ایران چک‌های 100 هزار تومانی معتبر است

دبیرکل بانک مرکزی در خصوص از چرخه خارج کردن ایران چک‌های صد هزار تومانی در گفت‌وگویی با هدف شفاف‌سازی حجم اسکناس در گردش کشور تاکید کرد: به هر میزان که ایران چک صد هزار تومانی به بانک‌ها برسد ابطال و از چرخه خارج می‌شود.»

سید محمود احمدی دیروز به یک اشتباه رایج مردم و بازار درباره خروج ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی پاسخ داد و گفت: پشت‌نویسی ایران چک‌ها و خروج آنها در مرحله آخر مبادلات تجاری یعنی در بانک‌ها به معنای بی‌اعتباری آنها در بین مردم نیست. دبیرکل بانک مرکزی درباره خروج ایران چک‌های صد هزار تومانی از چرخه مبادلات پولی کشور اظهار کرد: قصد بانک مرکزی جمع‌آوری و ابطال ایران چک‌های در گردش نبوده و این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم.

به گفته وی این جمع‌آوری به معنای از ارزش افتادن یک اسکناس در بازار است که بانک مرکزی هرگز چنین قصدی درباره‌ ایران چک‌های صد هزار تومانی نداشته است.

دبیرکل بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد: به هر میزان که ایران چک صد هزار تومانی به بانک‌ها برسد ابطال و از چرخه خارج می‌شود، اما به همان مقدار ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی و اسکناس‌ ۱۰ هزار تومانی وارد بازار خواهد شد و کمبودی هم در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره معطلی مشتریان و بانک‌ها به هنگام پشت‌نویسی ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی برای تحویل به بانک‌ها گفت: در حال تسهیل این امر هستیم تا با تعریف سامانه‌ای که کمترین معطلی برای مردم و شعب داشته باشد خروج ایران چک‌ها را که قانونا بر عهده ماست انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: هیچ گونه جای نگرانی در مورد کمبود اسکناس و ایران چک برای شب عید وجود ندارد و به میزان کافی و ایران چک ۵۰ هزار تومانی و اسکناس ۱۰ هزار تومانی به بازار تزریق شده است.