شروین شهریاری
*پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: لطفا تحلیلی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه و ارزش ذاتی آن ارائه کنید.

پاسخ: سرمایه‌گذاری سپه از جمله شرکت‌های پرقدمت بازار سرمایه کشور است که در رشته واسطه‌گری‌های مالی به فعالیت مشغول است. تمرکز شرکت بر راهبری یک پرتفولیوی 360 میلیارد تومانی در بورس تهران قرار دارد که در سهام نسبتا متنوعی از شرکت‌های بازار سرمایه‌گذاری شده است. با این حال، از آنجا که بیش از نیمی از ارزش بازار سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت به سهام چادرملو (32 درصد)، سرمایه‌گذاری امید (10 درصد) و گل گهر (9 درصد) اختصاص دارد، «وسپه» را بیشتر در بازار به عنوان «سرمایه‌گذاری سنگ‌آهنی» می‌شناسند و روند نوسانات قیمت سهم نیز با گروه سنگ‌آهن دارای همگرایی نسبی است. برای ارزش‌گذاری سهام شرکت مطابق روش معمول شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید حقوق صاحبان شرکت با مازاد ارزش بازار سبد سرمایه‌گذاری‌ها جمع شود تا خالص ارزش دارایی‌ها به دست آید. محاسبات مربوطه در مورد «وسپه» در جدول ارائه شده است.

در خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به چند نکته توجه داشت:
رقم حقوق صاحبان سهام در جدول فوق از صورت‌های مالی دوازده ماهه حسابرسی نشده (منتهی به 30 آذر 89) استخراج شده است. همچنین رقم مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها از گزارش آخرین صورت وضعیت پرتفولیوی شرکت منتهی به 30 بهمن 89 اقتباس شده است.
شرکت در آبان ماه سال جاری افزایش سرمایه ۶۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سرمایه‌گذاران به منظور توسعه دایره سرمایه‌گذاری‌ها را در مجمع صاحبان سهام تصویب کرد که مراحل نهایی استفاده از حق تقدم سهامداران و ثبت افزایش سرمایه در جریان انجام است. احتمالا سهامداران پس از ثبت افزایش سرمایه مزبور راهی مجمع سالانه شرکت در فروردین‌ماه آتی خواهند شد. یادآور می‌شود وجوه افزایش سرمایه در جریان طبیعتا در محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها در جدول فوق لحاظ شده است. در ترازنامه شرکت آثار استفاده از منابع جدید مشهود است به نحوی که «وسپه» با اجرای افزایش سرمایه اخیر موفق شده تا منابع جدید را، بیشتر در سرمایه‌گذاری‌های بورسی به‌کار گیرد. به این ترتیب حجم بهای تمام شده سبد سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت شرکت در ترازنامه در سال مالی اخیر با ۴۰ میلیارد تومان افزایش از ۲۸۳ میلیارد تومان به ۳۲۳ میلیارد تومان در تاریخ ۳۰ آذر ۸۹ رسیده است.
در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است؛ بنابراین با ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی، محاسبه انجام شده دستخوش تغییراتی به منظور رشد NAV خواهد شد. البته رشد مزبور به سبب حجم کوچک سبد سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی (150 میلیارد ریال) تاثیر با اهمیتی در ارزش‌گذاری نهایی نخواهد داشت.
۴- قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های این گروه در محدوده ۲۰ درصد کمتر از خالص ارزش دارایی‌ها قرار دارد. این در حالی است که نسبت Price/NAV در مورد «وسپه» در محدوده ۶۹ درصد قرار دارد. به این ترتیب می‌توان گفت سهام سرمایه‌گذاری سپه در قیمت کنونی (محدوده ۱۳۴۰ ریال) از فاصله بیشتری نسبت به ارزش ذاتی در مقایسه با رقبای بورسی خود برخوردار است.
بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، شرکت در سال‌مالی اخیر (منتهی به 30 آذر 89) 532 میلیارد ریال سود خالص تحصیل کرده است. به این ترتیب درآمد هر سهم بر اساس سرمایه جدید معادل 222 ریال است. شرکت پیشنهاد تقسیم سود هر سهم را پیشتر 100 ریال اعلام کرده است. یادآور می‌شود بر اساس دستورالعمل جدید سازمان بورس اوراق بهادار، «وسپه» احتمالا به علت عدم الزام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ارسال بودجه، پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال‌مالی جاری (منتهی به 30 آذر 90) را به بازار اعلام نمی‌کند.
Shahriary_sh@yahoo.com