مهر- مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از آمادگی کامل بانک‌ها برای پرداخت ماهانه یارانه‌های نقدی خبرداد و پیشنهاد کرد که مبالغ یارانه‌های نقدی برای مقارن نشدن با پرداخت حقوق در پایان ماه، در مقطع زمانی بین دهم تا بیستم هر ماه به حساب‌ها واریز شود. مهران شریفی از آمادگی کامل بانک‌ها و سیستم‌های الکترونیکی آنها برای پرداخت ماهانه یارانه‌های نقدی خبرداد و گفت: بانک‌ها همان گونه که تاکنون پرداخت یارانه‌های نقدی را به خوبی مدیریت کرده‌اند، پس از این نیز مدیریت خواهند کرد.

مقطع پایان سال گذشته استثنایی بود

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «مشکلاتی در ایام پایانی سال گذشته که مقارن با پرداخت مرحله دوم یارانه‌های نقدی بود، ایجاد شد، آیا تدابیری برای اینکه دیگر چنین مشکلاتی ایجاد نشود، اندیشیده شده است» عنوان کرد: ایام پایانی سال یک مقطع استثنایی محسوب می‌شود، ماه‌های بهمن و اسفندماه و شب عید با توجه به خریدها و مراجعات مردم به بانک‌ها، حجم تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در ماه پایانی سال گذشته به دلیل افزایش حجم مراجعات و تراکنش‌های بانکی و همزمان شدن آن با پرداخت مبالغ یارانه‌های نقدی مشکلاتی ایجاد شد؛ اما معمولا در نیمه اول سال این وضعیت مانند دو ماه پایانی سال نیست، زیرا مراجعات مردم به بانک‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی و حجم تراکنش‌های بانکی کمتر است و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

شریفی پیش‌بینی کرد که بانک‌ها عملکرد مطلوبی برای سازماندهی و سرویس دهی پرداخت مبالغ نقدی یارانه‌ها داشته باشند، اگر هم مشکلی ایجاد شود، ممکن است مربوط به بانکی در مقطع کوتاهی باشد که قابل پیش‌بینی نیست.

پیشنهاد بانک مرکزی

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی پیشنهاد کرد که مبالغ یارانه‌های نقدی برای مقارن نشدن با پرداخت حقوق کارمندان و غیره در پایان ماه، در مقطع زمانی بین دهم تا بیستم هر ماه به حساب‌ها واریز شود؛ زیرا در این مقطع زمانی حجم تراکنش بانک‌ها پایین است و ترافیکی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل اینکه هنوز این موضوع مد نظر قرار نگرفته است را نمی‌دانم، افزود: سازمان یا نهاد مسوول در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و اگر یارانه‌های نقدی در این مقطع زمانی پرداخت شود با کیفیت مطلوب‌تری همراه خواهد بود.

ظرفیت‌سازی بانک‌ها

این مقام مسوول در بانک مرکزی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بانک‌ها سرویس‌دهی با کیفیت‌تری به مردم در این زمینه داشته باشند، در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای عدم مواجهه مردم با مشکلاتی که در ماه‌های پایانی سال گذشته در بخش بانکی پیش آمده بود، عنوان کرد: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که از هم اکنون نسبت به ظرفیت‌سازی اقدام کنند تا بتوانند حجم بالاتری از تراکنش‌های سال گذشته را پردازش کرده و پاسخ دهند.

شریفی خاطرنشان کرد: با ظرفیت‌سازی بانک‌ها مطمئنا مشکلاتی که در مقطع پایانی سال گذشته ایجاد شده بود، به هیچ وجه تکرار نخواهد شد.