مرکز خدمات فولاد ایران- آخرین نظرسنجی استیل ایندکس نشانگر آن است که آمریکایی‌ها نسبت به افزایش قیمت و تقاضای فولاد در سه ماه آتی امیدوارتر شده‌اند، ولی در اروپا همچنان پیش‌بینی‌ها منفی است. موجودی هفته گذشته فولاد سازان در آمریکا کاهش یافته، ولی در اروپا بالا رفته است. ۷۵ درصد از آمریکایی‌های حاضر در نظرسنجی انتظار داشتند تقاضای فولاد در ماه‌های پیش رو افزایش یابد که نسبت به هفته قبل ۱۴ درصد رشد داشتند. ۲۵ درصد نیز ثبات تقاضا را پیش‌بینی کردند. در اروپا ۴۲ درصد موافقان افزایش فروش در سه ماه آتی، به ۲۵ درصد کاهش یافت و ۲۲ درصد افت تقاضا را پیش‌بینی کرده‌اند. در سطح جهان ۴۲ درصد شرکت‌کننده‌ها با ۱۰ درصد افت، افزایش تقاضا و ۴۵ درصد ثبات تقاضا را برآورد کرده‌اند. در اروپا درصد شرکت‌های موافق پیش‌بینی افزایش قیمت فولاد، از ۵۸ درصد به ۵۱ درصد رسید و ۲۰ درصد ثبات قیمت را پیش‌بینی کردند. در آمریکا این رقم از ۵۰ درصد به ۶۳ درصد رسید و ۲۵ درصد افت قیمت را پیش‌بینی کردند. در سطح جهان ۵۵ درصد شرکت‌های فولادی رشد قیمت و ۲۴ درصد افت قیمت را برآورد داشتند.

موجودی ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان سطح جهان افزایش یافته بود که ۲ درصد کمتر از هفته قبل بود و ۵۰ درصد نیز سطح موجودیشان ثابت بود. ۳۰ درصد از آمریکایی‌ها و ۱۹ درصد اروپایی‌ها از رشد موجودی خبر دادند در حالی که هفته قبل به ترتیب ۴۶ و ۱۳ درصد بودند.

تقاضای فولاد مصر رو به پایین

انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ تقاضای فولاد مصر ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ کاهش یابد. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۰ نیز میزان تقاضا ۱۷ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ افت داشته است. تنش‌های سیاسی موجود در این کشور موجب خواهد شد تا فولاد سازان افزایش هزینه تولید را به قیمت‌های خود انتقال ندهند و در ماه مارس قیمت‌ها تغییری نداشته باشد. تقاضای داخلی فولاد نیز خیلی پایین است و در آینده نزدیک بهبودی نخواهد داشت. پروژه‌های مسکونی به طور موقت متوقف شده‌اند و بخش زیرساختی با تاخیرهایی روبه‌رو است. مشکلات حمل و نقل نیز بر کاهش دادوستد فولاد افزوده است. برخی انتظار دارند تا دو ماه آینده پروژه‌های ساختمانی جدید از جانب دولت آغاز شود تا تقاضا را بهبود بخشد.

پس از تنش‌های سیاسی اخیر، مدیریت کارخانه بزرگ ازاستیل از جانب مقامات برای پاسخگویی فراخوانده شده و نگرانی‌هایی از آینده عملکرد این کارخانه نیز ایجاد شده است. پیش از این کارخانه فوق اعلام کرده بود به تولید ادامه می‌دهد، ولی در سطح پایین‌تر. قابل ذکر است بازار بورس قاهره هنوز بسته است و ارزش سهام ازاستیل در اولین روز‌های اعتراضات کاهش یافت و تا زمان تعطیلی کامل بورس نزولی بود.

بازار مقاطع جنوب اروپا در سکوت

قیمت مقاطع در جنوب اروپا در ماه فوریه نزولی بوده، البته مقاطعی چون نبشی و ناودانی با افت ۱۴ دلاری و میلگرد و مفتول با تلاش فراوان ثابت بود.

قیمت نبشی و ناودانی در بازار این منطقه ۵۹۰ تا ۶۱۰ یورو درب کارخانه است و قیمت‌های ایتالیا ۱۰ یورو بالاتر از اسپانیا است. قیمت میلگرد هنوز ۶۴۰ تا ۶۷۰ یورو درب کارخانه است و در ایتالیا ۳۰ یورو گران تر از بازار اسپانیا است. چون بسیاری اواخر دسامبر و اوایل ژانویه خرید مورد نیاز خود را انجام دادند، فوریه امسال بازار این منطقه خیلی ساکت بود.

حجم معاملات میلگرد و مفتول از نبشی یا ناودانی بهتر بود و قیمت‌ها ثبات بیشتری داشت. ولی در کل آینده بازار چندان روشن نیست. فولاد سازان انتظار دارند حجم معاملات ماه آینده افزایش یابد و قیمت‌ها نیز با رشد مجدد قیمت قراضه بالا برود. ولی در بازار شمال ایتالیا قیمت همه مقاطع افت کرده و قیمت میلگرد بیشترین کاهش را داشته است که قیمت پایه آن ۴۰ یورو کاهش یافته و به ۲۹۰ تا ۳۱۰ یورو رسیده است و مفتول با ۲۰ یورو کاهش قیمت، ۵۹۰ تا ۶۰۰ یورو ثبت شده است. علت افت بیشتر قیمت این دو محصول وابستگی بیشتر آنها به قیمت قراضه است. قیمت پایه نبشی نیز ۱۰ تا ۲۰ یورو در این منطقه کاهش یافته و به ۳۰۰ تا ۳۱۰ یورو رسیده است.