فروش قیر 510 تومانی در بورس

اجرای دستورالعمل اتاق پایاپای به ۳۱ فروردین موکول شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: تالار متشنج روزگذشته در گروه محصولات پتروشیمی با قطعی برق و از کار افتادن سرور بورس کالا متوقف شد و عرضه برخی از محصولات به روز بعد (چهارشنبه) موکول شد.

رینگ پتروشیمی در این روز با وجود اعلام آیین‌نامه اتاق پایاپای و همچنین اتمام عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی در هفته جاری جوی ناآرام را تا توقف کامل معاملات سپری کرد. البته روز گذشته به کارگزاران بورس کالا اعلام شده بود که صدور حواله برخلاف اعلام آیین‌نامه جدید توسط بازرگانی پتروشیمی صورت خواهد گرفت و آنها نقشی در صدور حواله نخواهند داشت. جالب اینجاست که برخی از کارگزاران نیز در این روز از ارسال نامه‌ای از سوی سازمان بورس کالا در خصوص آیین‌نامه جدید پایاپای خبر داده و می‌گویند: در نامه ارسالی عنوان شده که ثبت واژه «صدور حواله به کارگزاران» به اشتباه در دستورالعمل آمده و صدور ثبت سفارش‌ها به آنها محول شده است. این در حالی است که پیش‌تر نیز صدور ثبت سفارش‌ها به عهده کارگزاران بود. با این حال ناظر تالار، روزگذشته در رینگ پتروشیمی اعلام کرد که اجرای دستورالعمل جدید اتاق پایاپای تا ۳۱ فروردین‌ماه به تعویق افتاده است و همین موضوع سبب شد تا همهمه‌ای دیگر در رینگ پتروشیمی آغاز شود. به گفته کارگزاران، اعلام دستورالعمل جدید طی هفته جاری سبب شد تا مشکلات زیادی در بورس کالا ایجاد شده و در نهایت تالار به حالت توقف درآید، اما پس از ایجاد دردسرهای زیادی اجرای دستورالعمل به تعویق افتاد.

مقاومت بازار شکسته شد

با وجود این اتفاقات بالاخره در این روز مقاومت بازار شکسته شد و خریداران در مقابل افزایش نرخ قیر سکوت کردند. در این روز قیر ۳۹۵ تومانی که تحت تاثیر معامله وکیوم باتوم ۳۷۴ تومانی طی هفته‌های اخیر قرار گرفته و نرخ عرضه آن به ۵۱۰ تومان رسیده بود، بالاخره توسط کارگزاران خریداری شد. البته بیشتر فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که طی هفته جاری و با کمبود این کالا در بازار داخلی مقاومت بازار شکسته خواهد شد. اما جالب این جا است که دولت طی ماه‌های اخیر مرتب اعلام کرده بود که در بورس کالا افزایش نرخ نخواهیم داشت. اما بیشتر آگاهان بازار افزایش نرخ‌های محصولات پتروشیمی را در سال جدید و به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد پیش‌بینی می‌کنند. اما با وجود اینکه سال جدید شروع نشده، نرخ قیر از ۳۹۵ تومان به ۵۱۰ افزایش یافت.

عرضه تنها ۵ کالا در روز یکشنبه هفته آینده

در معاملات این روز همچنین نماینده بازرگانی پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد از پایان عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی در روز یکشنبه خبرداد و گفت: آخرین عرضه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه صورت خواهد گرفت. در این روز تنها ۵ کالای پلیمری عرضه خواهد شد. وی در ادامه افزود: دو کالای پی وی سی وارداتی، ۷۲۴۰ و kj ۲۰ پتروشیمی تبریز و پلی‌اتیلن تزریقی I۳ پتروشیمی جم در روز یکشنبه عرضه خواهد شد. این در حالی است که سال‌های پیش بازرگانی پتروشیمی اقدام به عرضه حداکثر ۳۰ کالای پتروشیمی به صورت سلف یک ماهه در بورس کالا می‌کرد. بیشتر فعالان اقتصادی کاهش عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی را مرتبط به فروش محصولات با قیمت فوب مردادماه در بورس کالا و ضررهای مجتمع‌های پتروشیمی می‌دانند. این در حالی است که روز گذشته شایعاتی درخصوص آزاد گذاشتن نرخ محصولات پتروشیمی از این پس توسط دولت در بورس کالا جریان داشت. البته نماینده بازرگانی پتروشیمی در این روز درخصوص صادرات محصولات پتروشیمی گفت: PETها تنها محصولاتی هستند که طی هفته‌های اخیر به کشورهای دیگر صادر شده‌اند. این در حالی است که نرخ این کالا در بازار یک هزار و ۸۰۰ تومان عنوان می‌شود.