گروه خودرو - با وجود تصویب آیین‌نامه تسهیل در روند واردات خودروهای با مصرف کمتر از شش لیتر در صد کیلومتر در سیکل برون شهری تاکنون تنها یک خودرو به ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت برای ورود به کشور معرفی شده است. حسین هاشمی، رییس کمیته خودرو ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب خاطر نشان کرد: آیین‌نامه تخفیف گمرکی برای واردات خودروهایی که مصرف سوخت کمتر از شش لیتر در صد کیلومتر دارند، سال گذشته به تصویب رسید، اما با وجود تسهیلات در نظر گرفته شده در این مدت تنها یک خودرو به عنوان خودروی با مصرف کمتر از شش لیتر به این ستاد معرفی شده است. عدم استقبال واردکنندگان از آیین‌نامه مذکور در حالی است که براساس تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت، خودروهایی که مصرف بنزین کمتر از شش لیتر دارند می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد از تخفیفات گمرکی استفاده کنند، اما آیین‌نامه تدوین شده نیز هنوز نتوانسته واردکنندگان را تشویق به ورود خودروهای کم مصرف کند.

رییس کمیته خودرو ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که آیین‌نامه مذکور براساس چه فرمولی اجرا می‌شود نیز اظهار داشت: برای اجرای آیین‌نامه مذکور فرمولی تدوین شده که بر اساس آن به ازای هر یک دهم لیتر، دو واحد درصد تخفیف گمرکی برای خودروهای کم مصرف محاسبه می‌شود.

وی در این خصوص با ذکر مثالی عنوان کرد: سال گذشته خودرویی کم مصرف به ستاد مدیریت مصرف سوخت معرفی شد که با توجه به اینکه مصرف سوخت این خودرو شش دهم لیتر کمتر از شش لیتر اعلام شده بود شش دهم در ۲۰ درصد ضرب و ۱۲ درصد تخفیف گمرکی برای این خودرو در نظر گرفته شد.