صادرات و واردات 405 میلیارد دلاری

نمایی از بندر «جبل علی» در امارات

نفیسه آفرین‌زاد- گزارش سازمان تجارت جهانی از وضعیت تجارت امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۰ میلادی، حاکی است که این کشور با ۴۰۵ میلیارد دلار تجارت در سال میلادی مذکور، به یکی از برترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است. به گزارش سازمان تجارت جهانی، موفقیت امارات متحده عربی در دستیابی به جایگاه سیزدهم کشورهای برتر صادر‌کننده با ۲۳۵ میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۱۰ که رقمی معادل دو درصد از مجموع حجم صادرات جهان در این سال است، کشورهای بزرگ صادر‌کننده جهان از جمله هندوستان، استرالیا، برزیل و مالزی را بهت زده کرده است. این کشور که دارنده دومین اقتصاد بزرگ در میان کشورهای عربی و بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، در حوزه واردات نیز رتبه هجدهم در میان کشورهای وارد‌کننده جهان را با ۱۷۰ میلیارد دلار واردات در سال ۲۰۱۰ میلادی به خود اختصاص داده که این رقم نیز معادل ۴/۱ درصد از مجموع حجم واردات جهان در این سال بوده است. گزارش سالانه سازمان تجارت جهانی از وضعیت تجارت کشور امارات متحده عربی در سال گذشته میلادی نشانگر آن است که در رتبه‌بندی این گزارش، منطقه‌ای چون حوزه بزرگ اتحادیه اروپا، به عنوان منطقه ای با تجارت خطی و یک سویه شناخته شده و این در حالی است که یک کشور کوچک آسیایی چون امارات، به چنان رشد تجاری به لحاظ صادرات و واردات دست یافته که حتی گوی سبقت در این حوزه را از کشورهایی با اقتصاد توسعه یافته ربوده است.

این رشد قابل توجه از آنجا ناشی شده که براساس آمار رسمی، حجم صادرات امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۰ در مقایسه با سال ۲۰۰۹، ۲۷ درصد افزایش داشته و در مقابل، میزان رشد وارداتی آن، حدود ۱۳ درصد بوده است. این در حالی است که در کشور ما که براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و افق ایران ۱۴۰۴، باید رتبه اول اقتصادی منطقه را از آن خود کند، به صورت برعکس بوده و همواره شاهد رشد حجم واردات در مقابل صادرات بوده‌ایم. بررسی موضوعی حجم تجارت خارجی امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۰ بیانگر این نکته است که مجموع حجم تجارت غیرنفتی این کشور در این سال، معادل ۷۵۴ میلیارد درهم بوده که این رقم در مقایسه با حجم تجارت غیرنفتی ۶۶۰ میلیارد درهمی این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۱۴ درصد رشد از خود نشان می‌دهد.

کارشناسان بین‌المللی معتقدند که اساسا یکی از مزیت‌های عمده امارات متحده عربی که به عامل رشد اقتصاد بین‌الملل آن نیز تبدیل شده، این است که این کشور به واقع یک‌ هاب منطقه‌ای به شمار می‌رود که از یک سو به بازارهای آسیا و از سویی، به طور غیرمستقیم، به بازارهای اروپا دسترسی داشته و از این مزیت، به نحو مطلوب، در رشد اقتصادی خود بهره‌برداری کرده است.

این کارشناسان در عین حال یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصاد امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۰ میلادی را، توجه سیاست‌گذاران اقتصادی این کشور به کنترل هزینه‌های مالی در بخش تولید و به تبع، جلوگیری از افزایش نرخ تورم می‌دانند.

نکته‌ای که «حامد عمیم»، رییس اتاق بازرگانی و صنایع دبی نیز به آن اعتقاد دارد و تصریح می‌کند که تجارت، شاخص مهم رشد اقتصاد دبی محسوب می‌شود. او می‌افزاید: به لحاظ تاریخی، دو حوزه مهم تجارت و توریسم، دو بخش مهم کنترل‌کننده و جهت‌دهنده اقتصاد امارات هستند که مسوولان تصمیم ساز این کشور، رشد مستمر در این حوزه‌ها را در کانون توجه خود داشته و بر آن، متمرکز بوده‌اند.

براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، متوسط حجم تولید روزانه نفت امارات رقمی معادل ۴/۲ میلیون بشکه بوده است که این امر در شرایطی که هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۰، ۷۸ دلار قیمت‌گذاری شد، حکایت از این دارد که کشور امارات در سال گذشته میلادی، روزانه ۱۸۷/۲ میلیون دلار از فروش نفت خود درآمد داشته و مجموع این رقم در سال ۲۰۱۰، به ۶۸/۳۲۸ میلیارد دلار رسیده است و با توجه به افزایش قیمت نفت پیش‌بینی می‌شود که درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت در امارات طی سال جاری به بیش از ۸۸ میلیارد دلار برسد.

به گفته رییس اتاق دبی، این کشور حجم بزرگی از رقم درآمد نفتی خود را به توسعه زیرساخت‌های صادرات غیرنفتی و رونق بخشی به حوزه تولید سرمایه‌گذاری اختصاص داده است.