هشدار درباره وزارتخانه‌های بی‌وزیر

عکس: نگار‌متین‌نیا

وزارت ورزش و جوانان و وزارت راه و ترابری، دو وزارتخانه‌ای هستند که علی لاریجانی در خصوص آنها به دولت هشدار داده است

رییس مجلس بار دیگر درباره تاخیر در تشکیل وزارت ورزش و جوانان و تعیین تکلیف وزارت راه‌وترابری به دولتمردان هشدار داد. علی لاریجانی که هفته گذشته در اعتراض به عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان، نامه‌ای را خطاب به رییس جمهور نوشته بود، روز پنج شنبه نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد که تشکیل این وزارتخانه مصوبه مجلس است و «دولت باید آن را انجام دهد.»

وی با متذکر شدن اینکه «هر قانون، ۱۰ روز پس از ابلاغ باید اجرا شود» خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد وزارت ورزش و جوانان را تحت سرپرستی نگه دارد سه ماه بیشتر وقت ندارد.

رییس قوه‌مقننه اضافه کرد: به هرحال تشکیل این وزارتخانه مصوبه مجلس است و باید دولت آن را در زمان خودش انجام دهد.

لاریجانی با بیان اینکه این مساله در مورد وزارت راه و ترابری نیز صدق می‌کند، تصریح کرد: اگر دولت طرحی برای ادغام وزارتخانه‌ها دارد، باید به مجلس ارائه کند در غیر این صورت باید وزیر معرفی شود.

بر اساس این گزارش، وزارت راه و ترابری، از ۱۲ بهمن ماه ۸۹ و در پی استیضاح حمید بهبهانی با سرپرست اداره می‌شود. قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان نیز ۱۲ دی ماه ۸۹ در مجلس به تصویب رسید که از آن زمان تاکنون، هنوز وزیر پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه معرفی نشده و دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به شیوه سابق به کار خود ادامه می‌دهند. دولت در لایحه بودجه پیشنهادی خود برای سال ۹۰ هم ردیف بودجه مستقلی برای این دو سازمان در نظر گرفته بود، اما کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، این دو ردیف را حذف کرده و ردیف بودجه‌ای برای وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته است.

اگر دولت اساسنامه‌ها را ندهد، مجلس وارد می‌شود

رییس مجلس در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرگزاری خانه ملت، در مورد تدوین اساسنامه شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی ‌اظهار کرد: در حالی که در چند سال اخیر به طور مرتب شرکت نفت و گاز و پتروشیمی ‌مکلف به تدوین اساسنامه شدند، اما این اساسنامه‌ها هنوز به مجلس ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه اگر دولت برای ارائه اساسنامه‌ها اقدام نکند مجلس مجبور است خود به صورت طرح این اساسنامه‌ها را ارائه کند، ‌در عین حال خاطرنشان ساخت: اما بهتر است خود دولت کارشناسی کار را انجام دهد تا کار نظام‌مند شود.

رییس قوه‌مقننه یادآور شد: انجام این کار دغدغه شورای نگهبان را هم برطرف می‌کند، چون اگر اساسنامه تدوین نشود مجلس در بودجه سالانه نمی‌تواند ردیفی را برای شرکت نفت بگذارد.

وی افزود: در شرایط فعلی در تنظیم بودجه همه اختیارات مربوط به نفت به وزارت نفت تعلق می‌گیرد، مگر اینکه شرکت نفت اساسنامه داشته باشد تا بتوان در دل آن ردیف بودجه در نظر گرفت.

مراقبت از بخش تولید در زمان اجرای قانون یارانه‌ها

نماینده قم در مجلس همچنین به پیگیری مشکلات کشاورزان حوزه انتخابیه اشاره کرد و بالا بودن قیمت برق را از جمله این مشکلات برشمرد که طی مذاکراتی که با وزیران مربوطه صورت گرفت قرار شد قیمت آن به‌گونه‌ای تعیین شود که کشاورزان قدرت پرداخت داشته باشند.

وی در تشریح مشکلات وضعیت بخش‌های مختلف تولید حوزه انتخابیه خود اظهار داشت: بخش صنایع قم و کل کشور حتما باید کمک‌های جانبی دریافت کنند تا بتواند کار خود را گسترش دهند. وی همچنین افزود: در زمان هدفمندی یارانه‌ها دامپروری، کشاورزی و صنعت باید مراقبت شود تا تولید لطمه نخورد، از این رو در بودجه ۹۰ این بخش‌ها مورد عنایت ویژه قرار می‌گیرند.

لاریجانی همچنین از بهره‌برداری از پروژه آب شیرین قم در این هفته خبر داد و ابراز امیدواری کرد در طلیعه سال جدید، آب شیرین به مصرف مردم قم برسد.

حمایت ایران از بحرین به خاطر تشیع نیست

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از این گفت و گو به تحولات اخیر منطقه اشاره کرد و گفت: مجموعه خیزش‌های مردمی‌ که در منطقه و شمال آفریقا شکل گرفته، یک باور واقعی را در بین قدرتمندان باید به وجود آورد. این مساله چیزی نیست که با چند قرص مسکن قابل رفع باشد. وی افزود: مردم بحرین اکنون در فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند، هم آمریکایی‌ها فشار می‌آورند و هم برخی کشورهای منطقه که البته به ضرر خودشان است، چون نفرت از ایالات متحده به این کشورها نیز در حال تسری است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: موضع ایران در این وادی همواره روشن بوده، چون مخالف اینگونه دخالت‌ها و ستمی‌هستیم که کشورهای غربی و حکام منطقه بر ملت‌های مسلمان روا می‌دارند.

رییس مجلس در مورد اظهارات ضدایرانی وزیر امور خارجه و رییس پارلمان اردن نیز اظهار داشت: صحنه فعلی منطقه، صحنه فرافکنی نیست آنچه که در متن موضوع است از خواست مردم برای تامین حقوق اولیه آنها در رابطه با دموکراسی و تعیین سرنوشت به دست خودشان حکایت می‌کند.

رییس مجلس با اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ایران اگر از تحرکات بحرین حمایت می‌کند به خاطر تشیع است، متذکر شد: ایران از قیام‌های مردم مصر، تونس و یمن نیز حمایت کرد در حالی‌که اکثریت مسلمانان آن کشورها اهل تسنن هستند؛ بنابراین موضوع ایران بحث فرقه‌ای نیست، بلکه از منظر انسانی به مسائل نگاه می‌کند.

حاکمیت نباید علیه ملت خود سلاح به کار ببرد

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی‌با هیچ کشوری دشمنی ندارد و با همه رابطه دوستانه خود را ادامه می‌دهد، اما ملت‌های کشورهای مسلمان خواسته‌هایی طبیعی دارند که باید مدنظر قرار گیرد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: خواسته حقوقی مردم را نباید با گلوله جواب داد. کسی که در حاکمیت است نباید علیه ملت خود سلاح به کار برد. از این رو جمهوری اسلامی‌از مردم بحرین، تونس، لیبی، یمن و مصر دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مقامات کشورهای عربی می‌خواهند قیام‌های منطقه را وارد تفرقه‌افکنی کنند، خاطرنشان ساخت: این

راه حل مشکل نیست، مگر با حضور نظامی‌سایر کشورها در بحرین اوضاع آرام شد؛ بلکه بغض مردم آن کشور را بیشتر کرد.

رابطه تهران - قاهره وابسته به طرف مصری

لاریجانی درباره رابطه ایران و مصر نیز تصریح کرد: وزیر خارجه مصر در مورد دوستی با ملت ایران اظهارنظری کرد که گامی‌مثبت و برخاسته از انقلاب مصر تفسیر می‌شود.

وی افزود: جهت‌گیری انقلاب مصر عاقلانه و درست در جهت تامین آرامش منطقه است. طبعا باید صبر کرد تا گفت‌وگوهایی در زمینه برقراری رابطه بین دو کشور صورت بگیرد.

لاریجانی یادآور شد: این کار ملازماتی دارد که باید شرایط از طرف مصر انجام شود تا ایران نیز قدم بردارد.

دیدار لاریجانی با آیت‌الله وحید خراسانی

رییس مجلس عصر پنج شنبه در قم با آیت‌الله العظمی وحید خراسانی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، این دیدار همانند سایر دیدارهای علی لاریجانی بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. رییس مجلس شورای اسلامی پیش از این دیدار با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار و از بیان این مرجع تقلید درباره وضعیت شیعیان بحرین و لزوم توقف کشتار آنان، تقدیر و تشکر کرد. رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار همچنین اوضاع منطقه و حضور مقامات آمریکایی را بررسی و ارتباط آن را با اوضاع مسلمانان منطقه، مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. پیش از این دیدار نیز رییس مجلس شورای اسلامی با آیت الله سید محسن خرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و حجت‌الاسلام سید محمد سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) دیدار و گفت‌وگو کرد.