احمدی‌نژاد : نگرانی از تورم بی‌مورد است

رییس‌جمهور گفت: دولت به سرعت درحال اصلاح منابع اصلی تولید تورم در کشور است و در این راستا به دنبال اصلاح ساختارهای تولیدی، کاهش هزینه‌های جاری دولت و کنترل سوداگری در بخش مسکن است. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در دیدار نوروزی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تبریک فرارسیدن سال جدید با اشاره به اینکه سال گذشته به ظاهر سال سختی بود؛ اما دستاوردهای بزرگ و افتخار آمیزی داشت، گفت: ابتدای سال ۸۹ دشمنانی که در مقابل منطق قوی ملت ایران کم آورده بودند به ابزار قطعنامه و تحریم متوسل شده و به تعبیر خود تحریم‌های فلج کننده‌ای علیه ملت ایران اعمال کردند و به دنبال فشار بر ایران بودند و وعده‌گاه خود برای اعمال فشار را زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها قرار داده بودند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: دشمنان با همراهی برخی عوامل داخلی شان همه توان خود را بسیج کرده بودند که در سال ۸۹ نه تنها اتفاق مثبتی در ایران نیفتد، بلکه حرکت ملت ایران به بن‌بست منتهی شود.

احمدی‌نژاد گفت: سال گذشته به‌رغم طراحی‌های دشمنان و با وجود اینکه برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته ۲۰ درصد از درآمد نفت بلوکه شد، بزرگ‌ترین تحول تاریخ کشور با همدلی مسوولان و مردم به گونه‌ای اجرا شد که نه تنها هدف دشمنان محقق نشد، بلکه به نقطه مثبت،‌ افتخار و اقتدار ملت ایران تبدیل شد و دلبستگی و همبستگی ملی تقویت شد.

۵/۸۶ درصد تخصیص در بخش عمرانی و ۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش عمرانی نیز سال گذشته ۵/۸۶ درصد تخصیص صورت گرفت که نسبت به سال‌های اخیر رشد قابل توجهی محسوب می‌شود و از سوی دیگر در شرایطی که دشمنان به دنبال اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بودند، به فضل الهی و با بسیج همه مسوولان اجرایی کشور بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ثبت شده در کشور ایجاد شد و صادرات غیر نفتی نیز در سال گذشته از مرز ۳۰ میلیارد دلار گذشت و همه این دستاوردها حاصل همدلی و همراهی دولت، مجلس و مردم بود.

امسال نیز بدون تردید دشمنی دشمنان ادامه خواهد داشت

رییس‌جمهور در ادامه، سال‌جاری را سال مهمی ارزیابی کرد و گفت: امسال نیز بدون تردید دشمنی دشمنان ادامه خواهد داشت؛ زیرا آنان مشکل خود را از ایران و ملت ایران می‌دانند و همه طراحی‌های آنها برای متوقف کردن ملت ایران است؛ اما بدون تردید تقابل با ملت ایران هیچ گونه نتیجه‌ای برای آنان نخواهد داشت.

رییس‌جمهور ایجاد جهش در اشتغال را از مهم‌ترین اقدامات سال جاری دانست و گفت: دولت برای ایجاد ۵/۲ میلیون شغل برای امسال برنامه‌ریزی کرده است و معتقدیم ظرفیت، دانش و امکانات این اقدام در کشور وجود دارد. همچنین در زمینه پروژه‌های عمرانی ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص داده شده و اگر این مبلغ در سال آینده نیز اختصاص یابد، می‌توان تمام پروژه‌های استانی و نیمه تمام را تکمیل کرد.

نگرانی از تورم بی‌مورد است

وی نگرانی از تورم را بی‌مورد دانست و گفت: دولت به سرعت در حال اصلاح منابع اصلی تولید تورم در کشور است و در این راستا به دنبال اصلاح ساختارهای تولیدی، کاهش هزینه‌های جاری دولت و کنترل سوداگری در بخش مسکن است.

مجلس فرصت مانور و مدیریت مناسبی به دولت بدهد

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه دولت به دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای پیشرفت و آبادانی کشور است از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا شرایط فعالیت بیشتری برای دولت ایجاد کنند تا دولت از فرصت مانور و مدیریت مناسبی برخوردار باشد بتواند گام‌های بعدی را در مسیر اصلاح اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها به سرعت عملیاتی کند.

تحقق بخش مهمی از جهاد اقتصادی ظرف سال ۹۰

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امسال سال جهاد اقتصادی است و اجرای درست و کامل دو طرح دولت می‌تواند بخش قابل توجهی از این جهاد را محقق کند، گفت: با ایجاد ۵/۲ میلیون شغل همه عرصه‌های صنعتی، کشاورزی و اقتصادی کشور فعال می‌شود و از سوی دیگر اگر ابعاد مختلف هدفمند کردن یارانه‌ها با همین سرعت اجرا شود و به واسطه آن بخش‌های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و مصرف خانوار اصلاح شود بی‌تردید بخش مهمی از جهاد اقتصادی محقق خواهد شد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: دولت به دنبال آن است که در سال‌جاری ساختارهای اقتصادی اصلاح شود، تولید افزایش یابد، بیکاری کاهش یافته و از سوی دیگر وضع اقتصادی مردم ارتقا پیدا کند.

رییس‌جمهور گفت: امسال باید سال موفقیت‌های بزرگ‌تر باشد. از این رو باید دست به دست هم تلاش کنیم تا در سال جهاد اقتصادی درآمد مردم و وضع اقتصادی کشور هر چه بیشتر افزایش یابد.

احمدی‌نژاد در ادامه خطاب به دشمنان ملت ایران گفت: دشمنان خیال می‌کنند با ایجاد فاصله،‌ تفرقه و درگیری می‌توانند ایران را تحت فشار قرار داده و اهداف شوم خود را محقق سازند؛ اما سخت در اشتباه هستند؛ زیرا آنان از درک محبت برادری و ایمانی و عشق مردم این دیار به خط نورانی ولایت و امامت و چشیدن لذت این عشق الهی محروم هستند. رییس‌جمهور تصریح کرد: حتی اگر دشمنان همه سرمایه‌ها و قوای شیطانی خود را بسیج کنند، به فضل الهی سال ۹۰ با همت مجلس و دولت سالی پر افتخارتر، موفق‌تر و عزتمندانه‌تر برای ملت ایران و انقلاب خواهد بود.

ابراهیمی و شهاب‌الدین صدر در ابتدای این دیدار به نمایندگی از سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنانی با تبریک سال نو، تعامل و هماهنگی مثبت دولت و مجلس را در سال گذشته مورد اشاره قرار داد و بر تقویت هر چه بیشتر آن تاکید کردند.

درخواست احمدی‌نژاد از مجلس برای عدم دستکاری ارقام یارانه‌ای بودجه ۹۰

همچنین نماینده سمیرم در مجلس به نقل از رییس‌جمهور گفت که برای کمک به دولت باید بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی پیشنهادی برای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۰، بدون تغییر تصویب شود.

بهروز جعفری در گفت‌وگو با پایگاه خبری خبر آنلاین در تشریح سخنان احمدی‌نژاد در دیدار نوروزی با نمایندگان که سه‌شنبه شب برگزار شد، با بیان‌ اینکه سخنان رییس‌جمهور در‌این دیدار بیشتر حول و حوش مسائل اقتصادی بود، افزود:‌ایشان با اشاره به ‌اینکه در سال گذشته برای اولین بار ۲۰ درصد درآمد نفت کشور بلوکه شد، گفتند کشور وضعیت رو به پیشرفتی داشت و یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ‌ایجاد شد و بزرگ‌ترین طرح تحول اقتصادی کشور اجرا شد.

به گفته وی، درخواست از نمایندگان برای تصویب کامل رقم اختصاص یافته به قانون هدفمندی یارانه‌ها و بودجه‌های عمرانی، دیگر موضوع سخنان احمدی‌نژاد بوده و رییس‌جمهور تصریح کرده است که دولت پیش بینی تورم احتمالی را کرده است و مشکلی در‌ این زمینه نیست.حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان هم در‌این باره گفت: رییس‌جمهور از نمایندگان خواست در تصویب بودجه با دولت همراهی بیشتری کنند.وی افزود: آقای رییس‌جمهور در سخنان خود از نمایندگان خواستند در تصویب بودجه ۹۰، به دولت کمک کنند و با دادن مجوز به دولت برای افزایش قیمت‌ها شرایطی را فراهم کنند که میزان پرداخت یارانه‌ها به مردم افزایش یابد.

فولادگر تصریح کرد: رییس‌جمهور همچنین درباره نگرانی نمایندگان از اثرات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش صنعت و کشاورزی، به آنان اطمینان داده دولت اجازه نمی‌دهد به‌ این بخش‌ها صدمه‌ای وارد شود.

انتقاد نماینده آبادان از سخنان رییس‌جمهور در جمع نمایندگان مجلس

از سوی دیگر نماینده آبادان در مجلس با اشاره به جلسه سه‌شنبه شب گذشته نمایندگان مجلس در دیدار نوروزی با رییس‌جمهور، نسبت به برخی از سخنان رییس‌جمهور درباره مجلس ابراز گلایه کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، عبدالله کعبی در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکری اظهار کرد: رییس‌جمهور در این دیدار گفت که «سه - چهار نهاد هستند که صرفه‌جویی را رعایت نکرده‌اند و از جمله اینها مجلس است». من از رییس‌جمهور می‌پرسم مگر بودجه کل مجلس چند درصد بودجه کل کشور است؟ و آیا اعتباراتی که مجلس دارد از نهاد ریاست‌جمهوری بیشتر نیست؟ آیا این اعتبارات کمتر از هزینه جشن نوروزی که امسال برگزار کردند، نیست؟

وی افزود: بر اساس قانون، حقوق یک وزیر و یک نماینده مجلس باید همطراز باشد. حال می‌پرسم که آیا این موضوع محقق شده؟ آیا اختیاراتی که یک وزیر دارد با اختیارات یک نماینده قابل مقایسه است؟

این عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس ادامه داد: ما در شهرستان‌ها و حوزه انتخابیه خود برای در اختیار گرفتن یک ماشین باید از استاندار و بخشدار تقاضا کنیم؛ آیا اختیارات ما با یک وزیر قابل مقایسه است؟ و آیا این حق نمایندگان است که چنین سخنانی در مورد آنها گفته شود؟