گروه بین‌الملل- نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون برگزاری انتخابات قزاقستان دیروز، دوشنبه، با استناد به نتایج اولیه انتخابات اعلام کرد، نورسلطان نظربایف با کسب ‌‌٥/٩٥ درصد آرا پیروز شد و برای پنج سال دیگر در سمت ریاست‌جمهوری این کشور باقی ماند. نظربایف اظهار کرد: «نتایج اولیه کمیسیون برگزاری انتخابات و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که مردم قزاقستان، شهروندان ما، عملکرد ‌‌٢٠ ساله دولت من را تایید می‌کنند.»

وی افزود: «من به حمایت و تشویق مردم برای اداره دولت نیازمندم.»

این اظهارات نظربایف در زمان دیدار وی از دفتر حزب حاکم قزاقستان مطرح شد و پیش از انتشار آمار رسمی از سوی کمیسیون برگزاری انتخابات بود.

نتایج منتشر شده از سوی آژانس ASIP که طرفدار دولت نظربایف است اما نشان می‌دهد که رییس جمهور فعلی ۸۲/۹۴ درصد از آرا را از آن خود کرده است و این در حالی است که دولت قزاقستان مشارکت نهایی مردم را ۹/۸۹ درصد اعلام کرده است. آمار این آژانس پیش از اعلام نتایج منتشر شد.

این در شرایطی است که هیات نظارتی اصلی اروپا اعلام کرد این انتخابات را همراه با تقلب خوانده و بر اجرای اصلاحات دموکراتیک تاکید کردند. ناظران بین‌المللی با محکوم کردن انتخابات ریاست جمهوری نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهوری قزاقستان تاکید کردند که این مساله ادعای رشد دموکراسی را در این کشور متزلزل می‌کند. سازمان امنیت و همکاری نظارت بر انتخابات در اروپا اعلام کرد، این کشور آسیای میانه از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل تا امروز تغییر چشمگیری نداشته است و این انتخابات آزاد و عادلانه نبود.

این سازمان همچنین افزود: این انتخابات نشان‌دهنده آن است که قزاقستان همچنان به پیشرفت‌هایی نیاز دارد تا تعهدات دموکراتیک کشور را تامین کند، این مساله خصوصا در حوزه‌ آزادی مجلس و رسانه‌ها بیشتر اهمیت دارد.

این سازمان نظارتی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تخلفات این انتخابات از جمله شامل صندوق‌های رای از پیش پر شده و لیست هویت رای‌دهندگان است. شمارش آرا نیز شفاف نبود.

منتقدان داخلی و خارجی همچنین از روش‌های خودکامه نظربایف در اداره کشور به سختی انتقاد کردند.

از سوی دیگر رییس جمهوری قزاقستان در جمع هواداران خود گفت: «البته، مشارکت تقریبا ‌٩٠ درصدی و حمایت بیش از ‌٩٠ درصدی شما از من باعث می‌شود که کشورهای غربی جنجال به پا کنند.(!)»

بسیاری از حامیان وی با پوشیدن تی‌شرت‌های زرد و آبی شعارهای «نورسلطان قزاقستان»و «پیروز شدیم» و «رییس جمهورم را دوست دارم» سر می‌دادند.

وی افزود: «ما نشان داده‌ایم که اگر انتخابات در یک کشور موجب تفرقه می‌شود، ولی در کشور ما فقط موجب اتحاد شده است و این در حالی است که در سایر کشورها شاهد بروز خشونت، حمام خون و نیز اختلاف فرقه‌ای بوده‌ایم.»