صنعت و معدن در گذر 1389

وزارت صنایع و معادن ایران سیاست‌گذار اصلی صنعت و معدن ایران است. این نهاد قدیمی با وجودی که در سال‌های گذشته و پس از خصوصی‌سازی از حجم تصدی‌گری خود به ناچار کاسته است، اما ... هنوز یک نهاد نیرومند به لحاظ دارایی و به لحاظ حجم وظایف به حساب می‌آید. صنعت ایران در شرایطی قرار دارد که نمی‌توان آن را توسعه یافته دانست و از طرف دیگر سطح توسعه صنعتی ایران نسبت به شمار قابل توجهی از کشورهای حتی همسایه بالاتر است. توسعه صنعتی به مثابه یک راه ناگزیر برای توسعه ایران باید به سرانجام برسد و توسعه اقتصادی ایران از مسیری جز صنعتی شدن، چشم‌اندازچندان روشنی ندارد. در چنین وضعی است که مدیران ارشد وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹ کار سختی داشتند و این موضوع به ویژه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دشوارتر شد. در سال ۱۳۸۹ چند مساله عمده در بخش صنعت وجود داشت که هنوز ادامه دارد. یک مساله مهم ابهام در نرخ رشد صنعتی است که هنوز محل اختلاف میان بانک‌ مرکزی و وزارت صنایع و معادن است. نکته دیگر مواجهه با پیامدهای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست که مسوولان وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹ انرژی زیادی برای تعامل با بخش خصوصی در همین باره صرف کردند. وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹ چند کار بزرگ در دست داشت که مهمترین آنها تدوین استراتژی توسعه صنعتی و پس از آن اجرای طرح آمایش صنعت در کشور بود. برخی مسایل مهم دیگر در سال ۱۳۸۹ در بخش صنعت، ادامه مدیریت بر بنگاه‌هایی بود که سهام قابل توجهی از آنها واگذار شده بود.

مسوولان وزارت صنایع و معادن که چند تغییر در سطوح معاونت را نیز تجربه کردند، در سال ۱۳۸۹ گزارش‌های گوناگونی از وضع این بخش ارائه کردند که گزیده‌هایی از آنها را می‌خوانید. با توجه به ارزش افزوده بالای صنعت خودرو همچنین اهمیت صنعت فولاد در توسعه صنعتی، گزیده‌ای از اخبار این دو صنعت را نیز آورده‌ایم.

۴/ ۱/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: با راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌ تمام، رتبه ایران در تولید فولاد خام تک‌رقمی می‌‌شود. وی افزود: سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی از ۲۲ درصد عبور کرد.

۱۴/ ۱/ ۱۳۸۹ - کارخانه گندله‌سازی مجتمع سنگ‌آهن گل گهر سیرجان با حضور رییس‌جمهور در شهرستان سیرجان کرمان افتتاح شد.

۱۶/ ۱/ ۱۳۸۹ - علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: فرمایش‌های مقام معظم رهبری، نقشه راه توسعه صنعتی کشور است.

۱/ ۲/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: اقدام شرکت دایملر برای کاهش روابط با ایران یک بلوف سیاسی است. وی از اعلام نام جدید خودرو مینیاتور همزمان با راه‌اندازی سایت سایپا در کاشان خبر داد.

۱/ ۲/ ۱۳۸۹ - مدیرکل آمار وزارت صنایع و معادن در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد، حدود ۳۰ هزار واحد تولیدی در طرح به روزرسانی شرکت کردند و یادآور شد: در ارائه آمارهای صنعتی باید یکپارچگی وجود داشته باشد.

۸/ ۱۲/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن ایران گفت: ستاد رفع مشکلات اجرایی صنایع و معادن کشور به پیشنهاد رییس‌جمهور با تصویب هیات وزیران و براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی با حضور معاونان و مدیران این وزارتخانه، نماینده تام الاختیار وزارت اقتصاد در امور مالیاتی و گمرکی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت نیرو، سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی و بانک‌های عامل تشکیل شود.

۲۰/ ۲/ ۱۳۸۹ - تولید مس کاتد در فروردین ماه امسال به ۱۸هزار و ۲۰۸ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشت.

۲۵/ ۲/ ۱۳۸۹ - سیدرضا فاطمی امین رییس ستاد تحول اقتصادی وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: ۱۰درصد واحدهای صنعتی کشور ۶۴ درصد برق و ۵۰ درصد سوخت این بخش را مصرف می‌کنند. این ۱۰درصد از کارخانه‌ها شامل صنایع فلزات اساسی مثل فولاد، مس، سرب و روی، صنایع غیر فلزی نظیر گچ، آهک و آجر است.

۱/ ۳/ ۱۳۸۹ - در مراسمی با حضور وزیر صنایع و معادن، حسین طلا فرماندار سابق تهران به عنوان مدیرعامل و رییس جدید هیات مدیره شرکت دخانیات ایران معرفی شد. او جانشین سید محمود ابطحی شد.

۱۰/ ۳/ ۱۳۸۹ - معاون وزیر صنایع و معادن به واحدهای معدنی کشور توصیه کرد حتماً در طرح به روزرسانی این وزارتخانه مشارکت کنند.

۱۷/ ۳/ ۱۳۸۹ - محسن حاتم معاون وزیر صنایع و معادن، هدفمندکردن سرمایه‌گذاری‌ها را مهمترین نتیجه به روزرسانی اطلاعات دانست و تاکید کرد: دنبال اطلاعات ریز و جزیی واحدهای تولیدی نیستم.

۲۲/ ۳/ ۱۳۸۹ - محسن حاتم از بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: آماری از معوقه‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی نداریم.

۲۵/ ۳/ ۱۳۸۹ - محمد مسعود سمیعی نژاد معاون امور معادن وزیر صنایع و معادن خبر داد: سرانجام اصلاحیه قانون معادن به مجلس رفت.

۳۱/ ۳/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن در نشست مشترک با مسوولان و مدیران مخابراتی کشور گفت: با سرمایه‌گذاری مناسب در صنایع مخابراتی می‌توان پیش از یک درصد بر رشد تولید ناخالص داخلی افزود.

۱/ ۴/ ۱۳۸۹ - نظام الدین برزگری رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خبر داد: براساس مصوبه مجلس از این پس کلیه کالاهای وارداتی به کشور باید به تایید این موسسه برسد.

۷/ ۴/ ۱۳۸۹ - جمعی از معاونان و مدیران کل وزارت صنایع و معادن در نشستی به مناسبت روز صنعت و معدن در نشست با خبرنگاران حاضر شده و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. افشین روغنی، محسن صالح نیا، محمود لیالی، سیدمهدی نیازی، ابویی مهریزی و علی اصغر رمزی در این نشست حاضر بودند.

۱۱/ ۴/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: صادرات صنعتی و معدنی ایران به ۶۴ میلیارد دلار رسید. وی یادآور شد: رشد تولیدات صنعتی ایران از پله ۱۲۰ به ۲۹ جهان رسید.

۱۴/ ۴/ ۱۳۸۹ - حسن شیخ نیا معاون نیروی انسانی وزارت صنایع و معادن گفت، طرح آمایش صنعت و معادن، عدالت در کشور را اجرا می‌کند. در حال حاضر فاصله صنعتی‌ترین استان با استان کمتر توسعه یافته صنعتی ۱۸ برابر است.

۱/ ۵/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن ایران گفت: ظرفیت تولید سیمان در ۵ سال اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و از ۳۴ میلیون تن به ۷۲ میلیون تن رسیده است.

۸/ ۵/ ۱۳۸۹ - مهدی اسلام پناه به جای گلناز نصراللهی به عنوان مدیر کل صنایع نساجی این وزارتخانه منصوب شد.

۱۳/ ۵/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: حضور بانوان در صنعت ضرورتی انکار ناپذیر است و یادآور شد زنان شاغل در صنعت، تمایل به فعالیت در صنایع نوین دارند.

۲۵/ ۵/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن در بازدید از پیشرفته‌ترین کارخانه صنعتی سازی ساختمان قول داد مشکلات این واحد صنعتی برطرف خواهد شد.

۳۱/ ۵/ ۱۳۸۹ - محسن حاتم معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن گفت: این وزارتخانه از جمله دستگاه‌های پیشرو دارای سند راهبردی توسعه یا سند استراتژی توسعه مصوب است و طبق قانون تمرکز امور صنعت و معدن و قانون برنامه چهارم توسعه، تدوین و ابلاغ این سند به وزارتخانه سپرده شده است.

۸/ ۶/ ۱۳۸۹ - ایسنا از کشور بولیوی گزارش داد که علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در دیدار از بولیوی گفته است: در ایران بیش از ۸۵هزار واحد صنعتی فعالیت می‌کنند.

۱۷/ ۶/ ۱۳۸۹ - محسن حاتم گفت: در فصل صنعت و معدن لایحه برنامه پنجم توسعه، عمده تغییرات که توسط کمیسیون صنایع و معادن انجام شد مربوط به انتقال برخی از احکام از بسته اجرایی به بدنه احکام است.

۲۲/ ۶/ ۱۳۸۹ - ایرج ندیمی از مشاوران وزیر صنایع و معادن حمایت کامل این وزارتخانه از بخش خصوصی را اعلام کرد.

۳۰/ ۶/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن موافقت خود را با ماده ۷۰ لایحه برنامه پنجم توسعه که موسسه استاندارد را از ورود به تدوین استاندارد برای خدمات فرهنگی و هنری منع کرده است اعلام کرد.

۵/ ۷/ ۱۳۸۹ - مجید هدایت با اظهار تعجب از واردات تراکتور چینی، مخالفت وزارت صنایع و معادن را با این پدیده اعلام کرد.

۲۰/ ۷/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن در حاشیه جشنواره صنعت و فناوری اطلاعات از سیستم بانکی کشور انتقاد کرد و در برابر این پرسش که چرا آمار تولیدات صنعتی در گزارش بانک مرکزی دیده نمی‌شود گفت: ما مسوول و متقاضی بحث آمار در کشور نیستیم و آمار خود را براساس آمار تولید کالاهای منتخب و صدور پروانه‌های بهره‌برداری اعلام کرده‌ایم.

۲۹/ ۷/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: امروز، حمایت‌ها، و پشتیبانی‌ها و مقدوراتی که فراهم شده ما را آنقدر توانمند می‌کند که می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که هیچ واحد صنعتی از اجرای طرح بسیار خوب هدفمندسازی یارانه‌ها احساس نگرانی نکند.

۱/ ۸/ ۱۳۸۹ - محسن حاتم معاون وزیر صنایع و معادن با استناد به آمار منتشر شده از سوی یک موسسه مطالعاتی آمریکایی گفت: ایران در میان قدرت‌های اقتصادی صعود ۱۰ پله‌ای داشته است.

۱۹/ ۸/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن در بازدید از واحدهای صنعتی استان قزوین خواستار رسیدگی به نحوه واگذاری ۳ واحد صنعتی این استان و حل مشکلات کارگران این واحدها شد.

۳۰/ ۸/ ۱۳۸۹ - افشین روغنی، معاون وزیر صنایع و معادن در حاشیه ستاد تسهیل امور و پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی در کرمانشاه گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها، واحدهای صنعتی را دچار مشکل نمی‌کند.

۳/ ۹/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: در جریان هدفمندسازی یارانه‌ها، بسته‌های حمایتی برای صنایع کشور پیش‌بینی شده است.

۱۵/ ۹/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن در نشست گروه دی ۸ گفت: مبادلات اقتصادی و صنعتی اعضای گروه دی ۸ باید افزایش یابد.

۲۰/ ۹/ ۱۳۸۹ - روابط عمومی وزارت صنایع و معادن اعلام کرد در ۸ ماه منتهی به آبان امسال، ۴۲ میلیون تن سیمان در ایران تولید شده است.

۲۷/ ۹/ ۱۳۸۹ - افشین روغنی گفت: برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - خدامراد احمدی، معاون وزیر صنایع و معادن و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: از ورود هر نوع کالای بی‌کیفیت جلوگیری می‌کنیم و تاکید کرد سیاست‌های انقباضی شبکه مالی خسارت هنگفتی به بخش صنعت وارد کرد.

۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - سیدرضا فاطمی امین رییس ستاد تحول اقتصادی وزارت صنایع و معادن از معرفی ۲ هزار بنگاه صنعتی برای دریافت تسهیلات خبر داد.

۲۱/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - حسن پلارک رییس سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی‌ سازی و خودکفایی صنعت و معدن گفت: امیدواریم در ۴ سال آینده در هیچ کدام از صنایع کشور به خارج وابسته نباشیم.

۱/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - وزارت صنایع و معادن با پیشنهاد کاهش تعرفه واردات قطعات اسباب بازی به ۲۰درصد موافقت کرد.

۵/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - وزارت صنایع و معادن فهرستی از ۲۳ رشته صنعتی را تهیه کرد که تاثیرپذیری متوسط و بالا از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه دارند.

۱۲/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - مهدی اسلام پناه مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن گفت: همزمان با اجرای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها، رسیدگی به وضعیت بیش از ۱۰۰ واحد نساجی و پوشاک شروع شده است.

۱۶/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - براساس حکم علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، سید رضا فاطمی امین به عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری و وجیه الله جعفری به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی منصوب شدند.

۴/ ۱۲/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن از رویکرد اتاق بازرگانی انتقاد کرد و گفت: به صنعت و معدن هم به چشم بازرگانی نگاه می‌شود.

وی افزود: باید در اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن، تولید محور همه بحث‌ها باشد.

۹/ ۱۲/ ۱۳۸۹ - وزیر صنایع و معادن گفت: بعد از گذشت ۲ ماه از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، استعدادهای لایه‌های پنهان صنعت نمایان شده است، اما شکوفایی صنعت با اصلاح نظام بانکی ممکن خواهد شد.

صنعت فولاد

۱۴/ ۱/ ۱۳۸۹ - محمود احمدی نژاد، رییس دولت گفت: کل ظرفیت فعلی تولید فولاد در حال حاضر ۵/ ۱۷ میلیون تن است و به سرعت این ظرفیت در کشور در حال افزایش است.

۱۵/ ۱/ ۱۳۸۹ - محمدرجایی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد تولید فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۹ با ۴۰۰هزار تن افزایش به ۵میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

۹/ ۲/ ۱۳۸۹ - احمد هراتی نیک، مدیرعامل سابق ایمیدرو در جریان بازدید از طرح‌های معدنی شرکت سنگ‌آهن مرکزی گفت: ظرفیت تولید فولاد کشور به ۳۲ میلیون تن می‌رسد.

۱۱/ ۴/ ۱۳۸۹ - بیزنس مانیتور در گزارشی از صنعت فولاد ایران پیش‌بینی کرد میزان تولید فولاد خام در ایران با رشد ۵/ ۹ درصدی در سال جاری به ۹/ ۱۱ میلیون تن می‌رسد.

۳/ ۵/ ۱۳۸۹ - موسسه بین‌المللی آهن و فولاد اعلام کرد، تولید فولاد ایران در نیمه اول امسال با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۶ میلیون تن رسید.

۲۶/ ۶/ ۱۳۸۹ - معاون معدنی وزیر صنایع گفت:هدفگذاری انجام شده برای تولید فولاد خام در طول برنامه چهارم توسعه ۲۴ میلیون تن بود که با توجه به عقب ماندن برنامه سوم از هدف‌های تعیین شده این رقم محقق نشد، اما در پایان برنامه چهارم به ظرفیت ۵/ ۱۷ میلیون تن رسیدیم.

۵/ ۷/ ۱۳۸۹ - ایران با تولید نخستین ورق فولادی با گرید X۷۰ در شرکت فولاد اکسین خوزستان، در تامین ورق مورد نیاز ساخت لوله‌های ۵۶ اینچی خودکفا شد.

۹/ ۸/ ۱۳۸۹ - حسن پلارک مدیرعامل ایمیدرو گفت: قصد داریم با واگذاری کار استخراج معادن، چرخه تولید فولاد را از معدن تا تولید محصول در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دهیم.

۱۸/ ۸/ ۱۳۸۹ - تولید انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی از ابتدای ۱۳۸۹ تا ۱۷ آبان ماه از مرز ۷ میلیون تن عبور کرد.

۳۰/ ۹/ ۱۳۸۹ - حسن پلارک مدیرعامل ایمیدرو خبر داد براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان دولت دهم تولید فولاد در کشور به ۴۳ میلیون تن می‌رسد.

۳۰/ ۹/ ۱۳۸۹ - مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت با ۴۵ شرکت جهان قرار داد همکاری مشترک برای تولید فولاد منعقد کرده است.

۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - با تصویب کار گروه کنترل بازار، عرضه همه محصولات فولاد تنها از طریق بورس کالا انجام می‌شود و تولید کنندگان ملزم به عرضه کلیه محصولات در این نهاد هستند.

۱۸/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - بیزنس مانیتور در گزارشی اعلام کرد به رغم تحریم‌ها، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۰ با رشد ۵/ ۹ درصدی به ۱۲ میلیون تن رسید.

۲۳/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - موسسه بین‌المللی آهن و فولاد با اشاره به رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد: ایران بالاتر از انگلیس به عنوان هفدهمین تولید کننده بزرگ فولاد جهان در این سال شناخته شد.

صنعت خودرو

۱۵/ ۱/ ۱۳۸۹ - مدیرعامل مگاموتور با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دست‌اندرکاران صنعت خودرو گفت: رهنمودهای رهبری باید مبنای برنامه‌ریزی ها در صنعت خودرو قرار گیرد.

۱۶/ ۱/ ۱۳۸۹ - جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تشکیل کارگروه ویژه این شرکت برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری خبر داد.

۴/ ۲/ ۱۳۸۹ - رییس کارگروه تخصصی صنعت خودرو در سازمان گسترش و نوسازی صنایع از تدوین و آماده‌سازی دو سناریوی کلان برای ادامه همکاری با شرکت رنو و افزایش تولید و عرضه تندر ۹۰ و سایر محصولات پلتفرم X۹۰ در این کارگروه خبر داد.

۱۳/ ۲/ ۱۳۸۹ - رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس از تعیین نرخ تعرفه واردات خودرو دولت خبر داد.

۱۹/ ۲/ ۱۳۸۹ - رییس‌جمهور ایران خطاب به مدیران صنعتی و خودروسازی کشور گفت: باید شما در سال ۲ الی ۳ خودروی ملی و ایرانی عرضه کنید چرا که بازار، بازار رقابت است و کارخانه‌ای موفق است که بتواند خودروهای مورد نیاز مردم را به بازار عرضه کند.

۱۷/ ۳/ ۱۳۸۹ - مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد:میانگین مصرف سوخت محصولات این شرکت در سال جاری با نصب موتورهای کم مصرف به ۹/ ۷ لیتر در حد ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

۲۵/ ۳/ ۱۳۸۹ - محمود احمدی نژاد رییس دولت با صدور ابلاغیه‌ای، وزارت صنایع و معادن را مکلف کرد ظرف مدت ۳ ماه برنامه و سیاست‌های لازم برای اجرای کامل استانداردهای اجباری در صنعت خودرو را تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارائه کند.

۱۳/ ۵/ ۱۳۸۹ - مدیرعامل ایران خودرو از منتفی شدن تولید خودروی چینی جایگزین پیکان خبر داد.

۲۸/ ۶/ ۱۳۸۹ - وزیر صنعت ترکیه با اشاره به تمایل صنعتگران کشورش برای همکاری با ایران در صنعت خودرو گفت، به زودی گروهی از صنعتگران ترکیه به ایران سفر می‌کنند.

۱/ ۸/ ۱۳۸۹ - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی سرمایه‌گذاری صنعت خودرو در خارج از کشور با حضور وزیر صنایع و معادن در جلسه این کمیسیون خبر داد.

۱۲/ ۸/ ۱۳۸۹ - مدیرعامل ایران خودرو خبر داد که در ۵ سال آینده، ۸ محصول جدید این شرکت به بازارعرضه می‌شود.

۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹ - رییس‌جمهوری ایران خواستار انتقال بخشی از صنعت خودروسازی کشور به استان سمنان به ویژه مناطق محروم این استان شد.

۱۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹ - بیزنس مانیتور با اشاره به تقاضای ۲/ ۲میلیون دستگاه خودرو ایران تا سال ۲۰۱۵ تاکید کرد: این تقاضا فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران است.