دلایل رونق بورس تهران از نگاه دو کارشناس بازار سرمایه

عکس:‌آکو سالمی

گروه بورس - بازار سرمایه در روزهای اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده و بازده مناسبی را به ثبت رسانده است. در این شرایط برخی بر این باورند که این رشد، واقعی نیست، اما در مقابل گروهی دیگر عواملی را در رشد بازار موثر می‌دانند.

دو تن از کارشناسان بازار سرمایه در این زمینه عواملی را برشمرده‌اند: مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس نبود فرصت سرمایه‌گذاری جایگزین در کشور را یکی از مهم‌ترین دلایل روند رو به رشد بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: بر اساس بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌ها امسال کاهش می‌یابد که این امر باعث شده است تا سرمایه‌های جدید وارد بورس شوند.

هادی بیدختی در گفت‌و‌گو با سنا افزود: معامله ثانویه اوراق مشارکت در بازار سرمایه، یکی دیگر از ویژگی‌های بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی در سال ۹۰ است که می‌تواند جایگاه این بازار را در اقتصاد ملی ارتقا دهد.

بیدختی اظهار داشت: بازار ارز، طلا، ماشین و موبایل نیز از فهرست سرمایه‌گذاری‌های مردم خارج شده است و رکود بازار مسکن همچنان ادامه دارد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تردیدها و نگرانی‌هایی را مبنی بر ثبات قیمت‌ها در سال گذشته ایجاد کرده بود اما چشم انداز سال ۹۰ برای فعالان بازار سرمایه روشن است.

بیدختی گفت: اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد که دولت در بودجه سال ۹۰، سیاست انبساطی را در پیش گرفته است که این امر می‌تواند اثر مستقیمی بر بازار سرمایه بگذارد.

وی به افزایش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی اشاره کرد و افزود: فلزات اساسی پس از افزایش قیمت چشمگیر نسبت به یک سال گذشته، به دوران تثبیت قیمت‌ها رسیده‌اند.

این کارگزار اضافه کرد: قیمت نفت به دلیل شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی مدت‌ها است که بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود و به نظر می‌رسد، بهای این محصول استراتژیک در کوتاه‌مدت کاهش نیابد.

بیدختی گفت: به طور حتم افزایش قیمت نفت، منابع جدیدی را به ایران تزریق می‌کند که این موضوع می‌تواند منجر به رشد اقتصادی کشور شود.

وی اظهار داشت: در مجموع فضا برای بازار سرمایه مساعد است به گونه‌ای که انتظار افزایش قیمت‌ها همچنان در بازار وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در مورد وضعیت بازار در روزهای اخیر گفت: سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های حقوقی با عرضه‌هایی که هفته گذشته انجام دادند، تب و تاب و تقاضای شدید بازار را گرفتند.

بیدختی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بهترین شرایط برای عرضه‌های جدید در بازار است که امیدوارم سازمان خصوصی‌‌سازی از این فرصت استفاده کنند.

توصیه به سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: تنها، پس‌اندازهای خود را وارد بورس کنند و از تحلیلگران و مشاوران خبره بازار در خرید و فروش‌های خود مشورت بگیرند.

وی گفت: افراد غیر‌حرفه‌ای باید با تشکیل سبد سهام (پرتفوی)، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و ترجیحا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند.

وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: از خرید و فروش سهام در صف‌ها پرهیز کنند تا در این بازار متضرر نشوند.

برای کنترل و مهار نقدینگی باید تدابیری اندیشیده شود

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه به مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارهای فعال در کشور پرداخت و گفت: برخی عوامل به توسعه بازار سرمایه کمک کرد، به‌طوری که گرایش مردم با حذف رانت‌ها در حوزه‌ سکه و طلا و نیز فروش اتومبیل منجر به این شد که جریان نقدی ورودی به بازار سرمایه افزایش پیدا کند، به‌طوری که در حال حاضر با یک گرایش دولتی و عمومی برای توسعه بازار سرمایه مواجه هستیم.

علی اسلامی در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: زمانی که گرایش برای ورود به بازار افزایش پیدا می‌کند، جریان نقدی ورودی به این بازار نیز با افزایش مواجه می‌شود تا جایی که حتی پس‌انداز‌های خرد افراد به سمت بازار سرمایه جذب شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این کاهش انتظار رشد در بخش مسکن و نیز کاهش سود‌سپرده‌های بانکی از عواملی است که منجر شده تا سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به نقدینگی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که در کشور وجود دارد، باید برای کنترل و مهار جریان نقدینگی تدابیری اندیشیده شود.

یکی از این تدابیر تشویق‌ بنگاه‌ها برای پذیرش در بورس و فرابورس است تا ارزش پایه بازار سرمایه افزایش پیدا کند و برای کنترل جریان نقدی ورودی، قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا نکند.

اسلامی از دیگر راه‌های بزرگ‌شدن ‌ارزش پایه بازار را افزایش سرمایه شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: در این راستا بورس می‌تواند با تشویق پذیرش بنگاه‌ها در بورس و تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها به بزرگ‌شدن ارزش پایه بازار کمک کند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که مردم گرایش پیدا کردند تا پس‌اندازها را به سمت بازار نظامند سرمایه سوق دهند، باید بتوانیم این روند را در جهت رشد ارزش پایه بازار سرمایه به‌کار ببریم، چراکه در صورتی‌که نتوانیم این رشد را ایجاد کنیم، متوسط P/E بنگاه‌های حاضر در بورس به ۱۵ یا ۲۰ مرتبه می‌رسد که طبیعتا در بورس حباب ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر متوسط P/E بازار سرمایه به حدود ۹ مرتبه رسیده است، یعنی در این حالت سرمایه‌گذاران صرف ریسک بسیار بزرگی را تحمل می‌کنند که طبیعتا تهدید و بزرگ‌تر شدن آن و رسیدن P/E بازار به بیش از ۱۰ مرتبه می‌تواند خطرناک باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه شاخص بورس روزانه یک درصد رشد می‌کند، گفت: با بزرگ‌تر‌کردن ارزش پایه بازار سرمایه و با کوتاه‌کردن نوسانات روزانه سهام می‌توان از خطرناک شدن رشد شاخص جلوگیری کرد، زیرا رشد روزانه یک درصدی شاخص در یک بازار کارا نمی‌تواند بلند‌مدت باشد.