گروه بازار پول- اوراق مشارکت منتشره در سال‌های گذشته را می‌توان مطابق ضوابط سال گذشته، قبل از سر رسید در بانک‌های عامل معامله کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای ضوابط ناظر بر معامله اوراق مشارکت امسال را قابل تسری به اوراق منتشره سال قبل ندانست.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: مفاد ابلاغی «سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۰» مربوط به سال جاری بوده و ضوابط ناظر بر انتشار اوراق مشارکت در این مجموعه قابل تسری به اوراق منتشره در سال‌های قبل نیست.

لذا بانک‌های عامل اوراق سال های قبل، حسب شرایط مربوط به هر انتشار، موظف به بازخرید آن قبل از سررسید می‌باشند.

ماده ۴ بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی در سال ۹۰ هرگونه خرید و فروش اوراق مشارکت در بانک‌های منتشرکننده قبل از سر رسید را ممنوع کرده است، اما این شرایط برای اوراق مشارکت منتشر شده در سال‌های قبل صادق نبوده و بانک‌های عامل می‌توانند شرایط سابق را برای اوراق سال‌های قبل اعمال کنند. در بسته پولی ۹۰ آمده است: «اصل و سود اوراق مشارکت تنها در سررسید تضمین و توسط بانک عامل پرداخت می‌شود. بازخرید اوراق مذکور قبل از سررسید توسط بانک عامل ممنوع بوده و دارندگان این اوراق می‌توانند قبل از سررسید اوراق خود را در بورس یا فرابورس معامله کنند. لازم است سود قطعی حاصله پس از دوره مشارکت، وفق مقررات موجود به دارنده اوراق پرداخت شود.»