سیمان بر سر دو راهی افزایش یا تثبیت نرخ

گروه بورس - مجید اسکندری: با گذشت ۶ روز از مهلت تعیین‌شده برای ارائه بودجه سال ۹۰ شرکت‌های سیمانی به بورس، تاکنون این شرکت‌ها بودجه آتی خود را اعلام نکرده‌اند. در این میان تنها شرکت سیمان سپاهان در بودجه سال آتی خود، افزایش قیمت ۲۵ درصدی سیمان را از ابتدای خرداد ماه ۹۰ پیش‌بینی کرده است و از بقیه خبری نیست.به نظر می‌رسد انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان با توافق بین تولیدکنندگان، تصمیم به افزایش قیمت این محصول گرفته است. این تصمیم با واکنش متفاوت تولیدکنندگان، دولت و مصرف‌کنندگان همراه شده است.

براساس آمارهای موجوده در حال حاضر تولیدکنندگان با تمام ظرفیت در حال تولید هستند و بازار داخلی این محصول اشباع شده است.از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت سوخت، صادرات این محصول نیز توجیه‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

دولت مخالف است

معاون وزیر مسکن در بخش بافت‌های فرسوده بر این اعتقاد است که «دولت، هیچ تصمیمی درخصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی ندارد و هر گونه پیشنهادی در این زمینه را رد خواهد کرد.»

احمد صادقی در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها، تصمیم دارد از هر اقدامی که منجر به افزایش قیمت شود جلوگیری کند، به ویژه در بخش مسکن، دولت عزم جدی بر کنترل قیمت‌ها داشته و اجازه افزایش قیمت در این بخش را نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بین عرضه و تقاضای سیمان، نسبت معقولی باید وجود داشته باشد و در حال حاضر ما به اندازه مصرف‌، تولید می‌کنیم و با توجه به نظارت دولت، بازار دیگری برای این محصول وجود ندارد.

تثبیت قیمت؛ نابودی صنعت

اما یکی از فعالان صنعت سیمان معتقد است: «در صورت تثبیت قیمت سیمان، شاهد نابودی این صنعت در کشور خواهیم بود.» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت سیمان غدیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: هر صنعتی باید سودآور باشد تا بتواند بازسازی و نوسازی خطوط تولید خود را شاهد باشد و زمانی می‌تواند به روز باشد که قیمت محصولات خود را افزایش دهد.

علی محمد بد افزود: در حال حاضر کشور ما از لحاظ تولید سیمان رتبه پنجم را دارا است و در سال گذشته شاهد ۱۴ درصد رشد مصرف در کشور بوده‌ایم.

وی درخصوص امکان افزایش قیمت سیمان گفت: دولت در بودجه سال ۹۰ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان به

فعالیت‌های عمرانی اختصاص داده است که با توجه به عزم دولت بر اشتغالزایی و وجود پتانسیل مسکن مهر، بخش مسکن و عمران باید فعال‌تر شود، بنابراین با راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی جدید، تقاضا برای سیمان، افزایش پیدا خواهد کرد و بازارهای جدیدی ایجاد خواهد شد.

بد با اشاره به افزایش قیمت انرژی در بخش تولید سیمان گفت: تولیدکنندگانی که گاز مصرف می‌کنند حدود ۲۰ درصد و تولیدکنندگانی که مازوت مصرف می‌کنند حدود ۳۰ درصد افزایش هزینه‌ها را تجربه کرده‌اند؛ بنابراین برای ادامه فعالیت، راهی جز افزایش قیمت تولیدات نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این نکته که در حال حاضر با وجود افزایش هزینه انرژی، تولیدکنندگان سیمان، زیان‌ده نیستند، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که قدیمی هستند و خطوط تولید آنها کهنه و فرسوده است، با زیان روبه‌رو نشده‌اند؛ اما آنهایی که جدیدتر هستند و با تکنولوژی روز تولید می‌کنند به طور حتم سود چندانی نداشته و در صورت تثبیت قیمت سیمان متضرر خواهند شد.

مدیرعامل توسعه سیمان غدیر درباره وضعیت صادرات این محصول گفت: با افزایش قیمت سوخت، صادرات توجیه چندانی ندارد و دولت برای توسعه صادرات، باید جوایز صادراتی را از محل مابه‌التفاوت یارانه‌ها افزایش دهد.

بد تاکید کرد: نمی‌توان یک بخشی از اقتصاد را آزاد کرد و جلوی آزادسازی را در دیگر بخش‌ها گرفت.

وی درباره اعلام پیش‌بینی افزایش قیمت ۲۵ درصدی سیمان سپاهان گفت: اعلام درصد افزایش، بستگی به شرایط شرکت‌ها دارد و ممکن است تولیدکنندگان دیگر، درصدی بالاتر یا پایین‌تر را اعلام کنند.

افزایش قیمت توجیهی ندارد

در این زمینه رییس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت سیمان هیچ توجیهی ندارد؛ زیرا نه دولت اجازه می‌دهد، نه موقعیت این کار فراهم است و نه بازار کشش آن را دارد.

ایرج رهبر افزود: دولت در ستاد هماهنگی هدفمند کردن یارانه‌ها، تمهیداتی اندیشیده که اگر در هر بخشی به دلیل افزایش قیمت انرژی، هزینه‌ای ایجاد شود، این هزینه را از محلی دیگر جبران کرده و جلوی افزایش قیمت را بگیرد تا تولیدکنندگان بهانه‌ای برای افزایش قیمت نداشته باشند.

نتیجه

حکایت آزادسازی سیمان بار دیگر نقل محافل صنعتی، بازرگانی و خبری شده است باید اندکی منتظر ماند تا بتوان سرانجام این صنعت را رقم زد.

تولیدکنندگان، طرفدار افزایش قیمت و مصرف‌کنندگان، خواهان تثبیت قیمت سیمان هستند. تقابل این دو، سرنوشت سیمان را تعیین خواهد کرد.