تصویب بسته پولی 90، شاید امروز

در حالی که برخی منابع خبری از تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای پول و اعتبار طی روز گذشته خبر داده بودند یکی از مسوولان ارشد بانک مرکزی با رد این خبر گفت: چهارشنبه (امروز) بررسی‌های نهایی درباره نرخ سود و بسته سیاستی-نظارتی سال ۹۰ صورت خواهد گرفت. به گزارش باشگاه خبری «توانا»، پس از تشکیل جلسه شورای پول واعتبار در هفته گذشته برخی منابع خبری به نقل از یکی از اعضای این شورا از aبرگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای در روز جاری خبر داده بودند.

این خبر درحالی‌ اعلام شده بود که روز گذشته یکی از مسوولان ارشد بانک مرکزی گفت: جلسه فوق‌العاده شورای پول و اعتبار در چهارشنبه هفته جاری تشکیل خواهد شد و امید می‌رود نتایج نهایی درباره بسته سیاستی-نظارتی در این جلسه اعلام شود.

جلسات شورای پول و اعتبار درحالی در هفته‌های گذشته بدون تصویب بسته

سیاستی-نظارتی سال ۹۰ به اتمام رسید که مقامات بانک مرکزی از جمله رییس کل و قائم‌مقام این بانک از نهایی شدن سیاست‌های پولی و بانکی در این جلسات خبر داده بودند. اما شواهد نشان می‌دهد که امسال نیز تصویب نرخ سود بانکی مانند سال گذشته به آخرین روزهای اسفند ماه کشیده خواهد شد.

گذشته از تاریخ برگزاری جلسات شورای پول و اعتبار تغییرات نرخ‌های سود در بسته سیاستی-نظارتی سال آینده نیز در محافل کارشناسی و خبری از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

رییس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر از حتمی بودن کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده خبر داد، اما میزان و چگونگی کاهش این نرخ را منوط به تصمیم نهایی شورای پول و اعتبار عنوان کرد. کاهش نرخ سود موجب برخی اظهارنظرها از جانب کارشناسان و فعالان اقتصادی شده است؛ به اعتقاد گروهی از اقتصاددانان کاهش نرخ سود در این شرایط تنها به ضرر مشتریان بانکی به خصوص تسهیلات‌گیرندگان خواهد شد.

این اظهارات با این توجیه مطرح می‌شود که کاهش نرخ سود موجب کاهش میزان تسهیلات پرداختی و بی‌میلی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مبادله‌ای خواهد شد و از همین رو فرآیند دریافت تسهیلات مبادله‌ای خیلی طولانی‌تر از فرآیند و زمان فعلی می‌شود. البته این تنها یکی از نگرانی‌های کارشناسان بانکی بود، برخی دیگر نیز بر این باورند که کاهش نرخ سود موجب خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها خواهد شد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که سیاست‌گذاران پولی و بانکی در جلسه آتی و فوق‌العاده شورای پول و اعتبار چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.