قرارداد بیمه ایران با سایپا دردست بررسی است

سهامیان مقدم: تفاهم‌نامه مذکور مغایرتی با بخشنامه بیمه مرکزی ندارد

گروه بازارپول- پس از اعلام گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی مبنی بر اینکه انتخاب بیمه، حق مالک یا خریدار خودرو بوده و شرکت خودروساز به عنوان نماینده خریدار مجاز به تحمیل نظر خود و سلب حق انتخاب خریدار نمی‌باشد قرارداد دیگری بین سایپا و بیمه ایران منعقد شد و گفته می‌شود، ایران خودرو نیز برای انعقاد این قرارداد در حال رایزنی با بیمه ایران است. سهامیان مقدم مدیرعامل بیمه ایران در توضیح این قرارداد به خبرگزاری فارس گفت: با سایپا قرارداد داریم ولی انحصاری نیست، بیمه ایران برای تعمیق همکاری خود با بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، تفاهم‌نامه مذکور را در قالب بیمه‌نامه‌های متنوعی از جمله آتش‌سوزی، مسوولیت، اعتباری، عمر و .... با یک شرکت خودروساز منعقد کرده به صورتی که ما هیچ یک از مردم جامعه را برای خرید پوشش‌های بیمه‌ا‌ی خود اجبار نمی‌کنیم.

فرشباف ماهریان رییس‌کل بیمه مرکزی ایران دراین رابطه گفت: قرارداد بیمه ایران با سایپا مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه درآن همانند قراردادهای بیمه ملت و پارسیان حق انتخاب ازمشتری سلب شده باشد با بیمه ایران نیز برخورد خواهیم کرد. فرشباف ادامه داد: از نظر بیمه مرکزی ایران هیچ یک ازشرکت‌های بیمه تفاوتی با دیگری ندارند و بیمه مرکزی برتمامی شرکت به طور یکسان نظارت می‌کند.

این درحالی است که مدیرعامل بیمه ایران با تاکید براینکه تفاهم‌نامه مذکور مغایرتی با بخشنامه بیمه مرکزی ندارد در ادامه به شرکت‌های خودرو ساز توصیه کرد در فروش بیمه‌نامه شخص ثالث، به مردم حق انتخاب دهند؛ زیرا اگر شرکت‌های خودروساز در زمان فروش بیمه‌نامه تعداد تقاضا و انتخاب مردم را در نظر بگیرند رضایت‌مندی بیشتر مشتریان خود را در آینده کسب خواهند کرد.

مسوولان بیمه مرکزی می‌گویند: ازاین پس خریداران خودروهای صفربرای انتخاب بیمه‌گر خود مختار هستند.

رحیم مصدق عضو هیات عامل و معاون نظارت بیمه مرکزی وظیفه اصلی این نهاد را حمایت از بیمه گذاران عنوان کرد و گفت: امیدواریم با فضای رقابتی موجود شاهد تنوع خدمات و ارائه بهتر آن به مردم باشیم.

مصدق افزود: راز ماندگاری بیمه‌ها حفظ رضایت مشتریان و ارائه خدمات مطلوب به آنان است.

شکست انحصار

حسن خسته‌بند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیزدرگفت و گو با بیمه آنلاین گفت: تا پیش از خصوصی شدن شرکت‌های بیمه ای این شرکت‌ها در قالب دولتی و در انحصار به فعالیت خود ادامه می‌دادند؛ اما اجرای مرحله آزاد سازی انحصار‌ها شکسته شد و شرکت‌ها با اختیار بیشتری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای قانون اصل ۴۴ و حضور پررنگ شرکت‌های بخش خصوصی، بازار را رقابتی کرده است، افزود: رقابت ایجاد شده میان شرکت‌های بیمه ای برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر و ارزان‌تر موجب رشد و ترقی صنعت بیمه می‌شود.

خسته بند در خصوص نحوه نظارت بیمه مرکزی تصریح کرد: بیمه مرکزی به عنوان متولی اصلی در صنعت بیمه کشور باید با نظارت کافی و دقیق‌تر وارد عمل شود؛ چراکه نظارت وظیفه سنگین و اصلی بیمه مرکزی است.