گروه بین‌الملل- پس از وقوع سونامی در ماه گذشته، اعتماد به فضای کسب و کار ژاپن کاهش یافت. زیرا مصرف‌کنندگان صرف هزینه را کاهش داده‌اند و کمبود برق تولید کارخانه‌ها را مختل کرده است. این مساله چشم‌انداز اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان را تیره و تار کرده است. بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد شاخص تانکان که مربوط به اعتماد به فضای کسب و کار است نشان می‌دهد پس از زمین‌لرزه و سونامی ۱۱ مارس، این شاخص عمده برای تولیدکنندگان بزرگ از ۷ واحد به ۶ واحد کاهش یافته است. شاخص اعتماد درمیان تولیدکنندگان بزرگ برای سه ماه آتی از ۶ واحد به منفی ۲ واحد سقوط کرده است. این شاخص درمیان تولیدکنندگان کوچک و متوسط از منفی ۶ واحد به منفی ۱۸ واحد کاهش یافته است. ارقام تانکان نشان‌دهنده درصد شرکت‌هایی است که معتقدند شرایط کسب و کار خوب است و شرکت‌هایی را که می‌گویند شرایط کسب و کار مساعد نیست دربر نمی‌گیرد. عدد ۱۰۰ نشان‌دهنده بهترین شرایط و عدد منفی ۱۰۰ نشان‌دهنده بدترین شرایط است. بانک مرکزی ژاپن دیروز، دوشنبه، به منظور منعکس کردن تاثیر فاجعه زلزله و بحران هسته‌ای بر اعتماد به فضای کسب و کار، نسخه پس از زلزله شاخص تانکان را منتشر کرد. یوکو تاکدا، اقتصاددان موسسه تحقیقاتی میتسوبیشی می‌گوید: « گزارش بانک مرکزی بر نگرانی‌های فزاینده درمیان همه تولیدکنندگان پس از وقوع سونامی تاکید می‌کند. در اثر سونامی برخی از شرکت‌ها کارخانه‌هایشان را از دست دادند، و بسیاری از دیگر شرکت‌ها نیز مجبور شدند به دلیل اختلال گسترده در زنجیره عرضه تولید را متوقف کنند.» زمین‌لرزه ۰/۹ ریشتری و سونامی ناشی از آن به اکثر مناطق شمال‌شرق ژاپن خسارات بسیاری وارد کرد و بیش از ۲۵ هزار کشته برجای گذاشت. مرگ بیش از ۱۲ هزار نفر تایید شده است و ۱۵۵۰۰ نفر مفقود شده‌اند. در این فاجعه بسیاری از کارخانه‌های منطقه ویران شدند و این مساله موجب شد تعدادی از شرکت‌ها، ازجمله شرکت تویوتا موتورز و شرکت سونی به دلیل کمبود قطعات تولید را متوقف کنند. زمین‌لرزه و سونامی همچنین به نیروگاه برق هسته‌ای فوکوشیما آسیب وارد کرده و درنتیجه عرضه روزانه برق به توکیو و حومه آن کاهش یافته است. کمبود برق بسیاری از کارخانه‌ها را وادار کرده است تولید را متوقف کنند.

اعتماد درمیان بخش‌های غیرتولیدی، مثل فروشگاه‌های بزرگ، نیز ناامید کننده است. شاخص اعتماد به فضای کسب و کار درمیان بخش‌های بزرگ غیرتولیدی برای سه ماه آتی از ۷ واحد به منفی ۴ واحد سقوط کرده است. فروشگاه‌های بزرگ عمده کاهش شدید فروش را در ماه مارس گزارش داده‌اند.

دولت ژاپن اعلام کرده است هزینه زمین‌لرزه و سونامی ممکن است به ۳۰۹ میلیارد دلار برسد که در این صورت گران‌ترین فاجعه طبیعی تاریخ خواهد بود.