امـروز در تـاریـخ - ۲۵ اسفند ۸۹

سال ۱۲۸۵- مسعود میرزا ظل‌السلطان از حکومت اصفهان معزول و اداره حکومت به طور موقت به عهده حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه واگذار شد. سال ۱۲۹۱- به دستور قوام‌السلطنه، وزیر مالیه، دستور پرداخت سه‌ماه از حقوق معوقه کارمندان دولت صادر شد.

سال ۱۳۰۷- مجلس بودجه سال ۱۳۰۸ را تصویب کرد.

سال ۱۳۰۷- کلیه افراد ایل قشقایی که در تمام نقاط مغرب فارس پراکنده بودند در محلی به نام چاه کاظما اجتماع کرده و تحت ریاست سالار حشمت برادر سردار عشایر (صولت‌الدوله) به عناوین مختلف تمام راه‌ها را مسدود و علیه تصمیمات دولت و مجلس مخالفت خود را ابراز کردند. قشون هشت‌هزار نفری سالار حشمت که اکثر قصبه‌ها و قریه‌ها را متصرف شدند و بعد از آن تقاضاهای خود را اعلام کردند: ۱- آزادی صولت‌الدوله، ۲- انتصاب وی یا یکی از فرزندانش به مقام ایلخانی قشقایی، ۳- عدم خلع‌سلاح قشقایی، ۴- عدم اجبار ایلات در اعزام جوانان به خدمت نظام‌ وظیفه، ۵- عدم اجرای قانون لباس متحدالشکل در مورد قشقایی، ۶- رفع تضییقات اداره سجل احوال، ۷- جمع‌آوری مالیات توسط ایلخانی و ۸- عدم اعمال انحصار دولتی قند و شکر و تنباکو و به ویژه تریاک در منطقه قشقایی.

سال ۱۳۱۱- نهمین دوره مجلس شورای ملی با تشریفات خاص افتتاح شد.

سال ۱۳۱۱- محاکمه عبدالحسین تیمورتاش وزیر سابق دربار در شعبه اول دیوان جزای عمال دولت آغاز شد. ریاست محکمه با عبدالعلی لطفی و مستشاران میرزااسماعیل چکانی و مدیار بودند. جلسه محاکمه سری اعلام شد و سه روز نیز ادامه داشت. طی این محاکمه تیمورتاش از حیث ارتشا به سال حبس مجرد که مستلزم محرومیت از تمام حقوق اجتماعی و استرداد مال حاصل از ارتشا و پرداخت سی و هشت هزار و پانصد و نود و دو تومان و هزار و هفتصد و دوازده لیره انگلیس بود، محکوم شد.

سال ۱۳۱۳- مراسم افتتاح بیمارستان فیروزآبادی در حضور وزیران و رجال به عمل آمد. اعتبار این بیمارستان تماما توسط فیروزآبادی تامین شد.

سال ۱۳۱۸- محمد سروری کفیل وزارت دادگستری تقاضای سلب مصونیت از علی وکیلی نماینده مجلس کرد که به اتفاق آرا تصویب شد.

سال ۱۳۲۲- علی سهیلی، نخست‌وزیر طبق عرف پارلمانی از ریاست دولت کناره‌گیری کرد.

سال ۱۳۳۰- گروه بانک بین‌الملل پس از یک ماه اقامت در تهران و لندن و مذاکره با مقامات ایرانی و انگلیسی با شکست مذاکرات تهران را ترک کردند.

سال ۱۳۳۲- پارسا نماینده مجلس و سخنگوی فراکسیون نهضت ملی و علی‌اصغر بشیر فرهمند سرپرست سابق اداره تبلیغات و انتشارات که از ۲۸ مرداد در زندان به سر می‌برند به قید تعهد عدم خروج از حوزه قضایی تهران، آزاد شدند.

سال ۱۳۳۳- محل اجتماع اعضای شورای متحده مرکزی کارگران وابسته به حزب توده کشف و سی و یک نفر از عاملان آن بازداشت شدند.

سال ۱۳۳۸- بخش جدید دویست و پنجاه تختخوابی بیمارستان فیروزآبادی گشایش یافت.

سال ۱۳۴۷- سیل تهران خسارات و خرابی‌های زیادی به بار آورد و ۲۰۰ خانه در شهرری و جنوب تهران را ویران کرد.

سال ۱۳۴۷- احمد نفیسی، شهردار اسبق تهران در دیوان کیفر تبرئه شد، در حالی که قریب چهارسال بلاتکلیف در زندان به سر برده بود.

سال ۱۳۴۸- مقررات صادرات و واردات اعلام شد.

سال ۱۳۵۰- قلیچ خانی و لواسانی آزاد شدند.

سال ۱۳۵۱- نخستین کارخانه ذوب‌آهن در اصفهان با حضور نخست‌وزیر شوروی افتتاح شد.