قیمت طلا در صورت تداوم و تشدید بحران جهان عرب افزایش پیدا خواهد کرد

گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در بازار نقدی طی هفته گذشته با حرکت افزایشی بیش از ۱۶ هزار تومان روبه‌رو بود، اما در بازار آتی این افزایش تنها نزدیک یک هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد. بحران عمیق سیاسی در لیبی و اعتراضات تداوم دار جهان عرب یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت و به تبع طلا در بازارهای جهانی عنوان شده است.
بازار طلا طی هفته گذشته تحت تاثیر تحولات سیاسی در کشورهای جهان عرب از جمله اعتراضات مردمی‌در لیبی با واکنش‌های مثبتی مواجه شد و همین تشدید بحران‌ها در این کشور که با پافشاری و تهدید و کشتار مردم هنوز ادامه دارد، موجب شد قیمت طلا به ازای هر اونس تا بالای یک هزار و 410 دلار نیز برسد.
افت شاخص دلار در ایالات متحده ، روند کند رشد اقتصاد جهان تحت تاثیر بحران جهان عرب و ترس از رشد نرخ تورم سرمایه‌گذاران را ترغیب کرده که نسبت به معامله در بازار طلا بیشتر مجاب شوند. هر چند بسیاری از فعالان بر این باورند قیمت طلا به احتمال زیاد با حرکت نوسانی، اندکی پایین خواهد آمد که دلیل آن را انتشار شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و اروپا و نشانه‌هایی از افزایش اعتمادها به مصرف‌کننده می‌دانند، اما برخی از معامله‌گران معتقدند: شاید نوسانات بازار طلا ادامه داشته باشد، اما در صورت تداوم بحران‌ها در جهان عرب از جمله در کشور الجزایر و دیگر کشورهای نفت‌خیز و افزایش نگرانی‌ها درباره تورم در اروپا، بازارهای نفت و طلا با حرکت صعودی پی گرفته خواهند شد.


بازار داخلی نیز به تبع از تاثیرات جهانی با تشدید شیب افزایشی قیمت‌ها طی دو روز پایانی هفته گذشته روبه‌رو شد، به طوری که قیمت سکه طرح جدید از روز شنبه تا روز پنج‌شنبه از ۳۶۱ هزار تومان به ۳۷۷ هزار تومان رسید که نشان از افزایش ۱۶ هزار تومانی داشت. این در شرایطی است که در روز پنج‌شنبه قیمت سکه نسبت به روز چهارشنبه ۷ هزار تومان گران شد. با وجود اینکه برخی از فعالان، این افزایش قیمت در بازار داخلی را منطقی و تاثیرپذیر از نرخ طلا در بازارهای جهانی می‌دانند، اما عقیده عموم معامله‌گران بر این است که هنوز قیمت سکه بسیار بالاتر از ارزش واقعی قیمت طلا در بازارهای جهانی است و نرخ‌ها همچنان حالت مصنوعی به خود گرفته است. از سویی بازار آتی برخلاف بازار نقدی که با نزدیک شدن به پایان سال هر روز با تب و تاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند از لحاظ روند قیمتی با افزایش چشمگیری روبه‌رو نشد و تنها تکانه‌های مثبتی به تبع از بازارهای جهانی دنبال شد به طوری که سکه تحویل اسفندماه تنها ۲۱۱ تومان و ۲ ریال بالا رفت این در شرایطی بود که قیمت تسویه سکه تحویل اردیبهشت ماه و تیرماه به ترتیب طی هفته سپری شده یک هزار و ۴۳۰ تومان و ۵ ریال و یک هزار و ۲۵۸ تومان و یک ریال رشد یافت. دادوستد شمش طلای ۱۰ اونسی تحویل اسفندماه که از روز یکم اسفندماه آغاز شده تنها با ثبت قیمت تسویه، بدون معامله، افزایش ۱۵ هزار و ۵۰۳ تومان و ۲ ریال را ثبت کرد. براساس گفته معامله‌گران، بازار آتی روند منطقی را طی می‌کند و قیمت‌ها با وجود افزایش در بازار نقدی حالت هیجانی و احساسی نداشته است، اما همچنان به دور از ارزش واقعی نسبت به قیمت‌های جهانی در سیستم معاملاتی ثبت می‌شود.


به باور فعالان، نبود نقدینگی در بازار در کاهش حجم دادوستدها نسبت به ماه‌های قبل تاثیرگذار بوده که همین نبود تقاضا در شیب افزایشی قیمت‌ها موثر بوده است، اما بازار آتی در مجموع طی هفته منتهی به ۵ اسفندماه شاهد معامله ۲ هزار و ۱۲۴ قرارداد به ارزش ۷۹ میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۴۹۰ هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل از لحاظ حجم و ارزش مبادلات به ترتیب ۵۸/۴۸ و ۴۷/۴۸ درصد افزایش داشت.
ارزش مبادلات سکه تحویلی اسفندماه از یک هزار و 32 قرارداد 37 میلیارد و 878 میلیون و 310 هزار ریال بود که با بیشترین حجم معامله روبه‌رو شد. مبادلات سکه تحویلی اردیبهشت ماه نیز 968 قرارداد به ارزش 36 میلیارد و 545 میلیون و 210 هزار ریال بود. مجموع دادوستد سکه تحویلی تیرماه نیز 124 قرارداد به ارزش 4 میلیارد و 790 میلیون و 970 هزار ریال بود.