قذافی صلح را پذیرفت؛ اما مخالفان خواستار کناره‌گیری وی شدند

قذافی در کنار رهبران اتحادیه آفریقا- عکس: AFP

گروه بین‌الملل- آذر حمیدیان: در شرایطی که خبرها از پذیرش طرح صلح اتحادیه آفریقا توسط معمر قذافی، رهبر لیبی حکایت دارند، مخالفان حکومت لیبی اما اعلام کرده‌اند در صورتی که طرح صلح پیشنهادی این اتحادیه به معمر قذافی و پسرانش اجازه ادامه حکومت بدهد، قابل پذیرش نخواهد بود. به گزارش الجزیره، دیروز رییس اتحادیه آفریقا اعلام کرد که با میانجیگری این اتحادیه نقشه راهی برای پایان بخشیدن به بحران لیبی تهیه شده و در دیدار چند ساعته‌ای که جاکوب زوما، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی با معمر قذافی، رهبر لیبی، در باب‌العزیزه داشته است، معمر قذافی این طرح صلح را پذیرفته است. وی افزود که باید گزینه آتش‌بس را نیز به بوته آزمایش گذارد. به علاوه اعلام شد که جزئیات این نقشه صلح در بیانیه‌ای منتشر خواهد شد. در پایان این دیدار اعضا‌ی هیات آفریقا در مقابل چادر قذافی در باب العزیزیه در ترابلس بدون این که هیچ اظهارنظری کنند، عکس گرفتند. قصد هیات آفریقایی این است که راه حل در چارچوب اتحادیه آفریقا و دور از دخالت خارجی ارائه شود. از جمله محورهای این طرح صلح، توقف فوری درگیری‌ها، آتش بس و آغاز مذاکرات سیاسی بوده است.

به گزارش بلومبرگ، اما مخالفان هنوز از پذیرش این طرح صلح امتناع می کنند. بر اساس این گزارش، عبدالله شمیه، یکی از اعضای ائتلاف مبارزان در لیبی از شاخه اخوان‌المسلمین در مصاحبه‌ای تلفنی در بنغازی گفت: «ما هر پیشنهادی را که بر اساس آن قذافی و پسرانش روی کار بمانند، رد خواهیم کرد.»

مصطفی قریانی، رابط خبری دولت موقت نیز گفت: «باید منتظر بمانیم و ببینیم اتحادیه آفریقایی چه طرحی ارائه می‌کند.»

در خبرهایی که از طرح صلح اتحادیه آفریقا منتشر شده است به کناره‌گیری قذافی از قدرت هیچ اشاره‌ای نشده است. قرار بود جاکوب زوما، رییس هیات اتحادیه آفریقایی دیروز با رهبران مخالفان نیز در بنغازی دیدار کند که تا لحظه تنظیم این خبر این دیدار صورت نگرفت.

پس از دو ماه جنگ داخلی، نیروهای وفادار به قذافی و شورشیان مخالف حکومت، در این کشور شمال آفریقا که بزرگ‌ترین ذخایر نفت قاره را در خود جای داده است، به بن‌بست رسیده‌اند. جنگ آن‌ها در ناحیه کوچکی در امتداد ساحل مدام به نفع یکی از جناح‌ها تمام می‌شود و هیچ یک از طرفین قادر به حفظ این منطقه به مدت طولانی برای خود نیستند.

از زمان آغاز درگیری‌ها قیمت نفت تا بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. قیمت هر بشکه نفت برای تحویل در ماه مه رکورد دو سال و نیمه را شکست و در تاریخ ۸ آوریل به بشکه‌ای ۷۹/۱۱۲ دلار رسید.

تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که این درگیری‌ها به این زودی خاتمه نخواهد یافت. اندرو تریل یک کارشناس خاورمیانه از موسسه مطالعات استراتژیک دانشکده جنگ ارتش آمریکا می‌گوید: «مردمی که در طرف شورشیان قرار گرفته‌اند کاملا عزم آن دارند که قذافی را از قدرت برکنار کنند.

آن‌ها بیم آن را دارند که در صورت ماندن قذافی بر قدرت، وی آنان را زندانی کند یا به دادگاه بکشاند.» شمیه افزود: «خانواده قذافی باید از قدرت کنار رود و کشور را ترک نماید. ما بر این باوریم که اعمال مقررات منطقه پرواز ممنوع، منزوی سازی قذافی و وضع تحریم‌های اقتصادی بر حکومت وی خواهد توانست این هدف را محقق سازد.»