نرخ سود سرمایه‌گذاری در ایران 25 تا 50 درصد است

دنیای‌اقتصاد - زهرا واعظ: همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اسپانیا در ایران با عنوان «ایران بازار کلیدی درخلیج فارس» سه‌شنبه در محل اتاق بازرگانی مادرید برگزار شد. به گزارش خبرنگار اعزامی به اسپانیا، در این همایش که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و اسپانیا برگزار گردید، سرمایه پذیران ایرانی به معرفی پروژه‌ها و طرح‌های خود جهت جذب سرمایه پرداختند. همچنین پس از پایان همایش، کارآفرینان و صاحبان پروژه‌های سرمایه‌گذاری به صورت رو در رو و با استفاده از مشاوره‌های حقوقی کارشناسان سازمان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران خارجی در پانل‌های تخصصی به تبادل نظر پرداختند و طرح‌های خود را به سرمایه‌گذاران اسپانیایی معرفی کردند.

سامان قاسمی، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی ایران که به عنوان رییس هیات ایرانی در این همایش به سخنرانی پرداخت تاکید کرد که سرمایه‌گذاران خارجی با اطمینان کامل می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که تضامین قابل قبولی در سطح بین‌الملل برای سرمایه‌گذاران وجود داشته و درعین حال وام و منابع مناسبی هم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. وی افزود : پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران دارای نرخ سود یا بازدهی داخلی بیش از ۲۵ درصد ودر برخی پروژه‌ها تا بیش از ۵۰ درصد است و در کمتر از ۲ تا ۳ سال تمام سرمایه آنها بازگشت داده می‌شود. قاسمی با اشاره به تبلیغات منفی صورت گرفته علیه ایران گفت: این تبلیغات چهره تاریکی از ایران نشان داده است؛ در حالی که در ایران زندگی و فعالیت عادی در جریان است و شرکت‌هایی که با کشور ما همکاری می‌کنند محدودیت‌ها را برای خود از بین برده‌اند. به گفته مدیر کل سرمایه‌گذاری خارجی ایران، بسیاری از شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ایران هستند که از اتحادیه اروپا مجوز گرفته‌اند. قاسمی اضافه کرد: این یک واقعیت است که در ۳۰ سال گذشته مراودات ایران با اتحادیه اروپا بیشتر بوده در حالی که پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، آمریکا شرکت‌های اتحادیه اروپا را کنار زده و این بازار را از دسترس شرکت‌های اروپایی خارج کرده است. قاسمی، بحران بیکاری و بدی شرایط اقتصادی در اروپا را به عنوان یک فضای ایجاد شده برای سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد که می‌توانند به این دلیل از ظرفیت‌های ایران استفاده کنند. قاسمی تاکید کرد دراین همایش ۹۰ پروژه به ارزش ۳۰ میلیارد یورو از طریق هیات سازمان سرمایه‌گذاری به فعالان بخش خصوصی اسپانیا معرفی شده است. وی همچنین خطاب به فعالان اقتصادی مادرید اعلام کرد که ایران ۲۰ درصد از درآمد فروش نفت خود را به منظور ارائه وام به سرمایه‌گذاران اختصاص داده است و در فعالیت‌های بخش مسکن هم مشوق و امتیازات خوبی در نظر گرفته است. به گفته وی دولت ایران تضامین قابل قبولی در سطح بین‌المللی به سرمایه‌گذاران می‌دهد و سرمایه‌گذاران خارجی با اطمینان می‌توانند در ایران حضور پیدا کنند.

سهم مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تا ۱۰۰ درصد

سامان قاسمی همچنین در نشست مشترک دوشنبه شب سفیر ایران در اسپانیا و هیات ایرانی تصریح کرد: هیچ محدودیتی در سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نداریم؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران بخش خارجی می‌توانند حتی تا ۱۰۰ درصد در سرمایه‌گذاری‌ها نقش و مشارکت داشته باشند.وی گفت: مجوزهای سرمایه‌گذاری باید ظرف مدت ۱۰ روز از سوی دستگاه‌های مختلف کشور صادر شود. وی تاکید کرد: در قانون ایران هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجیان و مشارکت آنها وجود ندارد و آنها می‌توانند حتی تا ۱۰۰ درصد در سرمایه‌گذاری‌ها نقش و مشارکت داشته باشند. در این جلسه، سرمایه پذیران از اقتصاد ایران و بخش خصوصی کشور مشکلات و مسائل خود را در بخش‌های مختلف اعلام کردند.

عرضه ۱۲۰ میلیارد یورو پروژه

قاسمی همچنین از سرمایه‌گذاران اسپانیایی دعوت کرد در همایش سرمایه‌گذاری خارجی که قرار است تیر ماه سال ۹۰ در تهران برگزار شود، حضور یابند. در این همایش ۸ حوزه برای سرمایه‌گذاری خارجی با رقمی بیش از ۱۲۰ میلیارد یورو عرضه خواهد شد.

۴ میلیارد یورو حجم مبادلات تجاری ایران و اسپانیا

مرتضی صفاری نطنزی سفیر ایران در اسپانیا نیز در این همایش با بیان اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی ایران از جمله بخش‌های انرژی (نفت و گاز)، منابع معدنی، مسکن، هتل سازی و مناطق گردشگری، حمل و نقل و بانکی آماده جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسپانیا طی سال گذشته بیش از ۴ میلیارد یورو بوده که نسبت به سال قبل از آن ۶۰ درصد رشد داشته است. صفاری خطاب به فعالان بخش خصوصی مادرید تاکید کرد : ایران با ۷۵ میلیون جمعیت و ۱۵ کشور همسایه بازاری با ظرفیت ۳۰۰ میلیون نفر را در منطقه به خود اختصاص داده است که می‌تواند مورد توجه همه کشورها به منظور فعالیت‌های اقتصادی قرار بگیرد. وی با اشاره به تحریم ایران از سوی مجامع بین‌المللی افزود: اگرچه ایران با تحریمی ناعادلانه و بی‌سابقه در ۳۰ سال گذشته مواجه است، اما به دلیل ظرفیت‌های بالا، این تحریم‌ها خیلی تاثیرگذار نبوده و ایران با توجه به قدرت بالا توانسته است از تاثیرات تحریم‌ها تا حدود زیادی مصون بماند. سفیر ایران در اسپانیا در ادامه تاکید کرد: به‌رغم تحریم‌ها در سال گذشته حجم روابط ایران با اسپانیا به ۴ میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال قبل از آن ۶۰ درصد رشد داشته است. البته روند رشد روابط اقتصادی در سایر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا هم به همین صورت بوده است. وی خطاب به سرمایه‌گذاران خصوصی اسپانیا تاکید کرد نگران تحریم‌ها نباشند؛ چرا که در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ شرکت اسپانیایی در بازار ایران فعالند و از ظرفیت‌های ایران استفاده می‌کنند. صفاری در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست سرآغازی برای توسعه گسترده‌تر همکاری‌های اقتصادی میان فعالان اقتصادی دوکشور باشد.

آمادگی سرمایه‌گذاران اسپانیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران

میگوئل کورسینی، معاون رییس اتاق بازرگانی اسپانیا نیز از آمادگی سرمایه‌گذاران اسپانیایی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انرژی، گردشگری و مالی خبرداد و اظهار امیدواری کرد روابط اقتصادی دو کشور توسعه ‌یابد. وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی اسپانیا برای به ثمر رسیدن ملاقات‌های سرمایه‌گذاران ایرانی و اسپانیایی تلاش می‌کند، گفت: ایران از دیدگاه اسپانیایی‌ها، کشور جذابی برای سرمایه‌گذاری است و از نظر صادرات محصولات نفتی و گاز در دنیا، وضعیت بسیار مطلوبی دارد.معاون رییس اتاق بازرگانی اسپانیا عمده کالاهای وارداتی از ایران به اسپانیا را سوخت و زعفران عنوان کرد و گفت: منطقه خاورمیانه برای اتاق بازرگانی اسپانیا به لحاظ سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است.