ضرب‌الاجل گازرسانی به 115 شهرک صنعتی

گفت‌وگو: غزاله طایفه همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، لزوم مدیریت در مصرف انرژی به خصوص در واحدهای صنعتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از سوی دیگر، با توجه به اختلاف قیمتی که بین متوسط قیمت گاز طبیعی و نفت گاز(گازوئیل) در زمان اصلاح قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد، گازرسانی به واحدهای صنعتی فاقد گاز طبیعی بیش از پیش احساس می‌شود.بدین منظور تسریع در عملیات گازرسانی به واحدهای صنعتی و تغییر سوخت مصرفی آنها از گازوئیل به گاز در اولویت کار وزارت صنایع و معادن و سازمان تابعه آن یعنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت.در حال حاضر ۸۵ درصد واحدهای صنعتی در حال بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی واقع در استان‌های دارای زیرساخت شبکه گاز، تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفته‌اند. در این بین ۱۵ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، فاقد گاز هستند که با توافق انجام شده بین وزارت صنایع و شرکت ملی گاز ایران و صدور مجوزهای لازم، قرار است که عملیات گازرسانی به این واحدها با یک برنامه زمانبندی و تعیین اولویت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. در رابطه با روند گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، منابع تامین گاز و امکانات و محدودیت‌های اجرای این طرح، گفت‌وگویی با مهندس «مجتبی شیخ‌بهایی»، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

***

به عنوان سوال اول، با توجه به توافق انجام شده بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت صنایع و معادن مبنی بر گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، چه تعداد شهرک در اولویت گازرسانی قرار گرفته‌اند؟

در راستای توافق انجام شده با وزارت صنایع و معادن، تاکنون ۱۱۵ شهرک صنعتی، به شرکت ملی گاز ایران معرفی شده‌اند.

در این میان طی جلساتی که با مسوولان وزارت صنایع و معادن داشته‌ایم، این شهرک‌ها بر اساس اهمیت، جمعیت و... اولویت‌بندی شدند. در حال حاضر روند گازرسانی به ۳۴ شهرک تمام شده و گازرسانی به ۱۷ شهرک دیگر نیز درحال پایان است.

همچنین ۳۳ شهرک دیگر نیز فاقد شبکه داخلی گاز هستند که صاحبان این واحدهای صنعتی برای تغییر سوخت و استفاده از گاز طبیعی باید هر چه سریعتر نسبت به انجام لوله‌کشی واحدهای خود اقدام کنند تا شرکت ملی گاز نیز همزمان کار گازرسانی به این واحدها را انجام دهد. از سوی دیگر، ۲۳ شهرک صنعتی دیگر نیز در اولویت گازرسانی قرار دارند که انشاءالله در نیمه اول سال ۹۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

گازرسانی به شهرک‌های صنعتی با چه میزان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود؟

بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که وزارت صنایع و معادن در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار داده‌است، تا پایان سال جاری برای تسریع در روند گازرسانی به شهرک‌های صنعتی فاقد گاز طبیعی، به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. البته با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و سرعت گرفتن پروژه گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، آمار ما از شهرک‌های صنعتی و صنایع فاقد گاز دقیق نیست. بنابراین قرار است که وزارت صنایع آمار دقیق‌تری از مصرف‌کنندگان صنعتی که در اولویت گازرسانی قرار دارند، در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار دهد تا برآورد دقیق‌تری از میزان سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای این طرح به دست آید.در حال حاضر برخی از صنایع خارج از بافت شهرک‌های صنعتی قرار دارند که لازم است برای گازرسانی به آنها برنامه‌ریزی جداگانه‌ای صورت بگیرد. ضمن اینکه باید اطلاعات کامل این صنایع شامل مکان دقیق آنها، فاصله آنها تا خطوط لوله گاز و میزان مصرف نیز مشخص شود.در واقع ما تاکنون بر اساس اطلاعات اولیه حرکت کرده‌ایم و دستورات لازم را به شرکت‌های استانی گاز داده‌ایم.

طرح گازرسانی به شهرک‌های صنعتی قرار است در چه مدتی تکمیل شود؟

دو زمان شش‌ماهه و سه ماهه مطرح بوده است.

در حال حاضر برای گازرسانی به شهرک‌های صنعتی با چه مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید؟

یکی از مشکلات ما فاصله زیاد صنایع در برخی از استان‌ها با شبکه اصلی گاز است. به عنوان مثال برخی از شهرک‌ها تا ۷۵ کیلومتر با خطوط اصلی گاز فاصله دارند که برای گازرسانی به آنها لازم است که مراحل مختلفی از جمله مجوز خرید زمین، سفارش خطوط لوله و مراحل انتخاب پیمانکار و... طی شود که به‌طور قطع کمی‌ زمانبر است. شرکت ملی گاز علاقه‌مند به همکاری برای تسریع در امر گازرسانی به شهرک‌های صنعتی است. ما قبلا خود به دنبال این بودیم که یک صنعت را شکار کنیم و روند مصرف سوختش را به گاز طبیعی تغییر دهیم، اما حالا به خاطر اختلاف قیمتی که بین گاز طبیعی و گازوئیل بعد از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به وجود آمده، شتاب صنایع برای دریافت گاز طبیعی بیشتر شده که برای انجام این کار باید مجوزهای ترک تشریفات گرفته و اعتبار مورد نیاز آن نیز تامین شود.

آیا تدابیری اتخاذ شده که با گازرسانی به شهرک‌های صنعتی محدودیتی در شبکه انتقال گاز (مانند افت شبکه) ایجاد نشود؟

این موضوع نکته دیگری است که در طرح گازرسانی به شهرک‌های صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع یکی دیگر از موانع ما برای تامین گاز شهرک‌های صنعتی، میزان سوختی است که آنها نیاز دارند. در این رابطه کمیته سوخت باید مصوب کند که شرکت ملی گاز تا چه میزان گاز را می‌تواند به هر شهرک اختصاص دهد. در مواردی که یک شهرک صنعتی به گاز زیادی نیاز دارد، کمیته سوخت در مورد آن تصمیم گیری می‌کند و در مواقعی هم که سوخت مورد نیاز آن صنعت یا شهرک کم باشد، شرکت ملی گاز تصمیم‌گیری خواهد کرد.همچنین ظرفیت خطوط لوله در نواحی مختلف کشور برای انتقال گاز نیز از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. در واقع باید بررسی شود که آیا خطوط لوله گاز جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان هست یا خیر، تا در آینده مشکلی در رابطه با افت فشار شبکه انتقال گاز و مواردی مانند آن پیش نیاید.

از آنجایی که تا بهره‌برداری از فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی امکان افزایش تولید گاز در کشور وجود ندارد، گاز مورد نیاز شهرک‌های صنعتی از چه محلی تامین خواهد شد؟

با توجه به اینکه قرار است فازهای جدید پارس جنوبی در مدت ۳۵ ماه به تولید برسند، باید کمیته سوخت پروژه بالادستی و ظرفیت شبکه انتقال گاز را در نظر گرفته و پس از آن میزان گازرسانی به هر شهرک صنعتی را مشخص کند. هم‌اکنون همکاری خوبی بین شرکت ملی گاز با صنایع برای تامین گاز مورد نیاز آنها وجود دارد و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شده است، بنابراین در ابتدا با در نظر گرفتن ملاحظاتی مثل ظرفیت تولید گاز در کشور، ظرفیت شبکه انتقال گاز و... عملیات گازرسانی به صنایع و شهرک‌های صنعتی انجام خواهد شد.

همان‌طور که اشاره کردید، در حال حاضر تمایل صنایع برای تغییر سوخت مصرفی خود از نفت گاز (گازوئیل) به گاز طبیعی شتاب بیشتری گرفته است. در این بین آیا افزایش قیمت گاز در مراحل بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش هزینه‌های واحدهای صنعتی نخواهد شد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگویم که بر اساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی در مدت ۵ سال باید به ۷۵ درصد قیمت صادراتی آن افزایش یابد. در مقابل قیمت هر لیتر نفت گاز (گازوئیل) باید به قیمت فوب خلیج فارس برسد.بنابراین حتی با اصلاح کامل قیمت این دو حامل انرژی، باز اختلاف قیمت بسیار زیادی بین گاز طبیعی و نفت گاز (گازوئیل) وجود دارد. بنابراین تمایل صنایع به استفاده از گاز طبیعی همیشه بیشتر از گازوئیل خواهد بود.علاوه بر این، یکی از موارد دیگری که تمایل واحدهای صنعتی را به استفاده از گاز طبیعی بیشتر کرده، بحث انتقال آن است، به طوری که در حال حاضر گاز طبیعی به راحتی از طریق خطوط انتقال به واحدهای صنعتی منتقل می‌شود، اما انتقال گازوئیل مشکلات خاص خودش را دارد.بنابراین با توجه به قیمت‌های کنونی گاز و نفت گاز در کشور و نرخ جهانی آن و قانون مجلس برای هدفمندکردن یارانه‌ها، کاملا مشهود است که این اختلاف بین نرخ گاز طبیعی و نفت گاز همچنان ادامه خواهد داشت.