گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته همچنان به روند رشد خود ادامه داد و شاخص کل با ثبت ۲۱۷ واحد رشد به مرز ۲۲ هزار و ۴۵۵ واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بی‌انگیزگی معامله‌گران برای فروش سهام خود در آخرین روزهای سال ۸۹ و حضور پررنگ خریداران در بازار سبب شد تا بیشتر سهم‌ها با سقف قیمتی تاریخی خود مواجه شوند.

این امر در شرایطی است که بازار جهانی دیروز با ضعف قیمت‌ها همچنان دست به گریبان بود. تاثیرات عمیق زلزله ژاپن همچنان بر بازارهای جهانی سایه افکنده است.

دیروز بهای مس در بازارهای خارج از بورس فلزات لندن به کمتر از ۹ هزار دلار رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان نگاه‌ها در آخرین روزهای سال به دو بحث مهم اقتصادی کشور یعنی بحث بودجه سال آینده و نرخ سود بانکی معطوف است. در بحث بودجه به نظر می‌رسد بحث دو دوازدهم بودجه برای سال آینده را باید قطعی دانست که این امر به معنای بلاتکلیفی بیشتر طرح‌ها و شرکت‌های دولتی در دو ماه نخست سال آینده خواهد بود. در همین حال، اما در بحث سود بانکی همچنان معامله‌گران در انتظار تحولات روز چهارشنبه هستند. در همین حال دیروز بازار شاهد دو اطلاعیه مهم نظام بانکی بود. در نخستین اطلاعیه بانک مرکزی از بانک‎های رفاه کارگران، گردشگری، کارآفرین، سامان، سرمایه، سینا، تات، انصار، دی، شهر و حکمت ایرانیان خواست کلیه اقدامات خود برای رسیدن به مرز سرمایه ۴ هزار میلیارد ریال را اعلام کنند.

بانک مرکزی در این بخشنامه آورده است: پیرو بخشنامه شماره ۷۹۳۷۸/۸۹ مورخ ۱۵ تیرماه سال ۸۹ این بانک مبنی بر لزوم افزایش سرمایه به میزان سرمایه اولیه تعیین شده برای بانک‌های دولتی معادل ۴ هزار میلیارد ریال تا پایان سال‌جاری (موضوع مصوبه یک هزار و یکصد و سیزدهمین جلسه مورخ ۲۱ اردیبشهت‌ماه سال‌جاری شورای پول و اعتبار) ضروری است اقدامات صورت گرفته آن بانک در این خصوص حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه جاری مورخ ۲۳ اسفندماه به بانک مرکزی اعلام شود.

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار عدم تحقق افزایش سرمایه یادشده تا پایان سال‌جاری، به تنزل مجوز فعالیت بانک تا سطح فعالیت موسسه اعتباری غیر بانکی منجر می‌شود.

در همین حال برخی منابع عدم درج نام پست بانک در این بخشنامه را به موافقت بانک مرکزی برای افزایش سرمایه این بانک در ظرف دو سال از ورود به بورس توصیف کرده‌اند.

در همین حال بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای دیگر به تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی، افتتاح هرگونه حساب سپرده سرمایه‌گذاری برخوردار از سود شناور را ممنوع اعلام کرد.

طی این بخشنامه‌ به کلیه بانک‌های دولتی و غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام شد: بر اساس مصوبه هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرن مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۹، افتتاح هرگونه حساب سپرده سرمایه‌گذاری برخوردار از سود شناور به دلیل ایجاد ریسک سررسید، تغییر دادن چارچوب دوره‌های سپرده‌گذاری و ابهام در خصوص چگونگی محاسبه نسبت سپرده قانونی، ممنوع است.

این بخشنامه را باید به عنوان نخستین گام برای کنترل نرخ سود بانکی تلقی کرد که در کنار کاهش سود تسهیلات، کاهش سود سپرده‌های بانکی را نیز به همراه خواهد داشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در نماد مخابرات ایران شاهد تشکیل صف خرید برای همراه اول و پس از آن مخابرات بودند. با توجه به اتمام عرضه ۵/۴ درصد سهام مخابرات، معامله‌گران با تشکیل صف خرید در نماد همراه و مخابرات به استقبال تحولات جدید در این شرکت رفتند تا مخابرات ایران که دو سال پیش در نرخ ۳ هزار و ۴۰۰ ریال به صورت بلوکی معامله شده بود، بتواند نرخ معامله عمده را پشت سر بگذارد. با اجرای اصل ۴۴و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی اینک شمار قابل ملاحظه‌ای از این شرکت‌ها توانسته‌اند نرخ‌های عمده فروش خود را در معاملات خرد تجربه کنند که اینک مخابرات ایران نیز به این فهرست اضافه می‌شود.

در گروه فلزی دیروز شورای رقابت اهلیت فولاد مبارکه را برای خرید فولاد هرمزگان تایید کرد. در همین حال با اعلام عصر روز سه‌شنبه برای زمان اعلام نتایج مزایده فروش ۴طرح فولادی ایمیدرو، بازار دیروز در طول معاملات با جو انتظار مواجه بود. انتظار می‌رود برخی شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی برای خرید این ۴ واحد پیشقدم شوند.

در گروه فلزی دیروز ناظر بازار عرضه ۲۹/۱ درصد سهام ملی مس متعلق به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را در نرخ۱۲ هزار ریال به اطلاع بازار رساند.

در گروه فلزی فولاد آلیاژی یزد دیروز در مرز ۳ هزار ریال با عرضه‌هایی مواجه شد. این در حالی است که سهامدار عمده این شرکت تاکنون بیش از ۲۵ درصد سهام این شرکت کوچک را عرضه کرده است.

در گروه خودرویی اعلام فروش شرکت سرمایه‌گذاری رادین (ایمن جوش) از سوی سرمایه‌گذاری سایپا سبب تشکیل صف خرید در این نماد شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۳/۸۳ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۴/۱۵ درصد آن را ادامه نقل و انتقال سهام پالایشگاه تبریز تشکیل داد. از ۲۲۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۲ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۴ نماد با رشد ارزش معامله شدند.