رشد شگفت‌انگیز اقتصاد کشورهای چین، هند و کره جنوبی در 2 دهه گذشته و وجود اقتصاد نیرومند ژاپن در آسیا، موجب شده است برخی تحلیلگران ارشد بین‌المللی به این نتیجه برسند که آسیا، موتور توسعه و رشد کسب و کار جهانی در قرن حاضر است.

با این همه به نظر می‌رسد اگر قرار است این اتفاق بیفتد، آسیا راه زیادی را باید طی کند.
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در کتاب گزارش رقابت‌پذیری ایران، رتبه‌بندی انجام‌شده در «جهان»، «آسیا» و «منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» را به نقل از منابع معتبر جهانی نقل کرده است که در جداول ضمیمه می‌خوانید:
رتبه فضای کسب و کار کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که تقریبا نماینده کشورهای منطقه مورد نظر این گزارش است. در مقایسه با منطقه آسیا و کل دنیا برای دوره ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ ارائه شده است.
مدل رتبه‌بندی فضای کسب و کار کیفیت با جذابیت فضای کسب و کار را در 82 کشور جهان مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از طراحی این مدل ارائه معیارهای اصلی مورد استفاده شرکت‌ها در تعیین استراتژی‌های تجاری بین‌المللی خود می‌باشد. مدل یادشده از 10 زیرمجموعه کلی تشکیل شده است که هر یک شاخص‌های متعددی دارند که برای 5 سال گذشته و 5 سال آینده مورد محاسبه قرار گرفته است. رتبه‌بندی‌ها در مراحل مختلفی صورت می‌گیرد. ابتدا برای هر یک از 91 شاخص امتیازی از 1 (خیلی بد برای تجارت) تا 5 (خیلی خوب برای تجارت) در نظر گرفته می‌شود. سپس با استفاده از میانگین‌گیری متوسط امتیاز کشور به طور کلی به دست آمده و به گونه‌ای تعدیل می‌شود که با مقیاس 1 تا 10 ارائه شود. به این ترتیب، در جداول زیر که امتیاز مناطق در 91 شاخص ارائه شده است، مقیاس از 1 تا 5 می‌باشد.