برآوردهای اقتصاددانان از مازاد تجاری بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا در فصل دوم حکایت دارد

گروه بین‌الملل‌- اقتصاددانان که در فصل نخست سال میلادی جاری با کسری تجاری چین مواجه شدند، می‌گویند از فصل دوم سال میلادی جاری یعنی بازه زمانی آوریل تا ژوئن، دوباره شاهد مازاد تجاری این دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهیم بود. به گزارش اکونومیک تایمز، اگر چه چند روز پیش آمار رسمی دولت چین نشان داد که این اقتصاد برای نخستین بار طی هفت سال گذشته کسری تجاری فصلی را تجربه کرده است و در فصل نخست کسری ۰۲/۱ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است، اما بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که تلاش‌های دولت برای کنترل موج سرمایه و مبارزه با تورم اجازه نخواهد داد که این کسری تراز تجاری در فصل دوم ادامه یابد. دونگ ژیانان، اقتصاددان ارشد مرکز مشاوره‌ای پکینگ فرست بر این باور است که دو دلیل برای کسری تجاری چین در فصل نخست سال وجود داشته است. وی می‌گوید: «تولیدکنندگان چینی بخاطر پیش‌بینی‌شان مبنی بر افزایش نرخ تورم، قیمت‌ها را افزایش دادند. همزمان زلزله ژاپن و ناآرامی‌های جهان عرب نیز به این روند افزایش قیمت‌ها کمک کرد.» دونگ همچنین از افزایش خریدهای خارجی چین از جمله خرید تجهیزات فناوری پیشرفته، هواپیماها، مواد خام و سویا به عنوان عامل دیگر این کسری تجاری در فصل نخست سال جاری یاد کرد.

استفان گرین، رییس مرکز تحقیقاتی استاندارد چارترد شانگهای می‌گوید: «سیاست‌های سختگیرانه پولی موجب خواهد شد واردات چین هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ ارزشی به وضع گذشته باز گردد و کاهش یابد. ما در فصل‌های دوم و سوم سال میلادی جاری شاهد مازاد تجاری چین خواهیم بود. بنابراین فشارها برای افزایش ارزش یوآن همچنان پابرجا باقی خواهند ماند.» دولت چین نرخ بهره وام‌های یک‌ساله خود را در تاریخ ۶ آوریل به ۳۱/۶ درصد افزایش داد که این دومین افزایش طی سال جاری بوده است. پیش‌بینی می‌شود شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده چین هم که قرار است روز جمعه به طور رسمی منتشر شود، تا بیش از ۵ درصد در ماه مارس افزایش یافته باشد. نشریه چاینا دیلی به نقل از ژانگ یان‌شنگ، رییس موسسه تحقیقات اقتصادی که تحت نظارت کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین فعالیت می‌کند، نوشته است: «کاهش رشد صادرات که ناشی از افزایش هزینه‌های نیروی کار، ملک و نفت بود، در کنار افزایش ارزش یوآن و افزایش نرخ‌های بهره موجب شد که چین با کسری تجاری مواجه شود.» بر اساس اعلام اداره کل گمرکات چین، این نخستین کسری تجاری این کشور از سال ۲۰۰۴ تاکنون بوده است. در آن سال کسری تجاری ۸ میلیارد دلاری چین گزارش شده بود.

یکی دیگر از دلایلی که اقتصاددانان برای موقتی بودن این کسری تجاری چین ذکر نموده‌اند این نکته است که معمولا صادرات در نیمه دوم سال افزایش شدیدی می‌یابد. آمار نشان داده است که رکورد مازاد تجاری چین مربوط به سال ۲۰۰۸، یعنی رقم ۲۹۵ میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۱۹۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. این مازاد تجاری در سال گذشته میلادی نیز به ۱/۱۸۳ میلیارد دلار کاهش یافت.