شروین شهریاری
*پرسش از آقای صدخروی از طریق پست الکترونیک: وضعیت سودآوری فولاد مبارکه در سال ۹۰ با توجه به رشد قیمت سهام و نسبت P/E را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید فولاد در ایران در نخستین گزارش خود برای سال ۹۰، تولید ۹/۴ ‌میلیون تن انواع محصول را پیش‌بینی کرده که بخش عمده آن به نورد گرم اختصاص دارد.این در حالی است که با اجرای طرح‌های توسعه در دو سال گذشته، ظرفیت تولید فولاد خام و نورد شرکت به ۴/۵ میلیون تن رسیده است. علاوه بر این، با خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد هرمرگان، ظرفیت تولید شرکت در سال‌های آینده به ۷ میلیون تن خواهد رسید که رشد ظرفیت مزبور در سال جاری محقق نخواهد شد. در جدول یک جزئیات آخرین بودجه فروش شرکت در سال ۹۰ را در کنار پیش‌بینی تحلیلی مشاهده می‌کنید.
در خصوص ارقام جدول شماره یک باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - تناژ و ترکیب فروش محصولات در سال ۹۰ نسبت به بودجه شرکت با افزایش ۵۰۰ هزار تنی مواجه شده است. علت این مساله، احتیاط شرکت در پیش‌بینی بودجه تولید سال آینده است که به دلیل محافظه کاری، حجم تولید را با حدود ۱۱ درصد کاهش در نظر گرفته است. عدم‌ارائه دلایل کافی در این خصوص مورد توجه حسابرس نیز بوده و در گزارش خود به این مساله اشاره داشته است. بدین ترتیب در پیش‌بینی تحلیلی با فرض ثبات شرایط در سال ۹۰، دست یابی به ظرفیت ۴/۵ میلیون تن مد نظر قرار گرفته که متناسب با توان تولیدی و عملکرد شرکت در سال گذشته است.
2- قیمت میانگین فروش محصولات مبارکه معادل آخرین قیمت‌های ورق سرد و گرم در منطقه خلیج فارس در نظر‌گرفته شده است؛ بنابراین با لحاظ کردن قیمت 710 و 810 دلاری به ترتیب برای نورد گرم و سرد و نرخ تبدیل دلار 10500 ریالی، قیمت فروش هر کیلو نورد گرم و سرد به ترتیب معادل 7455 ریال و 8505 ریال در نظر گرفته شده است. قیمت محصولات پوشش دار نیز با توجه به قیمت فروش داخلی این تولیدات در ماه اسفند، معادل 11500 ریال در هر کیلو فرض شده است. حال به جدول شماره 2 توجه کنید که در آن پیش‌بینی تحلیلی از صورت سود و زیان شرکت در سال 90 در کنار پیش‌بینی شرکت ارائه شده است.در خصوص ارقام جدول شماره دو توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱ - عمده هزینه مواد مصرفی شرکت به خرید سنگ‌آهن و قراضه و سایر مواد اختصاص دارد. با عنایت به واقع بینی بودجه در خصوص پیش‌بینی نرخ مواد اولیه، این هزینه در پیش‌بینی تحلیلی بدون تغییر نسبت به بودجه برآورد شده است. در سرفصل سربار و دستمزد نیز با توجه به انعکاس آثار هدفمندسازی یارانه‌ها، پیش‌بینی بودجه واقع بینانه به نظر می‌رسد. بدین ترتیب در بخش تحلیلی با در نظر گرفتن افزایش ۵۰۰ هزار تنی حجم فروش، بهای تمام شده با مفروضات بودجه تعدیل و افزایش یافته است.
2 - شرکت در سال مالی 90 مبلغ 500 میلیارد ریال پرداخت به صندوق بازنشستگی فولاد پیش‌بینی کرده که بر اساس تصمیمات مجمع فوق‌العاده مورخ 29 آبان 89 (مبنی بر قطع پرداخت به صندوق کارکنان فولاد از سال 90)، هزینه مزبور در سال جدید موضوعیت ندارد. این نکته در گزارش حسابرس نیز مورد توجه بوده است؛ بنابراین، در پیش‌بینی تحلیلی هزینه 500 میلیارد ریالی مورد اشاره از سرفصل هزینه‌های عمومی حذف شده است.
۳ - سایر درآمدهای عملیاتی و متفرقه، درآمدهای سرمایه‌گذاری و هزینه‌های مالی در پیش‌بینی تحلیلی مطابق بودجه شرکت در نظر گرفته شده‌اند. اما در بخش مالیات، با لحاظ کردن سهم فروش داخلی و خارجی و معافیت‌های مالیاتی، این سرفصل در پیش‌بینی تحلیلی مورد محاسبه مجدد قرار گرفته است.
با لحاظ کردن موارد فوق مشاهده می‌شود که سود خالص هر سهم فولاد مبارکه در سال 90 مطابق مفروضات این برآورد، معادل 332‌ ریال به دست می‌آید. بنابراین، می‌توان گفت در صورت عدم‌رشد قیمت‌های فروش از سطوح جاری احتمالا سودآوری «فولاد» نسبت به سال گذشته عمدتا به دلیل افزایش هزینه‌ها 17 درصد کاهش خواهد یافت. البته افزایش نرخ برابری دلار، کاهش کنترل‌های دولت بر بازار و نیز احتمال تقویت بازار جهانی فولاد از عواملی هستند که می‌توانند منجر به افزایش قیمت محصولات و سودآوری مبارکه شوند. محاسبات نشان می‌دهد که در نظر‌گرفتن یک افزایش 1000‌ ریالی در قیمت محصولات سه‌گانه مبارکه برای میانگین سال 90 با فرض ثبات سایر عوامل بیش از 160‌ ریال بر درآمد خالص هر سهم موثر خواهد بود. در خصوص P/E «فولاد» نیز باید توجه داشت با لحاظ کردن پیش‌بینی تحلیلی، نسبت مزبور در محدوده بالاتر از 8 واحد قرار می‌گیرد که معادل بالاترین نسبت قیمت بر درآمد برای سهام این شرکت از بدو ورود به بورس (در اسفند ماه 85) است. بدیهی است کارشناسان با تغییر مفروضات می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص میزان سودآوری شرکت دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com