فروش 11 هزار تن آهن با نرخ‌های مصوب

عکس:حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دومین روز از معاملات محصولات فولادی بورس کالا در سال جدید نیز با نرخ‌های سال قبل انجام شد و همانند سال گذشته عرضه‌کننده‌های بخش خصوصی موفق به فروش کالاهای خود در رینگ فولاد نشدند‌. اگرچه پس از سال جدید بازار آهن هنوز به طور کامل فعال نشده و این موضوع یکی از دلایل رکود معاملات اعلام می‌شود، اما آنچه مسلم است محصولات بخش خصوصی در بورس به دلیل همان مشکلاتی که سال قبل وجود داشت‌، دیروز نیز در بورس معامله نشدند.

به گفته تجار بورس کالا اگرچه پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها از ماه دوم به بعد افزایش داشته باشد و با این تحلیل طبیعتا خریداران باید انگیزه بیشتری داشته باشند اما طولانی بودن زمان تحویل کالاهای فولادسازان بخش خصوصی این انگیزه را از بین می‌برد؛ چرا که در بازار نقدی اگر خریداری کالاهای این شرکت‌ها را در هر مقداری تقاضا کند به راحتی می‌تواند خریداری کند‌. اما مهم‌تر از آن نظارت بر نرخ‌های بورس همچنان وجود دارد و با وجود اینکه انتظار می‌رفت با آغاز سال جدید اصرار برای فروش با یک نرخ مشخص از بین برود، اما هنوز این نظارت‌ها وجود دارد‌. البته آنچه که عامل نگرانی خریداران شده تنها قیمت‌های تثبیت شده نیست، بلکه مشخص نبودن برنامه‌ها و اقدامات سال جدید و خصوصا آغاز نشدن پروژه‌های بزرگ و بحث تسهیلات مسکن نیز همچنان برای خریداران مبهم بوده و تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. از این‌رو به طور طبیعی خریدهایی که به صورت سلف انجام می‌شود در بورس کالا برای تجار جذاب نیست به طوری که بسیاری از سرمایه‌ها از گردونه معاملات بورس خارج شده است.

خریداران این تثبیت قیمت را عاملی برای بالا ماندن قیمت برخی از محصولات می‌دانند و معتقدند حتی برخی از سبدهای مخلوطی که معامله می‌شود نه تنها نباید گران شود بلکه باید ارزان‌تر نیز معامله شود از این‌رو به طور کلی شفافیت قیمت‌ها از نظر بسیاری از معامله‌گران با مشکلات زیادی مواجه شده است‌.

در کنار این موضوع رکود بازارهای جهانی هم که در هفته گذشته شدت بیشتری داشته و خصوصا احتمال افزایش عرضه قراضه به واسطه اتفاقات ژاپن و کاهش بیشتر قیمت‌های جهانی‌، تا حدودی معاملات را در بازار داخلی محدود کرده است و تجار داخلی فعلا دست نگه داشته‌اند. علاوه بر این از ابتدای امسال یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه شده و تجار از آنجا که فعلا نمی‌توانند این مبلغ را از مشتریان خود در بازار خرده‌فروشی دریافت کنند، در خرید تعلل می‌کنند.

اما در همین حال نتیجه بخش نبودن عرضه‌های خصوصی در بورس نیز یکی از موضوعات مورد نظر فعالان بازار است؛ چرا که این عرضه‌ها که در ابتدا با هدف متعادل شدن عرضه و تقاضا در بورس و شفافیت بازار انجام شد، اما در نهایت تنها یک اقدام صوری و ظاهری و بدون نتیجه در بورس باقی مانده و به نظر بسیاری از معامله گران طی این مدت بورس نیز برای روان تر شدن و بهبود معاملات بخش خصوصی پیشنهاد و برنامه خاصی را ارائه نداده است‌. به عقیده آنها ریشه‌یابی و حذف دلایلی که عامل خرید نشدن این محصولات بوده باید به یکی از اهداف مدیران بورس در سال جدید تبدیل شود.

در نتیجه از مجموع عرضه‌های دیروز که شرکت‌هایی همچون جهان فولاد غرب‌، مجتمع فولاد بناب‌، فولاد قزوین‌، فولاد الیگودرز‌، فولاد یزد‌، فولاد آلیاژی ایران و ذوب‌آهن داشتند تنها محصولات ذوب‌آهن معامله شد‌. سبد میلگرد A۳، ۱۲ تا ۳۲ ذوب‌آهن برای تحویل ۳۱ اردیبهشت ماه ۲ هزارو ۲۰۰ تن عرضه شد که تنها ۴۴۰ تن معامله شد‌.

میلگرد ۱۶ تا ۳۲ نیز با قیمت یک‌هزار تن با قیمت ۷۷۰ تومان برای ۳۱ اردیبهشت فروش رفت‌.

سبد ۱۰ تا ۳۲ نیز با قیمت ۷۷۰ تومان ۵۳۰ تن و سبد میلگرد و تیرآهن مخلوط آن نیز با قیمت ۷۶۰ تومان ۵ هزارو ۲۸۰ تن فروخته شد‌. از این کالا که ۱۳ هزار تن عرضه شده بود ۳ هزار و ۹۶۰ تن نیز در زمان مچینگ معامله شد‌.