قطع روابط سنگال با ایران توجیه منطقی ندارد

وزارت خارجه ایران در واکنش به قطع رابطه دیپلماتیک سنگال با کشورمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام اخیر دولت سنگال از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می‌رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه ایران بیانیه قطع رابطه دیپلماتیک سنگال با کشورمان را با کمال تعجب مشاهده کرد. انتشار این بیانیه در حالی صورت می‌گیرد که پس از رفت و آمدهای اخیر منجر به مذاکرات داکار، مقامات سیاسی و نظامی دو کشور بر پایان تمامی سوء تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین تاکید کردند. در این راستا توافقات جدیدی نیز بین دو کشور به منظور توسعه هر چه بیشتر روابط به عمل آمد.

این بیانیه تصریح کرده است: در پرتو مذاکرات صریح و شفاف صورت گرفته در سفر دکتر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با عالی‌ترین مقامات سنگالی از جمله شخص رییس‌جمهور آن کشور، کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یکدیگر، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقای سطح مناسبات در تمامی زمینه‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

بیانیه وزارت خارجه همچنین حاکی است : صدور بیانیه هیات دولت سنگال مبنی بر رفع سوءتفاهمات و عادی شدن روابط و تصریح شخص عبدالله واد، رییس‌جمهور این کشور در خصوص گشوده شدن فصل جدیدی در روابط دو کشور و به دنبال آن بازگشت سفیر سنگال به تهران دلیلی بر عادی شدن روابط دو کشور تلقی شد. براین اساس اقدام اخیر دولت سنگال از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می‌رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است.

این بیانیه افزوده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر اولویت توسعه مناسبات همه جانبه با تمامی کشورهای آفریقایی به‌عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر در سیاست خارجی خود تاکید کرده و پایبندی خود را به کلیه تعهدات و توافقات قبلی بر اساس روابط مبتنی بر اصل احترام متقابل احترام متقابل با همه کشورهای آفریقایی اعلام می‌کند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه سنگال چهارشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای به دلیل آنچه آن را «ارائه سلاح به شورشیان جدایی‌طلب منطقه جنوبی کازاماس ‌نامید»، اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کند.

ادعاهای جدید نیجریه درباره محموله‌ تسلیحاتی

در رویدادی دیگر، اودین آجوموگوبیا، وزیر خارجه نیجریه در اظهاراتی جدید مدعی شد که محموله تسلیحاتی که سال گذشته در نیجریه ضبط شد و تهران می‌گوید بخشی از یک توافقنامه قانونی تجاری با گامبیا بوده است، صرف‌نظر از مقصدش به طور غیرقانونی صادر شده است.

به گزارش ایسنا، وزیرخارجه‌ نیجریه‌ روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: ما بخشی از یک جامعه بین‌المللی هستیم و توافق‌نامه‌ای را امضا کردیم که تحریم‌ها را تثبیت می‌کند و یکی از این تحریم‌ها انتقال مهمات و سلاح از ایران بود.

اودین افزود: اینکه مقصد نیجریه بود یا گامبیا یا هر جای دیگر، مهم نیست، این محموله غیرقانونی بود و به همین دلیل ما تحت قوانین بین‌المللی و وظایف‌مان در قبال شورای امنیت سازمان ملل وظیفه داشتیم این کار را انجام دهیم.

نیجریه در ماه نوامبر (آذر ماه سال جاری) نقض تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد. تهران تاکید دارد که این محموله بخشی از توافق‌نامه قانونی یک شرکت خصوصی با گامبیا بود.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست، وزارت خارجه پیش از این در این باره گفته بود: این موضوع به یکی از شرکت‌هایی که محموله‌ای را برای کشور ثالثی ارسال کرده بود مربوط می‌شود. این شرکت اسناد کار تجاری خود را ارائه کرده و از پاسخگویی به هر سوالی که ممکن است برای دولت نیجریه ابهام ایجاد کرده باشد نیز خودداری نکرده است. بنابراین این مساله در حد سوءتفاهم در موضوع تجاری است و بهره‌برداری‌ بیشتر از آن و پرداختن به مسائل تبلیغاتی در راستای فضاسازی‌هایی است که برخی از کشورها به دنبال برهم زدن روابط خوب ایران و نیجریه و سایر کشورها هستند.