کلیات بودجه با ۲۵ رای موافق در کمیسیون تلفیق تصویب شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه «بعید می‌دانم گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه ۹۰ تا روز دوشنبه نهایی شود» گفت: پیش‌بینی ما این است که مجلس طی طرحی، مجوز قانونی به دولت اعطا کند که در دو ماه ابتدایی سال ۹۰ با مشکل اعتبارات جاری مواجه نشود. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی مفتح در اولین نشست خبری رسمی‌ خود در خصوص رسیدگی کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه ۹۰، اظهار داشت: بعد از تقدیم لایحه بودجه ۹۰ به مجلس برآیند رسیدگی به آن با دقت و فشردگی در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق آغاز شد. وی گفت: طبق آیین نامه کمیسیون تلفیق تشکیل و تا قبل از زمان رسمی ‌که ۲۱ اسفند بود، چندین جلسه به منظور استفاده بیشتر از وقت برگزار کردیم. مفتح یادآور شد: جلسات کمیسیون تلفیق از ساعت ۶:۳۰ صبح تا اذان مغرب برگزار می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: درباره کلیات بودجه مباحث عمده‌ای چون درآمد نفت، درآمد مالیاتی، درآمد گمرکی و درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین بحث شرکت‌های دولتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مفتح افزود: در این جلسات مسوولان بانک مرکزی، وزارت نفت، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور حضور داشتند و به سوال نمایندگان پاسخ دادند. مفتح گفت: تا صبح یکشنبه هنوز کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسیده و علت آن است که نمایندگان از دولت توضیحات بیشتری در خصوص برخی ارقام از جمله چگونگی افزایش رشد در بخش مالیات و موارد دیگر دارند. سوال این است که آیا این رشدها قابل تحقق است؟ یا اینکه پیش‌بینی می‌شود چند میلیارد دلار در سال ۹۰ واردات خواهیم داشت؟ سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: گزارش کمیسیون تلفیق زمانی به صحن مجلس می‌رسد که بندهای ماده واحده، پیوست‌ها و جداول همه به تصویب رسیده باشد.

وی با بیان اینکه پس از تصویب جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق به صحن خواهد آمد، گفت: این کمیسیون بر اساس آیین‌نامه ۱۵ روز فرصت دارد که گزارش خود را تکمیل کند، البته پیش بینی شده این مدت افزایش یابد. مفتح گفت: ما تلاش می‌کنیم همراه با دقت فراوان و در زمان فشرده بررسی بودجه را در کمیسیون تلفیق به پایان برسانیم، اما بعید است گزارش کمیسیون تلفیق تا روز دوشنبه تمام شود. مفتح در خصوص احتمال ارائه مجوز قانونی به دولت برای هزینه کرد اعتبارات جاری در دو ماه اول سال ۹۰ در صورت عدم تصویب بودجه تا پایان سال نیز گفت: در صورتی که بودجه تا پایان سال به تصویب نهایی نرسد، مجلس مجوزی به دولت برای امکان هزینه کرد و مدیریت کارها خواهد داد. بحث این است که اگر تا ۲۸ اسفند این لایحه به تصویب نرسید، از آنجا که قانون بودجه ۸۹ از تاریخ اول فروردین سال ۹۰ اعتبار ندارد مجوزی به دولت داده شود تا مشکلی برای اعتبارات جاری پیش نیاید.

کلیات لایحه بودجه ۹۰ در کمیسیون تلفیق تصویب شد

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تصویب کرد. به گزارش فارس، اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۰ عصر دیروز پس از بحث و بررسی‌ پیرامون بودجه سال آینده نهایتا کلیات لایحه دولت را با ۲۵رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۱ رای ممتنع به تصویب رساندند. احمد توکلی نماینده تهران، جمشید انصاری نماینده زنجان، هادی قوامی نماینده اسفراین و موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در صف مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۰ قرار داشتند و در سوی دیگر حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نماینده قزوین، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران، شهریار طاهرپور نماینده تویسرکان و سید نجیب حسینی نماینده مینو دشت به عنوان موافقان این لایحه از کلیات بودجه دفاع کردند.