دنیای‌اقتصاد- غلامرضا مصباحی‌مقدم، نایب‌رییس کمیسیون تلفیق مجلس از ابهام در امکان تحقق درآمد یارانه‌ای سال ۹۰ سخن به میان آورده و گفته است که بیشتر از نیمی از درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی که دولت برای سال ۱۳۹۰ در نظر گرفته است، محقق نخواهد شد. مصباحی‌مقدم که ریاست‌ کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس را هم عهده‌دار است، در شرایطی این سخن را به زبان جاری کرده که پیش از این محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از واقعی بودن پیش‌بینی‌های دولت برای درآمدهای یارانه‌ای سخن گفته بود. مجلس برداشت از حساب ذخیره ارزی برای پرداخت یارانه را غیرقانونی می‌داند

درآمد یارانه‌ای ۹۰ کافی است؟

مصباحی مقدم: بیش از نیمی از اعتبار ۶۲هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها محقق نخواهد شد

در شرایطی که برخی مقامات دولت درآمد یارانه‌ای دولت را از محل آزادسازی قیمت‌ها برای پرداخت یارانه نقدی کافی می‌دانند، نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر محقق نشدن بیش از نیمی‌از اعتبار ۶۲ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها گفت: برداشت از حساب ذخیره ارزی و دیگر منابع درآمدی برای تامین کمبود اعتبار یارانه‌ها غیرقانونی است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم به خبرگزاری خانه‌ ملت گفت: عوامل بسیاری وجود دارد که اوضاع کنونی را برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مبهم و نگران‌کننده می‌کند. بی‌تردید، بنای دولت نباید بر کاهش میزان یارانه‌های نقدی باشد، زیرا مردم رضایتی در این باره ندارند.

وی با بیان اینکه دولت، تصمیمی‌برای اصلاح دوباره نرخ حامل‌های انرژی ندارد، ادامه داد: تامین ۶۲ هزار میلیارد تومان یارانه‌ها به عنوان یک مساله مهم، هم اکنون روی میز اقتصاددانان دولت و مجلس است و تا کنون راهکار مناسبی برای تحقق این درآمد پیشنهاد نشده است.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: افزون بر یارانه‌های نقدی، دولت باید سهم ۳۰ درصدی کمک به تولید داخلی را نیز از محل درآمدهای یارانه‌اش بپردازد که البته با توجه به اوضاع کنونی اقتصاد کشور، تحقق این تکلیف قانونی، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این نماینده با توضیح اینکه وظیفه مجلس تنظیم دقیق برنامه بودجه به گونه‌ای است که امکان تخلف از آن به کمترین میزان ممکن برسد، اظهار کرد: افزون بر این، نمایندگان مردم یک وظیفه نظارتی هم دارند و باید با نکته‌‌سنجی عملکرد دولت را در اجرای مصوبه‌های مجلس رصد و کنترل کنند.

وی با بیان اینکه نظارت مجلس از نوع نظارت پس از انجام عمل است، اظهار کرد: در قانون امکان نظارت پیش از عمل برای مجلس لحاظ نشده است، اما در حین انجام کاری از سوی دولت، دیوان محاسبات که بازوی نظارتی مجلس است، می‌تواند عملکرد دولت را کنترل کند.

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: اولویت این کمیسیون در اوضاع کنونی، ایجاد هماهنگی میان درآمدها و هزینه‌های دولت است تا با تحقق این هدف، امکان بروز هر گونه تخلفی از سوی دولت، برطرف شود.

مقامات دولت چه می‌گویند؟

ابراز نگرانی از منابع درآمدی یارانه نقدی در شرایطی اعلام شده است که بهمن ماه گذشته محمدرضا فرزین سخنگوی طرح هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس درباره میزان درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده بود: «برآورد ما برای تحقق کل درآمدهایمان در سال جاری ۱۴ هزار میلیارد تومان است، بنابراین میزان تحقق درآمدها در سال جاری کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.»

وی البته درآمد یکساله حاصل از اجرای قانون را ۵۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «قانون گفته سال اول ۲۰ هزار میلیارد تومان و ما ۱۴ هزار میلیارد تومان محقق کردیم و برای سال آینده(۹۰) در بودجه پیش‌بینی‌هایی کرده‌ایم. ما قیمت‌های کنونی حامل‌های انرژی را در سال آینده اعمال خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد و به همین دلیل فعلا براساس قیمت‌های موجود بودجه سال ۹۰ را می‌بندیم.»

پرداخت ۳۴ هزارمیلیارد تومان یارانه نقدی

در همین زمینه رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری نیز در نشستی که به منظور تبیین مشخصات بودجه سال ۹۰ اواسط اسفندماه برگزارشد در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که از وی درباره رقم اعتبارات یارانه‌های نقدی و نیز منابع درآمدهای یارانه‌ای پرسید، گفت: رقم اعتبارات یارانه‌های نقدی ۵۶ هزار میلیارد تومان است که حدود ۵۹ تا۶۰ درصد این رقم که معادل ۳۴ هزار میلیارد تومان می‌شود مربوط به یارانه نقدی خانوارها است و۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و بقیه برای حمایت از تولید خواهد بود. وی افزود: از این مبلغ ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۷۰ میلیون نفر که جامعه هدف را تشکیل می‌دهند در نظر گرفته شده که با ۴هزار تومان یارانه نان میزان یارانه نقدی در سال ۹۰ همان رقم ۴۴هزار و ۵۰۰ تومان در ماه به ازای هر نفر خواهد شد.

وی افزود: براساس مصوبه کارگروه تحول اقتصادی، مابه‌التفاوت قیمت‌های سال ۸۸ و نیز قیمت‌هایی که پس از آزاد‌سازی قیمت‌ها تصویب شده به حساب خزانه واریز خواهد شد که تفاوت این دو قلم، منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها است. وی ادامه داد: همانگونه که فرزین سخنگوی ستاد یارانه‌ها نیز اعلام کردند دولت در ۳ ماه مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق هدفمندکردن یارانه‌ها کسب کرد که بر همین مبنا ۳ ماه درآمد یارانه‌ها در ۱۲ ماه معادل ۵۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۳۴ هزار میلیارد تومان آن در میان مردم توزیع خواهد شد.

عکس: نگار متین‌نیا