به قانون اساسی پایبند هستم

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت نوشت:‌ ابراهیم یزدی دبیرکل مستعفی نهضت آزادی در آخرین روز اسفند سال ۸۹ در گفت‌وگو با ایرنا با انتقاداز رفتارهای دوگانه آمریکا تاکید کرد: به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ملتزم و پایبند است. به گزارش ایرنا، وی درباره علت استعفای خود از دبیرکلی نهضت آزادی گفت: بنده از دبیر کلی نهضت آزادی استعفا دادم؛ زیرا نمی‌توانستم وظایفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسوولیتی را نمی‌تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند. به گفته وی،او طی سال گذشته با مشکلات جسمی خاصی رو به رو بوده است، عمل جراحی قلب داشته و با توجه به عوارض آن، پزشکان معالج توصیه کردند که از استرس دورباشد و حتی گفتند که خبرها چه خوب یا چه بد برای او اثر منفی دارد. یزدی سپس افزود: خبرهایی که در این چند روزه در مورد بحرین، لیبی، یمن و دیگر کشورها از تلویزیون می‌بینم، ناراحتم می‌کند و فشار خونم از دیدن این صحنه‌ها بالا می‌رود و بنابر تجویز پزشک حتی نباید این تصاویر را نگاه کنم. با این شرایط جسمانی، طبیعتا نمی‌توانستم وظایفم را به عنوان دبیر کل انجام دهم لذا استعفا دادم.

هرکس نقد کرد مخالف نیست

دبیرکل سابق نهضت آزادی هم چنین گفت: پیشنهاد بنده این است که باید یک خط قاطع میان دشمن و مخالف کشیده شود. هر کس نقدی کرد، مخالف نیست. فکر غالب نباید این باشد که یا با من یا بر من. اگر از شما نقدی شد؛ نباید منتقد را دشمن تلقی کنید. من با نظام هیچ مساله‌ای ندارم فقط با برخی از رفتارها، که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارم. توصیه مقام رهبری این بوده که خلاف قانون عمل نکنید و من نیز چیزی بیشتر یا کمتر از قانون نمی‌خواهم.

یزدی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: هیچ تغییری از بیرون برای ایران پایدار نیست. راهپیمایی آزاد است به شرطی که مخل نظم عمومی نباشد. اگر چه قانون اساسی می‌گوید مشکلی برای راهپیمایی نیست، اما مصلحت ایجاب می‌کند قبلا هماهنگی‌های لازم با مبادی ذیربط انجام شود، زیرا وقتی بدون هماهنگی راهپیمایی انجام شود، تنها هواداران شما به خیابان نمی‌آیند، بلکه گروه‌های معاند هم می‌آیند. او در مورد رفتارهای دوگانه غرب نیز اظهار کرد: آنها با اینگونه اقدامات به دنبال منافع خود هستند. نه تنها رفتار دو گانه آمریکا، بلکه رفتار دو گانه غرب به شدت محکوم است. در قانون بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی، تیراندازی به قصد کشتن انسان‌ها، جنایت جنگی محسوب می‌شود. حالم از دیدن صحنه‌هایی که در لیبی رخ می‌دهد به هم می‌خورد و وقتی می‌بینم که در بحرین از دو متری به سر یک مرد تیر می‌زنند، منقلب می‌شوم. یزدی در پایان این گفت‌وگو نیز تاکید کرد: من با رسانه‌های داخلی و خارجی بارها مصاحبه کردم و گفتم که انقلاب اسلامی را انقلاب اصلی مردم این سرزمین و این تاریخ می‌دانم. بعد اینکه، به جمهوری اسلامی رای دادم و به آن وفادار هستم. به قانون اساسی التزام دارم، اما به برخی از سیاست‌ها و رفتارهای مسوولان معترضم، ولی با نظام مساله‌ای ندارم و من برای هر عمل سیاسی باید یک تحلیل سیاسی داشته باشم.