری هم با پیگیری و مکاتبات پی در پی با مقامات عالی سیاسی کشور و وزرا تلاشهایی در این راستا داشتند.در آن زمان شهاب الدین چاووشی فرماندار وقت کرج در نامه‌ای سر گشاده و بلند بالا به وزیر کشور که با طومار بزرگ امضا شده توسط معتمدان محلات شهر همراه شده بود مشکلات و معضلات پیچیده منطقه را بر شمرد و تنها راه رهایی از این مشکلات را ایجاد یک استان جدید به مرکزیت کرج و جدایی از پایتخت دانست. چاووشی همواره در سخنرانی ها و گفتگوهای رسانه ای خواستار شکل گیری استان جدید که مرز جغرافیایی و سیاسی آن در بر گیرنده شهرهای غرب استان تهران باشد ، شد. اما تمام این تلاشها تنها منجر به اعطای عنوان معاونت استاندار به فرماندار کرج شد. پس از پایان ماموریت چاووشی در فرمانداری کرج و همزمان با آغاز به کار مجلس ششم و افزایش سهمیه کرج در مجلس به ۲ نماینده تلاشها برای تبدیل کرج به استان وارد فاز جدیدی شد.

سید طاهر موسوی این بار در قامت نماینده کرج در کنار محمد حسین خلیلی خواهر زاده رئیس جمهور برای ارتقای سازمان اداری شهر کرج فعالیت هاو رایزنی های فراوانی با مقامات ارشد دولت انجام دادند. تلاشهای آنها منجر به طرح موضوع در وزارت کشور شد و هیات کارشناسی در اداره کل تقسیمات کشوری وزارت خانه پیگیر این طرح شد. سید طاهر موسوی و محمد حسین خلیلی به همراه امام جمعه و فرماندار و سایر مسوولان شهر در سخنرانی ها و مصاحبه های مطبوعاتی همواره بر ایجاد استان کرج تاکید کردند و پیگیر این مساله بودند اما تلاشها و رایزنی های آنها برای تصویب این طرح در هیات دولت تا پایان مجلس ششم راه به جایی نبرد.

در مجلس هفتم کرسی ها ی شهر کرج به فاطمه آجرلو و رشید جلالی رسید و آنها ایجاد استان جدید برای کرج را محوری ترین برنامه خود در مجلس قرار دادند. در آن زمان آجرلو در اظهارنظری اعلام کرد که اگرچه از نظر تفکرات سیاسی با مسوولان دولت و وزارت کشور اختلاف دارد اما طرح استان کرج را به شدت پیگیری می کند.

پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور امیدهای نمایندگان کرج برای ایجاد استان جدید پر رنگ تر شد.پیگیری نمایندگان بیشتر شد و بررسی طرح با جدیت بیشتری در اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور پیگیری شد. با آغاز سفرهای استانی رئیس جمهور و همزمان با اولین سفر احمدی نژاد به شهر کرج ، مقامات سیاسی شهرستان در جلسه با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت تنها راه برون رفت شهر کرج از مشکلات و معضلات فراوان راه جدایی و استقلال از شهر تهران را عنوان کردند و موافقت ضمنی رئیس جمهور را گرفتند. با دستور رئیس جمهور ، وزارت کشور موظف شد طرح ایجاد استان البرز را تهیه و به هیات دولت ارایه دهد.

در کرج کار به مجلس هشتم کشیده شد و به جای رشید جلالی ، عزیز اکبریان به مجلس راه یافت و در کنار بررسی طرح و تقسیم بندی جغرافیایی استان به دلیل عدم همکاری استانداری تهران و مخالفت مسوولان و نماینده شهرستان شهریار تاپایان عمر دولت نهم به دراز کشید. اما سر انجام در زمان دولت دهم و با پایان بررسی طرح در وزارت کشور در هیات برای تصویب به مجلس ارسال شد و سرانجام ایجاد استان البرز در بهار سال ۸۹ با رای اکثریت نمایندگان مجلس هشتم به تصویب رسید.کرج مرکز استان شد و شهرهای ساوجبلاغ و نظر آباد هم شهرستان های این استان جدید شدند. همزمان با تصویب این طرح در مجلس عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس هشتم یادآور شد که ایجاد استان البرز فرآیندی تاریخی دارد که در ادوار گذشته مجلس پیگیری شده و سرانجام در دولت دهم نهایی شده است. او خاطر نشان کرد که نباید کسی ایجاد استان البرز را به نام خود مصادره کند و به دنبال قهرمان سازی باشد. اظهارات منصفانه اکبریان پاسخی بود به ادعای برخی از مقامات سیاسی که خود را بانی استان البرز می دانند.اکبریان نقش ائمه جمعه ، فرمانداران ، نمایندگان پیشین و خبرنگاران را در این راستا موثر و راهبردی توصیف کرد.