دنیای‌اقتصاد - بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور که یکشنبه در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت، نشان می‌دهد دولت برای سال آینده ۱۵۰ میلیارد تومان از محل افزایش ۱۰ درصدی قیمت هر نخ سیگار داخلی و ۲۰ درصدی قیمت سیگار و توتون خارجی و ۴ هزار میلیارد تومان از محل مالیات برارزش افزوده، درآمد پیش‌بینی کرده است. همچنین دولت در بودجه ۹۰ درخواست ۳ میلیارد تومان برای برگزاری جشن نوروز و ۷۳ میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات و نظارت بر آن اعتبار در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه ۹۰ از محل افزایش ۱۰ درصدی قیمت هر نخ سیگار داخل و ۲۰ درصدی قیمت سیگار و توتون خارجی درآمدی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان برای دولت پیش‌بینی شده است. در جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۳۹۰ درآمد حاصل از افزایش ۱۰ درصد قیمت هر نخ سیگار تولید داخل و ۲۰ درصد قیمت سیگار و توتون قلیان وارداتی، توتون پیپ و سایر مواد دخانی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت پیش‌بینی شده است.

همچنین درآمد حاصل از افزایش ۱۰ درصد به قیمت نوشابه گازدار قندی تولید داخل و ۱۵ درصد قیمت نوشابه گازدار قندی وارداتی به استثنای نوشابه‌های با پایه میوه و انواع دوغ بدون گاز در سال آینده ۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

درآمد ۴ هزار میلیارد تومانی مالیات برارزش افزوده

بر اساس لایحه بودجه ۹۰ کل درآمد دولت از محل مالیات‌ها ۳۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم در سال‌جاری ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است. از این رقم درآمد مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این گزارش حاکی است، مالیات بر کالا و خدمات در سال ۹۰ در مجموع ۵ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان خواهد بود.

مالیات از محل فروش فرآورده‌های نفتی، مالیات بر بنزین به میزان ۲۰ درصد قیمت مصوب فروش ۵۴۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان و عوارض خروج مسافر از کشور ۱۵۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین مالیات بر فروش سیگار ۱۲۵ میلیارد تومان، مالیات بر نقل و انتقال خودرو ۱۸۵ میلیارد و ۹۹۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

تعرفه جدید صدور انواع کارت معافیت دائم

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۰ کل کشور، تعرفه‌ صدور انواع کارت معافیت دائم و عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۰ کل کشور، صدور انواع کارت معافیت دائم برای افراد با تحصیلات دکترای تخصصی یک میلیون تومان، افراد با تحصیلات دکترای حرفه‌ای ۸۰۰ هزار تومان، افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد ۵۰۰ هزار تومان، افراد با تحصیلات کارشناسی ۲۵۰ هزار تومان، افراد با تحصیلات فوق دیپلم ۱۷۵ هزار تومان و افراد با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم به ترتیب ۱۰۰ و ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

عوارض خروج مسافر تعیین شد

براساس لایحه بودجه سال ۹۰، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور شامل عوارض خروج هوایی برای هر نفر ۵۰ هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، عوارض خروج زائرین حج تمتع و عمره و عتبات عالیات و مشمولان تبصره ذیل ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای خروج هوایی ۲۵ هزار تومان و خروج زمینی و دریایی ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بودجه ۳ میلیارد تومانی برای جشن نوروز

دولت در لایحه بودجه ۹۰ کل کشور، ۳ میلیارد تومان برای برگزاری جشن نوروز از مجلس تقاضای بودجه کرده است.

به گزارش فارس، دولت در ردیف کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی لایحه بودجه سال ۹۰ کل کشور، برای برگزاری جشن نوروز بودجه ۳۰ میلیارد ریالی تقاضا کرده است.