گروه بازار پول- ریس کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی از تصویب افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌ها خبر داده بود که یک عضو این کمیسیون این رقم را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و تصویب این لایحه را به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای کمیسیون در جلسه روز یکشنبه، به امروز (سه‌شنبه) موکول کرده است. قرار است طی سه سال،۱۰ تا۲۰ هزار میلیارد تومان از محل مازاد درآمدهای نفتی کشور به سرمایه بانک‌ها اضافه شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح افزایش۱۰ به ۲۰ هزار میلیارد تومان رقم افزایش سرمایه بانک‌ها عنوان کرد: از رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل مازاد درآمدهای نفتی و ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق و صکوک خواهد بود. افزایش سرمایه بانک‌ها قطعا در توان تسهیلات‌دهی آنها تاثیر خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح جزئیات مصوبات جلسه روز یکشنبه این کمیسیون، گفت: رای‌گیری در خصوص افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌های دولتی به دلیل اینکه در جلسه دیروز تعداد اعضا به حد نصاب نرسیده بود به جلسه امروز موکول شد.

محمدرضا خباز به خبرگزاری فارس گفت:‌ جلسه روز یکشنبه از ساعت ۱۴ آغاز شد و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی‌های خود را درباره ماده ۷ طرح افزایش سرمایه بانک‌ها که ملغی مانده بود را به اتمام رساندند. وی با اشاره به اینکه این طرح با ۱۱ ماده در آینده نزدیک به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد، افزود: به دلیل اینکه در این جلسه اعضا به حد نصاب نرسیده بودند رای‌گیری در این باره به جلسه روز سه‌شنبه موکول شد. این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد:‌ تقریبا اعضای کمیسیون به جمع‌بندی نهایی در این طرح رسیده‌اند، اما رای‌گیری به روز سه شنبه موکول شد. در همین رابطه ارسلان فتحی‌پور درباره افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: پیش‌بینی شده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش مازاد قیمت نفت جدای از ۲۰ درصد که به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود ظرف مدت سه سال برای افزایش سرمایه بانک‌ها اختصاص یابد. رییس کمیسیون اقتصادی افزود:‌ همچنین مجلس در نظر دارد از محل فروش دارایی‌ها و تهاتر بدهی‌های دولت به بانک‌ها قسمتی از افزایش سرمایه بانک‌ها صورت گیرد. به گفته فتحی‌پور، صکوک و فروش اوراق نیز از دیگر راه‌های افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در سال جاری است. نماینده مردم کلیبر در مجلس ادامه داد:‌ یکی از مواد این طرح که مربوط به ورشکستگی افراد مقروض به بانک‌ها قرار است در جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی بررسی شود. وی با تاکید براینکه ماده ۷ طرح مذکور ملغی مانده است، اضافه کرد:‌ این طرح با ۱۱ ماده در آینده نزدیک به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.