صرافی‌ها و لیزینگ‌ها تا پایان امسال ساماندهی می‌شوند

فارس- مدیر اداره نظارت برموسسات پولی و غیربانکی بانک مرکزی از راه‌اندازی کانون صرافان مجاز توسط این بانک و اتمام ساماندهی این موسسات تا پایان فروردین خبر داد و گفت:‌ در پایان سال ۹۰ تمامی صندوق‌های قرض‌الحسنه، صرافی‌ها و لیزینگ‌ها ساماندهی می‌شوند. محسن فاضلیان به تشریح فرآیند ساماندهی موسسات پولی و بانکی در سال گذشته و وضیعت این موسسات و تعاونی‌ها در سال جاری پرداخت و گفت: موسسات پولی غیربانکی شامل چهار گروه تعاونی‌های اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه، صرافی‌ها و لیزینگ‌ها هستند که این موسسات تنوع در تسهیلات و خدمات مالی دارند.

وی اضافه کرد: از این چهار گروه صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتباری هستند که کار واسطه‌گری وجوه را انجام می‌دهند به این صورت که منابع را از مردم دریافت کرده و سپس تسهیلات پرداخت می‌کنند.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی و غیر بانکی بانک مرکزی گفت: از ۱۷۰۰ تعاونی اعتباری غیرمجاز مجوز ۱۳۰ تعاونی اعتباری به صورت آزاد و مابقی به صورت صنفی ثبت شده بود.

فاضلیان با بیان اینکه از نظر علمی تعاونی‌های اعتبار، تشکل‌های صنفی هستند که باید تشکیل شوند و صرفا به صنف و قشر خاصی ارائه خدمت کنند، تصریح کرد: فعالیت تعاونی‌های اعتباری آزاد در بازار پولی و تجاوز آنها از حدود قانونی و گسترش سطح خدمات آنها در کشور طی سال‌های گذشته باعث شد بانک مرکزی براساس مدیریت بر مبنای هدف ساماندهی این نهادها را شروع کند.

این مقام مسوول در بانک مرکزی ادامه داد:‌ بانک مرکزی با دید آینده‌نگری و همچنین وضعیت رقابت بانک‌ها در وضعیت موجود اقدام ساماندهی موسسات پولی و بانکی غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داد.

الحاق تعاونی‌های اعتباری آزاد به بایگانی نظام بانکی

وی ضمن تاکید براینکه هر گونه حرکت شتابزده در ساماندهی بازار پولی غیربانکی بدون تدابیر لازم می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود که هزینه‌های زیادی را برای نظام پولی کشور به همراه داشته باشد، افزود: ورود نهادهای غیرمتخصص به بازار پولی از جمله دلایل شکل‌گیری موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز بوده است. مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی و غیربانکی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ بانک مرکزی کمترین نقش را در شکل‌گیری بازار غیرمجاز پولی داشته و حال که بحث ساماندهی درحال انجام است بیشترین نقش متوجه بانک مرکزی است.

فاضلیان ادامه داد: ‌این درحالی‌است که مجوز تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه از سوی وزارت تعاون و نیروی انتظامی صادر شده است و هم‌اکنون در زمینه ساماندهی باید تمام سازمان‌ها و نهادهای ذینفع مشارکت داشته باشند. به گفته وی، در مرحله اول ساماندهی از ۱۷۰۰ تعاونی اعتباری حدود ۱۰۰۰ تعاونی اعتباری صنفی وجود دارد که فعال هستند و بانک مرکزی برای این گروه مجوز ارائه خدمات صرفا به صنف مربوط به خود را صادر کرده است. این مقام مسوول در بانک مرکزی گفت:‌ تعاونی‌های اعتبار در قالب ۱۴ موسسه ساماندهی و تبدیل به موسسه اعتباری در شرف تاسیس شدند و مابقی تعاونی‌های اعتبار بسته، منحل یا ادغام شدند.

وی تاکید کرد:‌ هم‌اکنون بانک مرکزی در ساماندهی موسسات پولی و غیربانکی ساماندهی تعاونی‌های اعتباری آزاد را به اتمام رسانده و این تعاونی‌ها به بایگانی نظام بانکی رفتند.

سرانجام تعاونی‌های «بهمن ایثار» و «وحدت»

مدیر اداره نظارت برموسسات پولی وغیر بانکی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعاونی‌های اعتباری «بهمن ایثار» و «وحدت»، گفت: تمام تلاش بانک مرکزی رسیدن مردم به حقوق خود در ساماندهی این موسسات بود؛ رویه این دو تعاونی به گونه‌ای بود که به صورت ناخواسته تعاونی‌ها را با مشکل مواجه کرد. وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در بانک مرکزی در خصوص فعالیت تعاونی‌های مذکور تصریح کرد: در این جلسات خیلی تلاش شد که مدیران دو تعاونی نامبرده را متوجه مسیر اشتباهشان کنیم، اما این افراد نخواستند که متوجه این مسائل شوند.

فاضلیان ادامه داد:‌ حال که این تعاونی‌ها با درماندگی مالی مواجه شدند و توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارند بانک مرکزی صیانت از حقوق سپرده‌گذاران را در دستور کار خود قرار داده و مانع از گسترش و حرکت بی‌ضابطه این موسسات شده است.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با اشاره به قبول کفالت تعاونی‌های بهمن ایثار و وحدت از سوی موسسات مالی مولی‌الموحدین و صالحین که مورد اعتماد این بانک هستند، تصریح کرد:‌ باید در کوتاه ترین زمان ممکن پول‌هایی که به شکل سپرده به این موسسات وارد و در قالب تسهیلات از آن خارج شده را وصول کرد. وی افزود: باید تسهیلات مذکور از طریق موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس وصول و سپس در اختیار سپرده‌گذاران اصلی قرار گیرد. این دو موسسه درحال وصول تسهیلات پرداختی هستند تا حدودی بتوانند پول مردم را برگردانند. مدیر اداره نظارت برموسسات پولی وغیر بانکی بانک مرکزی با تاکید براینکه مردم باید به موسسات مولی‌الموحدین و صالحین اعتماد کنند، تصریح کرد:‌ بانک مرکزی پیشنهاد می‌کند که مشتریان بهمن ایثار و وحدت سپرده‌های خود را تبدیل به سپرده‌های موسسه‌‌های مولی‌الموحدین و صالحین کنند و از اصل پول خود به عنوان سپرده در این موسسات مطمئن شوند. فاضلیان گفت: بعد از تبدیل سپرده‌ها در سررسیدهای آتی مردم می‌توانند اصل یا سود پول خود را طبق اصول موسسات مالی و اعتباری مذکور دریافت کنند. وی ساماندهی بازار پولی را به منظور شفاف‌سازی نظام بانکی عنوان و تصریح کرد: مردم هم نگران نشوند پول آنها پس از مدت زمان خاصی برمی‌گردد؛ تسهیلات‌گیرندگان از بهمن ایثار و وحدت موظفند که هرچه سریع‌تر اقساط خود را پرداخت کننند، چراکه در غیر این صورت مشمول جریمه‌های سنگین می‌شوند.

راه‌اندازی کانون صرافان مجاز بانک مرکزی

این مقام مسوول در بانک مرکزی در ادامه به ساماندهی صرافی‌ها از سال گذشته اشاره و تصریح کرد:‌ در سال ۸۹ صرافی‌های استان تهران و البرز به سیستم کاملا نرم‌افزاری معاملات ارزی متصل شدند و ساماندهی صرافی‌های مجاز در حال انجام است.

وی از راه‌اندازی کانون صرافان مجاز بانک مرکزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ بانک مرکزی از طریق عضویت صرافان مجاز در این کانون تمام امور بخش صرافی را پیگیری خواهد کرد؛ از این پس تمام صرافان باید در استقرار سیستم‌های نظارت بر صرافی‌ها همکاری لازم را انجام دهند.