ایسنا- در حالی که انجمن جهانی خودروسازان هنوز آمار دقیق مربوط به تولید شرکت های خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی را منتشر نکرده، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که گروه تویوتا موتور همچنان عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را حفظ کرده است. براساس برآوردهای اولیه، گروه ژاپنی تویوتا موتورز که این روزها با تبعات ناشی از زلزله و سونامی در کشورش روبه‌رو است، در سال ۲۰۱۰ با افزایش ۱۸/۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی ۸ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۳۵۱ دستگاه خودرو تولید کرده و بار دیگر بزرگ‌ترین خودروساز جهان لقب گرفت.

گروه آمریکایی جنرال‌موتورز نیز با افزایش ۲۹/۹ درصدی ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۶۹ دستگاه خودرو تولید کرده و رده دوم را به خود اختصاص داد.

همچنین گروه آلمانی فولکس‌واگن با رشد ۱۷/۷ درصدی بالغ بر ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و سوم شد.

رده‌های چهارم تا دهم نیز به شرکت‌های هیوندای موتورز، فورد، نیسان، هوندا، پژو سیتروئن، سوزوکی و رنو اختصاص یافت.

همچنین تولید در همه۱۰ شرکت بزرگ‌ خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ با رشد مواجه شده است. پیش‌بینی شده که بیشترین رشد تولید در سال قبل مربوط به شرکت نیسان با ۴۷/۷ درصد بوده است.

همچنین شرکت رنوی فرانسه که سال جاری میلادی را با رسوایی ناشی از اتهام‌زنی بی‌مورد به سه مدیرش آغاز کرده، در سال گذشته میلادی موفق شد به جمع ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی جهان راه پیدا کند. این شرکت در سال ۲۰۰۹ یازدهمین خودروساز بزرگ جهان شده بود.

انجمن جهانی خودروسازان به زودی آمار مربوط به تولید شرکت های خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی را منتشر می‌کند.

براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید جهانی خودرو در سال گذشته میلادی با افزایش ۲۵/۸ درصدی به ۷۷ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۹۰۱ دستگاه رسید.

از کل تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی ۱۹ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۵۵۷ دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده و مابقی تولید یعنی ۵۸ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۳۴۴ دستگاه نیز مربوط به سایر انواع خودروها و به ویژه سواری بوده است.

همچنین چین با تولید ۱۸ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۶۷ دستگاه خودرو عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را در سال گذشته میلادی از آن خود کرد. بعد از چین نیز کشورهای ژاپن و آمریکا رتبه‌های دوم و سوم را بدست آوردند.

ایران نیز با تولید یک میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۵۴ دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه ۱۳ جهان از نظر حجم تولید خودرو شد.

در زیر فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۰ براساس برآوردهای اولیه آمده است:

تویوتا موتور، ۸ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۳۵۱ دستگاه، جنرال‌موتورز، ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۶۹ دستگاه، فولکس‌واگن، ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه، هیوندای موتورز، ۵ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۸ دستگاه، فورد،‌ ۵ میلیون و ۳۱۳ هزار دستگاه، نیسان، ۴ میلیون و ۵۳ هزار و ۷۰۱ دستگاه، هوندا،۳ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۵۷ دستگاه، پژو سیتروئن، ۳ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه، سوزوکی، ۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۹۴۵ دستگاه، رنو، ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه.