انجام دو پذیره‌نویسی در فرابورس

گروه بورس- معاون عملیات و بازار فرابورس گفت: بازار سوم فرابورس امروز از نخستین اوراق صکوک بازار سرمایه میزبانی خواهد کرد و در کنار آن، بخشی از سهام بیستمین بانک خصوصی هم در این بازار پذیره‌نویسی می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، حسن محمد تبار با اعلام این خبر افزود: پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط بهمن به منظور تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان از روز شنبه ۲۱ اسفند، به مدت ۵ روز، به تعداد ۲۹۱،۵۰۰ ورقه به قیمت هر ورقه ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال با نرخ اجاره بهای سالانه ۵/۱۷ درصد در نماد معاملاتی «ماهان۱» صورت می‌پذیرد که سود آن در دوره‌های ۳ ماهه پرداخت می‌شود.

وی افزود: این نماد معاملاتی در ساعت ۱۰ صبح بازگشایی می‌شود و هر شرکت کارگزاری می‌تواند تا سقف ۱۰ میلیارد ریال نسبت به خرید این اوراق اقدام کند.

معاون شرکت فرابورس یاد آور شد: این اوراق ۴ ساله است و شرکت کار گزاری تامین سرمایه نوین، عاملیت این اوراق را بر عهده دارد و بانک اقتصاد نوین، ضامن این اوراق محسوب می‌شود. همچنین بازار گردان و متعهد پذیره‌نویسی آن را تامین سرمایه نوین تقبل کرده است.

محمد تبار ادامه داد: همچنین در این روز از ساعت ۸:۳۰ صبح سهام بانک آریا آماده ثبت سفارش خرید خواهد بود. تعداد سهام قابل‌پذیره‌نویسی، برای هر یک از پذیره‌نویسان حداقل ۵ هزار سهم و حداکثر ۵ میلیون سهم تعیین شده است و نیز حداکثر تعداد خرید سهام مورد پذیره‌نویسی به صورت کد خرید گروهی «ددد» برای هر کارگزار عضو فرابورس یک میلیون سهم است.

وی گفت: پذیره‌نویسی سهام بانک آریا به مدت ۱۵ روز، به تعداد ۱۰۰ میلیون سهم به قیمت هر سهم ۱،۰۰۰ ریال در نماد معاملاتی «آریا۱» صورت می‌پذیرد. سرمایه این شرکت ۲ هزار میلیارد است که نیمی از آن توسط موسسان تامین شده است و۱۰ میلیون سهم آن از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ۹۰ میلیون سهم دیگر در شعبه‌های منتخب بانک ملت به صورت همزمان انجام می‌شود.

به گفته وی اطلاعات تکمیلی این دو پذیره‌نویسی در بخش اطلاعیه‌های تارنمای شرکت فرابورس ایران قرار دارد.

جزئیات انتشار نخستین صکوک اجاره

معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان گفت: صکوک یکی از بهترین ابزار مالی برای تامین منابع مالی شرکت‌ها است.

رضا نمک شناس با بیان مطلب فوق افزود: آخرین آمارها نمایانگر این است که شرکت‌های خارجی بیش از ۵۰ درصد از منابع مالی خود را از طریق بورس‌ها تامین می‌کنند.

وی به محدودیت‌های منابع مالی بانک‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی، بازار سرمایه بهترین مکان برای تامین منابع مالی شرکت‌ها است.

نمک شناس ادامه داد: خوشحال هستیم که ماهان، نخستین شرکتی است که ابزار مالی صکوک را در بازار سرمایه منتشر می‌کند.

این مقام مسوول گفت: انتشار اوراق اجاره ماهان، سرآغاز یک پروژه بزرگ است که به طور قطع، انتشار اوراق اسلامی در سال‌های آینده افزایش چشمگیری در کشور خواهد یافت.

شرکت هواپیمایی ماهان روز شنبه برای نخستین بار مبلغ ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال اوراق اجاره در فرابورس منتشر می‌کند.

معاون مدیرعامل ماهان در پایان اظهار امیدواری کرد: این ابزار جدید مالی موجب دلگرمی کارآفرینان و توسعه اقتصادی کشور عزیزمان شود.