مدیرعامل ایساکو:قطعه چینی نداریم

گروه خودرو- استارت نشست‌های تخصصی ایران خودرو را در سال جدید، مدیرعامل جدید شرکت خدمات پس از فروش این شرکت (ایساکو)، زد و با حضور در جمع خبرنگاران، پاسخگوی پرسش‌های آنها شد. بهزاد ظهیری که در واپسین روزهای سال گذشته جانشین محمدرضا بابایی شد، طی نشست خبری دیروز از اقدامات ایران خودرو در تعطیلات نوروز صحبت به میان آورد و به بیان دلایل افت رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش شرکت پرداخت. وی همچنین پژو روآ را پر مراجعه‌ترین محصول ایران خودرو دانست.

دلایل افت رضایت مشتریان

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هر شش ماه یکبار نظر مشتریان داخلی را در مورد خدمات پس از فروش خودروسازان اعلام می‌کند و این در شرایطی است که بنابر این آمار، سطح رضایت مشتریان از خدمات رسانی ایران‌خودرو کاهش یافته است.

مدیرعامل ایساکو در توضیح این موضوع گفت: یکی از دلایل اصلی این افت، تغییر معیارهای ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد است.

ظهیری با تاکید بر اینکه در گذشته معیارهای این شرکت برای ارزیابی خدمات پس از فروش، راحت تر بود، افزود: در یکی دو سال گذشته معیارها سختگیرانه‌تر شده و از همین رو سطح رضایت مشتریان ما افت کرده است. وی همچنین تاکید کرد: البته بالا رفتن سطح توقع مشتریان نیز دلیل دیگری در این مورد به شمار می‌رود.

پرمراجعه‌ترین محصول ایران خودرو

مدیرعامل ایساکو در ادامه پژو روآ را پرمراجعه‌ترین خودرو این شرکت برای دریافت خدمات پس از فروش، عنوان کرد.

ظهیری گفت: طبق آمار، در حال حاضر پژو روآ سهمی ۲/۲درصدی را از مراجعات دارد و با این حساب، پرمراجعه‌ترین محصول ایران خودرو جهت دریافت خدمات پس از فروش به حساب می‌آید. وی با اشاره به اینکه، تندر-۹۰ و سوزوکی گرند ویتارا کمترین مراجعه را دارند، افزود: تندر ۳/۱ درصد از مراجعات را به خود اختصاص داده است. به گفته مدیرعامل ایساکو، گروه سمند نیز در مجموع دو درصد از کل مراجعات مشتریان برای دریافت خدمات پس از فروش سهم دارد و سهم پژو ۴۰۵ نیز حدود ۹/۱ درصد است. گفته‌های وی در شرایطی است که پژو ۴۰۵، سمند و روآ از محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو محسوب می‌شوند.

قطعه چینی نداریم

طی چند ماه گذشته اخباری مبنی بر ورود قطعات چینی به خط تولید و همچنین شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو به گوش رسید و نگرانی مشتریان، کارشناسان و مسوولان کشور را نیز برانگیخت. این در شرایطی است که به گفته مدیرعامل ایساکو، این شرکت از هیچ قطعه چینی استفاده نمی کند. ظهیری تاکید کرد: ما هیچ قطعه‌ای را از چین تامین نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعات تولیدی ایساکو از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: ایساکو برخی قطعات را که امکان ساخت داخل ندارند و تولید آنها به صرفه نیست، از شرکت‌های معتبر و استاندارد خارجی تهیه می‌کند.

برنامه ۹۰ ایساکو

ظهیری در مورد برنامه‌های سال ۱۳۹۰ ایساکو نیز گفت: برنامه اصلی امسال تاکید و محوریت قراردادن آیین نامه ارتقای خدمات پس از فروش خودرو ابلاغی وزارت صنایع و معادن است.

وی همچنین سیاست تعدد منابع تامین به منظور افزایش کیفیت و کاهش قیمت تامین قطعات یدکی و نیاز بازار قطعات یدکی را از اولویت حوزه تامین ایساکو خواند.وی افزود: در سال گذشته نیز۲۶ نمایندگی به علت ارائه خدمات نامناسب لغو و فعالیت ۴۶ نمایندگی به حالت تعلیق درآمده است.

هشت فراخوان ایران خودرو

مدیرعامل ایساکو همچنین به فراخوان‌های سال گذشته این شرکت اشاره کرد و گفت: ایران خودرو طی سال گذشته هشت فراخوان خود را از طریق شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساکو) با موفقیت اجرا کرد.

وی افزود: برخی از این فراخوان‌ها شامل رفع صداهای ناهنجار فرمان، رنگ سپر، تعویض زه و ... بوده که در فراخوان‌های سال گذشته برطرف شده است.

امداد نوروزی

مدیرعامل ایساکو در ادامه نشست خبری خود، به طرح امداد نوروزی این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: طرح امداد نوروزی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو امسال با تفاوت‌های بارزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برگزار شد. به طوری که امسال ناوگان امدادی را از ۹۲۷ واحد امدادرسان به ۱۲۷۶ امدادرسان رساندیم که ۳۷/۴ درصد افزایش ناوگان را نشان می‌دهد. همچنین تعداد روزهای تحت پوشش امداد نوروزی به ۱۹ روز ارتقا یافته که از ساعت ۸ صبح روز ۲۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۰ ادامه داشت.