گروه بورس - آخرین صورت وضعیت پرتفوی ۱۶ شرکت بورسی در خصوص عملکرد اسفندماه منتشر شد. سرمایه‌گذاری غدیر: «وغدیر» اسفندماه با فروش سهام به ۱۷۱میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال سود رسیده است. سرمایه‌گذاری غدیر - مبلغ ۲۷۴ میلیارد ریال از سهام پتروشیمی پردیس -اوره و آمونیاک غدیر- و فولاد آلیاژی ایران را واگذار کرد که سود ۱۷۲ میلیارد ریالی را برای «وغدیر» به ارمغان آورد. در همین حال ارزش بازار پایان اسفندماه «وغدیر» در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره ۸۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری سپه: «وسپه» ماه گذشته را با خرید ۱۰۹ میلیارد ریال سهام و واگذاری ۱۱۲ میلیارد ریال سهام پشت سر گذاشت. بر این اساس «وسپه» سهام ۳ شرکت جدید را به پرتفوی بورسی خود افزود و ۱۵ میلیارد ریال از فروش سهام سود کسب کرد. بر این اساس ارزش بازار پایان دوره «وسپه» در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره ۶۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری امید: «وامید» طی یک ماهه منتهی به اسفندماه شاهد افزایش ۲ هزار و ۶۵۱ میلیارد و ۳۸۹ میلیون ریال ارزش بازار بود به نحوی که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره ۳۲۵ درصد افزایش را تجربه کرد. در همین حال ارزش بازار پایان اسفند‌ماه «وامید» به ۳۲ هزار و ۹۹۱ میلیارد ریال رسید.

سرمایه‌گذاری بوعلی: «وبوعلی» اسفند‌ماه از فروش املاک و مستغلات به مبلغ ۱۶۵ میلیارد ریال، مبلغ ۱۱۶ میلیارد ریال سود کسب کرد. در همین حال سرمایه‌گذاری بوعلی ماه گذشته را با تحصیل سهام بورسی و غیر‌بورسی به ارزش ۴۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال پشت سر گذاشت.

سرمایه‌گذاری سایپا: سرمایه‌گذاری سایپا ماه گذشته را با سود ۵۲۶ میلیارد ریالی فروش سهام به پایان برد که ۴۸۹ میلیارد ریال آن ناشی از فروش توسعه سرمایه رادین (ایمن جوش سابق) بود.

بر اساس اطلاعات منتشره توسط بورس، در همین حال «حکشتی» تنها سهمی بود که «وساپا» با زیان ۲۱ میلیارد ریالی از آن خارج شد. «وساپا» ۳۷۹ میلیارد ریال بابت تحصیل سهام پارس آرین و سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا پرداخت کرد. همچنین ۱۲۸ میلیارد ریال نیز برای شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری کرد.

سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی: ارزش بازار پرتفوی «وتوصا» اسفند‌ماه ۱۰۷ میلیارد ریال افزایش یافت که ۱۰۲ میلیارد ریال آن بابت رشد گروه پست و مخابرات اعلام شده است. بر این اساس ارزش بازار پرتفوی «وتوصا» در پایان اسفند‌ماه به یک هزار و ۵۳۱ میلیارد ریال رسید. همچنین سود فروش سهام «وتوصا» از محل واگذاری سهام ۱۴ شرکت مبلغ ۵۲ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال اعلام شده است.

سرمایه‌گذاری البرز: ارزش بازار «والبر» اسفند امسال رشد ۵۴ میلیارد ریالی را تجربه کرد و به یک هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که ۷۵ درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز در ۸ شرکت بورسی محصولات شیمیایی و ۷ درصد آن در شرکت‌های واسطه‌گری غیر بورسی متمرکز است. از سوی دیگر «والبر» از فروش سهام در ماه گذشته به ۴ میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال سود رسید و برای خرید سهام جدید ۱۰۶۴ میلیون ریال پرداخت کرد.

سرمایه‌گذاری رنا: سرمایه‌گذاری رنا ماه گذشته از فروش ایران خودرو مبلغ ۳۱۰ میلیارد و ۴۸۸ میلیون ریال سود شناسایی کرد. بهای تمام شده هر سهم «خودرو» در پرتفوی «رنا» ۱۵۵۱ ریال بود که به مبلغ ۴۸۸۹ ریال فروخته شد.در همین حال «ورنا» اسفند‌ماه بابت خرید سهام غیر بورسی توسعه سرمایه رادین و صندوق تدبیرگر سرمایه مبلغ ۴۹۰ میلیارد ریال پرداخت کرد.

سرمایه‌گذاری پردیس: سرمایه‌گذاری پردیس اسفند‌ماه را با فروش ۲۶ میلیارد ریال سهم و سرمایه‌گذاری جدید به میزان ۲۲ میلیارد ریال سپری کرد که ۱۵ میلیارد ریال آن شامل سپرده بانکی است. «پردیس» از فروش سهام به ۳ میلیارد و ۹۵۶ میلیون ریال سود رسید. در همین حال ارزش بازار پرتفوی بورسی «پردیس» رشد ۱۹ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

سرمایه‌گذاری نفت: ارزش بازار پرتفوی «ونفت» در پایان اسفند‌ماه در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای اسفند‌ماه ۶۳ درصد کاهش یافت. ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های «ونفت» در اسفند‌ماه مبلغ ۶ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال بود. این درحالی است که ۷۴ درصد پرتفوی «ونفت» در ۵ شرکت غیر بورسی گروه خدمات فنی و مهندسی متمرکز شده است.

توسعه صنایع بهشهر: ارزش بازار پرتفوی «وبشهر» در پایان اسفند‌ماه با ۵ میلیارد و ۷۷۴ میلیون ریال کاهش مواجه شد. بر این اساس ارزش بازار پرتفوی بورسی «وبشهر» به ۸۱۴ میلیارد ریال در پایان سال ۸۹ رسید. این در حالی است که این شرکت بیشترین افت ارزش بازار را از طریق ۳ شرکت گروه‌های واسطه‌گری مالی و فلزات اساسی تجربه کرد.

سرمایه‌گذاری آتیه دماوند: سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از واگذاری‌های اسفند‌ماه مبلغ ۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال زیان کرد. بیشترین زیان «وآتی» از فروش سهام لیزینگ صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بود. همچنین از فروش «وکار» یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون ریال سود عاید «وآتی» شد. در همین حال «وآتی» با پرداخت مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال بخشی از سهام ۶ شرکت را تحصیل کرد که «غدیر» و «شیران» سهم قابل توجهی داشتند. این در حالی است که ارزش بازار پرتفوی «وآتی» اسفند‌ماه با افزایش ۱۳۸ میلیارد ریالی به یک هزار و ۳۵۱ میلیارد و ۸۲۳ میلیون ریال رسید.

سرمایه‌گذاری اعتبار ایران: سرمایه‌گذاری اعتبار ایران اسفند‌ماه را با سود ۳ میلیارد و۵۵۱ میلیون ریالی از فروش سهام و پرداخت مبلغ ۲۳ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال بابت تحصیل سهام جدید سپری کرد. بر این اساس تعداد شرکت‌های بورسی پرتفوی «خعتبار» در پایان اسفند‌ماه به ۲۷ شرکت رسید که دارای ارزش بازاری به مبلغ ۱۸۵ میلیارد ریال هستند. یادآور می‌شود «خعتبار» مبلغ ۸ میلیارد ریال بابت تحصیل سهام همراه اول با بهای تمام شده هر سهم ۴۴ هزار و ۴۰۰ ریال پرداخت کرده است.

گروه صنعتی سدید: «وسدید» ماه گذشته شاهد کاهش ۲۱ میلیارد ریالی ارزش بازار تنها شرکت بورسی خود «فلوله» بود تا ارزش بازار پرتفوی این شرکت به ۱۳۱ میلیارد ریال کاهش یابد. ۱۸ شرکت غیر بورسی از دیگر شرکت‌هایی هستند که سدید در آنها سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری بیمه: «وبیمه» نیز اسفند‌ماه ۲۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرد. خرید بخشی از سهام ۹ شرکت بورسی با بهای تمام شده ۸ میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال از دیگر سرمایه‌گذاری‌های «وبیمه» طی ماه گذشته است. همچنین سود حاصل از فروش سهام «وبیمه» طی اسفند‌ماه یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال بود که ۷۴۹ میلیون ریال آن از فروش «فولاد» بود.

«وساخت»: سرمایه‌گذاری ساختمان ایران هم بر اساس پرتفویی که به بورس ارائه داده، اعلام کرده است که با ۱۰۶ میلیون ریال سود از توس گستر خارج شده است. بر این اساس آخرین پرتفوی «وساخت» شامل ۴ شرکت بورسی و ۵ شرکت غیر بورسی است. همچنین «وساخت» اسفند‌ماه ۱۶ میلیارد ریال برای خرید بخشی از سهام سرمایه‌گذاری بانک اقتصاد نوین پرداخت کرد. این درحالی است که ارزش بازار «وساخت» با ۱۲۶ میلیارد ریال کاهش به یک هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال رسید.