گروه بورس کالا - معاون سازمان بورس روز گذشته اعلام کرد دستورالعمل تسویه و پایاپای بورس کالای ایران بنا به پیشنهاد هیات مدیره بورس کالای ایران در سازمان بورس تدوین شده است. این اظهارنظر در حالی مطرح شده که مسوولان بورس کالا اعلام کرده‌اند که دستورالعمل مورد نظر ابلاغیه و نظر سازمان بورس بوده است.

محمودرضا خواجه نصیری همچنین با اعلام این مطلب گفت: در جریان تدوین این دستورالعمل علاوه بر اینکه نمایندگان کانون کارگزاران و بورس کالای ایران حضور مستمر داشته‌اند، اکثر عرضه‌کنندگان فعال در بورس به طور کتبی نظرات خود را اعلام کردند. اگر چه وی تاریخ شروع دستورالعمل را ۱۶ اسفند اعلام کرد اما دیروز در رینگ پتروشیمی اعلام شد که این دستورالعمل به ۳۱ فروردین موکول شده است. خواجه نصیری با اشاره به اینکه برای تدوین این دستورالعمل بیش از ۳۰ جلسه کارشناسی تشکیل شد، گفت: ساختار آیین‌نامه قبلی اتاق پایاپای که در سال ۱۳۸۴ و قبل از تصویب قانون بازار اوراق بهادار تدوین شده بود، پوشش دهنده نیازها و مسائل روز بورس کالای ایران نبود و با توجه به توسعه بازار ضرورت بازنگری کارشناسی این دستورالعمل احساس می‌شد. وی حمایت از خریداران و عرضه‌کنندگان به صورت متوازن، روشن شدن حدود مسوولیت‌های کلیه مشارکت‌کنندگان بازار، به حداقل رسیدن اختلافات طرفین معامله در امور تسویه، تعیین حدود وظایف و مسوولیت‌های بورس و اتاق پایاپای، تبعیض دقیق فرآیندها و رویه‌های عملیاتی، افزایش شفافیت معاملاتی و کمک به تخصیص بهینه کالاها در بورس و تقویت فضای رقابتی و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای را از مهم‌ترین ویژگی‌های دستورالعمل جدید تسویه و پایاپای بورس کالای ایران اعلام کرد.

سرپرست مدیریت نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به اینکه اجرای کلیه دستورالعمل‌های جدید و تغییر رویه‌های معمول، نیاز به تلاش و همکاری همه مشارکت‌کنندگان بازار دارد، تاکید کرد: سازمان بورس همواره فاصله منطقی بین ابلاغ و اجرای دستورالعمل‌ها را مدنظر قرارداده و زمان کافی را برای تطبیق فعالان بازار مقررات در نظر گرفته است. خواجه نصیری افزود: سازمان بورس برای تدوین و اجرایی شدن دستورالعمل‌ها، برنامه‌های بسیار مدونی دارد و تمامی مقررات در کمیته تدوین مقررات و با حضور نمایندگان اشخاص ذی‌نفع بررسی و نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از تصویب مقررات، کلیه بورس‌ها موظف هستند جلسات آموزشی لازم را با حضور ذی‌نفعان برگزار کنند که در خصوص دستورالعمل فوق نیز جلسات آموزشی در بورس کالای ایران و با حضور نمایندگان سازمان بورس برگزار شده است.

مراحل تدوین و تصویب دستورالعمل پایاپای بورس کالای ایران از ابتدای سال ۱۳۸۹ آغاز و در تاریخ ۲۲/۰۸/۸۹ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید، این سازمان به درخواست عرضه‌کنندگان برای یک نوبت نیز اجرای این دستورالعمل را یک ماه به تعویق انداخت.