موافقت وزیر با عرضه‌ تمامی محصولات کشاورزی در بورس

عکس:‌آکو سالمی

گروه بورس کالا - مدیر توسعه بورس کالای ایران از موافقت وزیر جهاد کشاورزی از عرضه تمامی محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد و افزود: وزیر دستور تشکیل کارگروهی داده تا روی ورودی‌ کالاها با خرید‌های تضمینی به بورس نیز کار شود. عباس بنازاده با بیان اینکه امسال با توجه به دستور وزیر کشاورزی ورود کالاهای خریداری شده به صورت تضمینی در پی تصمیمات کارگروه گفته شده انجام می شود، گفت : با تصویب آیین‌نامه اجرایی کانون بهره‌وری برای ورود کلیه نهاده‌های کشاورزی به بورس، حجم کالاهایی که دراین بازار معامله می‌شود، افزایش خواهد یافت.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه در وزارت جهاد کشاورزی بستگی به نظر وزیر دارد و تا زمانی‌که آیین‌نامه اجرایی کانون بهره‌وری ابلاغ نشود، نمی‌توان آن را اجرایی کرد. پس تمام امید به افزایش حجم کالاها در بورس کالا برای معامله بستگی به اجرایی‌شدن برنامه‌های پیش‌بینی شده دارد.

براساس ماده ۱۵ قانون بودجه سال قبل، بین هفت تاهشت میلیون تن ذرت، جو، برنج و شکر وارد کشور می‌‌شود که اگر وزارت بازرگانی طی برنامه‌هایی عرضه اولیه‌ این دست واردات را در بورس داشته باشد، این عمل نیز منجر به افزایش حجم کالاهای عرضه‌شده در بورس و در نتیجه حجم معاملات می‌شود.

به گفته مدیر توسعه بازار بورس کالا، در حال حاضر بالای صد میلیون تن تولیدات کشاورزی در کشور داریم که بورس توان عرضه بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان از آن را داراست، اما برای رسیدن به این رقم باید برنامه‌ریزی‌های انجام شده را اجرایی کرد.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و بورس در راستای افزایش حجم و ارزش معاملات رینگ کشاورزی باید کشاورزان نیز در گذار از معاملات سنتی به نوین آموزش دیده و راهنمایی شوند.