سازمان خصوصی‌سازی واگذاری «هرمزگان» را برخلاف قانون اصل 44 می‌داند
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: در حالی که لایحه بودجه ۹۰ دولت در کمیسیون‌های مجلس در رفت‌و‌آمد است، معاون سازمان خصوصی‌سازی بودجه نقدی سال آینده این سازمان را ۱۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

«سیدمهدی عقدایی» گفت: سازمان خصوصی‌سازی موظف شده علاوه‌بر بودجه جاری خود که برای سال آینده 45 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده، 67 هزار میلیارد ریال دیگر هم محقق کند.خبرنگار ما پرسید: «تحقق این میزان بودجه، حجم واگذاری بسیار بالایی را نیاز دارد. به نظر شما آیا بورس و فرابورس کشش عرضه‌های بالای سازمان خصوصی‌سازی را خواهند داشت؟» وی در پاسخ گفت: هنوز باید به انتظار رای قطعی نمایندگان مجلس در مورد بودجه نشست، ولی معتقدم می‌توانیم این بودجه را پوشش دهیم.وی در عین حال گفت: بحران‌هایی که این روزها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله در مصر، لیبی، تونس و ... به وجود آمده، می‌تواند حجم عظیمی از سرمایه را روانه بازار ایران کند. پیش‌بینی ما این است که بخشی از این سرمایه می‌تواند برای خرید سهام شرکت‌های دولتی هزینه شود.خبرنگار ما از «عقدایی» پرسید: «آیا این پیش‌بینی شما براساس اطلاعات و آمار صورت می‌گیرد؟ و آیا شما برنامه مشخصی برای معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری ایران برای خارجی‌ها دارید؟»، وی در جواب گفت: «خیر، ولی پتانسیل‌های بازار سرمایه و مالی ایران آن قدر بالا است که نیازی به معرفی و تبلیغ آن از سوی ما نیست.»خبرنگار ما پرسید: «تنها چند روز به پایان سال 89 باقی مانده، ولی سازمان خصوصی‌سازی هنوز رقمی بابت واگذاری‌های رددیون در عملکرد خود ثبت نکرده است. آیا بودجه 50 هزار میلیارد ریالی امسال محقق می‌شود یا خیر؟» «عقدایی» در پاسخ به نهایی شدن این قبیل واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: فهرست شرکت‌هایی که امسال باید در قالب رددیون واگذار شوند، نهایی شده و برای تصویب نهایی به هیات‌وزیران فرستاده شده است.وی تاکید کرد: مطمئن هستیم که مصوبه واگذاری 50 هزار میلیارد ریالی رددیون را تا قبل از پایان سال می‌گیریم.وی در مورد تعداد شرکت‌ها و نهادهایی که مشمول دریافت رددیون می‌شوند، جزئیات زیادی اعلام نکرد، ولی در عین حال گفت: باید منتظر نهایی شدن فهرست از سوی هیات‌وزیران باشیم، ولی حدود 40 شرکت در فهرست هستند و نهادهایی چون بانک‌ها (تجارت، صادرات و رفاه)،‌ بنیاد شهید، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی مشمول دریافت سهام رددیونی هستند. معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در مورد دلایل این سازمان برای غیرقانونی اعلام کردن مزایده فولاد هرمزگان گفت: قانون اصل 44 به صراحت می‌گوید که زیرمجموعه‌های دولت باید واگذاری‌هایشان چه در قالب طرح و چه در قالب شرکت را از طریق ما انجام دهند و واگذاری‌های غیر از این، باطل محسوب می‌شوند.وی گفت: موادی از قانون اصل 44 این مزایده را غیرقانونی اعلام می‌کند.وی در پاسخ به این سوال که «خریدار طی مهلت قانونی (15 اسفندماه) کل رقم خرید فولاد هرمزگان را پرداخت کرده و به نظر می‌رسد مزایده قطعی شده، با این توصیف سازمان خصوصی‌سازی چه برنامه‌ای دارد؟» گفت: از نظر ما این واگذاری غیرقانونی است و تلاش می‌کنیم شرایط را به سمت واگذاری قانونی آن پیش ببریم. وی در پاسخ به این سوال که «آیا منظور شما از روند قانونی، ابطال مزایده است یا خیر؟ گفت: ما سعی داریم قانون را اجرا کنیم.وی در ادامه عرضه بلوک‌های خودروسازان را به سال آینده موکول کرد و گفت: سال بعد بلوک‌های باقیمانده شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را عرضه می‌کنیم.

امکان‌سنجی تحقق بودجه «خصوصی‌سازی«
دولت تصمیم گرفته برای نخستین بار بندهای سه‌گانه‌ای را در لایحه بودجه ۹۰ قرار دهد تا از این طریق بودجه نقدی سازمان خصوصی‌سازی به رقم تاریخی ۱۱۲ هزار میلیارد ریال برسد.این سه‌ بند در جدول شماره ۵ درآمدهای لایحه بودجه ۹۰ و در قسمت «منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی» گنجانده شده‌اند.ارزش ریالی این سه بند که سازمان خصوصی‌سازی مسوول تامین نقدینگی آن شده، معادل ۶۷ هزار میلیارد ریال است. به طوری که قرار است ۱۲ هزار میلیارد ریال از این رقم بابت «افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی»، ۲۵ هزار میلیارد ریال بابت طرح «تامین آتیه» و ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز سهم «برنامه فراگیر مسکن و اشتغال» هزینه شود.از سوی دیگر بودجه واریزی به خزانه این سازمان برای سال ۹۰ معادل ۴۵ هزار میلیارد ریال است که وقتی این رقم در کنار ۶۷ هزار میلیارد ریال - ناشی از سه بند جدید - قرار می‌گیرد، بودجه‌ای معادل ۱۱۲ هزار میلیارد ریال را برای سازمان خصوصی‌سازی تعیین می‌کند.به بیان دیگر سازمان خصوصی‌سازی موظف است، سال آینده این رقم را تا پایان سال محقق کند.امری که با نگاهی به روند ۵ ساله خصوصی‌سازی تحقق آن تا حدی دشوار به نظر می‌رسد، چراکه سازمان خصوصی‌سازی در بهترین سال بورس - سال ۸۹ - تنها توانسته ۹۰ درصد بودجه ۴۵ هزار میلیاردی‌اش را پوشش دهد. حال باید به انتظار بررسی‌های نمایندگان مجلس از لایحه بودجه ۹۰ نشست تا شاید بتوان شاهد کاهشی در رقم واگذاری‌های سال آینده بود.ولی تجربه سال‌های گذشته بررسی بودجه در مجلس نیز نشان می‌دهد که نمایندگان همواره علاقه‌مند به افزایش ریالی تعهدات واگذاری دولت هستند.