خطر هسته‌ای واردات ژاپنی!

گروه بازرگانی - سونامی هسته‌ای ژاپن و آلودگی مواد غذایی این کشور به تشعشعات رادیو اکتیو، کشورهای وارد‌کننده محصولات غذایی و پوشاک از سرزمین آفتاب تابان را به صرافت بازنگری در واردات این گونه کالا‌ها از ژاپن انداخته است تا ... جایی که گمرکات کشورهای هنگ کنگ، چین، کره جنوبی، فیلیپین، مالزی و سنگاپور از هفته گذشته واردات مواد غذایی از ژاپن را با احتیاط و پس از تست رادیواکتیو انجام می‌دهند. کره جنوبی که در سال گذشته بیش از ۸۴ هزار تن ماهی از ژاپن وارد کرده، بیش از دیگر کشورها نگران است. اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا نیز اعلام کرده که واردات لبنیات، میوه و مواد خوراکی از فوکوشیما، این شهر مصیبت‌زده را به حالت تعلیق درآورده است.

هر چند که ممنوعیت واردات مواد غذایی از ژاپن - که در چنین وضعیتی طبیعی است - آسیب چندانی به اقتصاد این کشور نمی‌زند؛ چرا که تنها ۱۵ صدم درصد صادرات ژاپن شامل مواد غذایی است. با این حال تحریم اجباری واردات مواد غذایی از ژاپن نرخ بیکاری در این دومین اقتصاد بزرگ آسیا را تشدید می‌کند.

آمار سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که ۶/۲ میلیون نفر از ۹/۶۴ میلیون نفر جمعیت شاغل ژاپنی در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی کار می‌کنند که به معنای سهم ۴ درصدی این بخش در کل اشتغال این کشور است. ضمن اینکه این بخش یک درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن را به خود اختصاص داده، اما سوال اینجاست که با توجه به مبادلات گسترده ایران و ژاپن، چه تمهیداتی برای مقابله با واردات مشکوک مواد غذایی از ژاپن منظور شده است؟

رییس‌کل گمرک ایران در این باره می‌گوید: گمرک نمی‌تواند راسا جلوی کالایی را برای صدور یا ورود بگیرد و در این زمینه باید مجوز سازمان‌های ذ‌ی‌ربط را داشته باشد، مثلا در مورد برخی کالاها که احتمال وجود پرتوهای زاید در آنها می‌رود مجوز سازمان انرژی اتمی را داریم، ولی در مورد منع کالایی خاص از کشوری خاص تا کنون مطلبی به ما اعلام نشده است.

عباس معمارنژاد تاکید می‌کند: بدیهی است به محض اعلام عنوان کالایی و ابلاغ آن نسبت به منع ورود آن کالا اقدام می‌کنیم.

اکنون باید این پرسش را مطرح کرد که مسوولان تجارت خارجی کشور چه هنگام دستور بررسی واردات ژاپنی را «اعلام و ابلاغ» می‌کنند؟