سید محمود فاطمی عقدا معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: توجه به استحکام و مقاوم سازی بناها از اصول اولیه ساخت و ساز و بسیار حائز اهمیت است. وی در جشن مهندسی استان البرز در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج افزود: کشور پهناور ایران اسلامی دارای ویژگی های خاصی از جمله شرایط اقلیمی و زمین ساختی با منابع غنی نفت ، گاز و دیگر نعمت های خدادادی است. وی بیان داشت: در کنار این ویژگی ها ، بلایای طبیعی مانند زلزله ، طوفان، سیل و غیره نیز در کشور وجود دارد که شش درصد تلفات ناشی از حوادث طبیعی کل دنیا را متحمل می شود.

فاطمی عقدا ، با بیان اینکه ۷۰ درصد از سکونت گاهها و شهرهای کشور در مناطق زلزله خیز واقع هستند ، ادامه داد: ۱۷ میلیون واحد مسکونی در کل کشور وجود دارد که ۶۰ درصد آنها با آسیب پذیری قابل توجه به خصوص در برابر زلزله قرار دارند. وی یادآور شد: زلزله های گذشته و به دنبال آن خسارات و حوادث سهمگین ، بیانگر این است که ساختمانها به شدت آسیب پذیرند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: کشور ایران ، پیشرو و دارای تمدن کهنی در ساخت و ساز بناها است و نیاکان و اجداد ما به دست توانای خود سازه هایی را ساخته اند که هنوز پا برجا است. فاطمی عقدا اظهار داشت: امروز طول عمر ساخت و سازها و واحدهای مسکونی کاهش یافته در صورتی که با دست یابی به فن آوری های جدید ، امکانات ، تجهیزات و صنعتی شدن دنیا می بایست مقاومت ساختمانها خیلی بیشتر از گذشته باشد. وی خاطر نشان کرد : باید ایراد و ضعف کار را جستجو کرد و تمام جوانب را از نظر دانش، امکانات ، تجهیزات ، نیروی کار و شرایط زمین مورد بررسی قرار داد.

این مسوول تاکید کرد: اگر زلزله هایی مانند طبس ، رودبار ، منجیل ، بم و اخیرا کرمان ، فارس ، اردبیل و دیگر استانهای کشور و خسارتهای وارد آمده را مرور کنیم می بینیم که همه اینها ناشی از عدم پایداری سازه ها و آسیب پذیری دست ساختهایمان است. فاطمی عقدا افزود: طی چند سال اخیر و به دنبال تاکید مقام معظم رهبری ، سیاست های کلی نظام برای استحکام ساخت و سازها به ویژه در برابر زلزله مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه نمی توان فقط بعد نظارتی را در ساخت مسکن در نظر گرفت بیان داشت : استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد ، شیوه ساخت و ساز، نیروی انسانی ماهر ، آموزش ، انتخاب و تعریف معماران و طراحان در اجرا ، بازرسی و کیفیت از جمله مواردی است که کارفرمایان باید در ساختمان سازی به آنها توجه کنند.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از فن آوری های اصولی با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه می تواند مصرف بهینه انرژی را به دنبال داشته باشد.

معاون وزیر مسکن با اشاره به اینکه ، روزانه سه هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود گفت: نقش مسکن در اقتصاد کشور به حدی است که می تواند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی داشته باشد.

وی بیان داشت: طبق هدف گذاری های انجام شده سالیانه حدود یک میلیون ساختمان در کل کشور ساخته می شود که با اجرای طرح مسکن مهر در سال جاری حدود دو میلیون ساختمان در کشور در حال ساخت است.

فاطمی همچنین با اشاره به دستاوردهای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور گفت: دستیابی به ۲۰۰ استاندارد ملی ، تولید صنعتی ساختمان با فن‌آوری بومی تحت عنوان نیک سیستم تا پنج طبقه ، دستیابی به دانش فنی تولید سیمان بنایی و بتن توانمند نسل جدید با مقاومت بالا و نفوذ پذیری در حد صفر و دوام حدود ۲۰۰ سال از جمله فعالیتهای صورت گرفته در این بخش بشمار می رود.

وی ابراز امیدواری کرد: با همفکری و همکاری جامعه مهندسان کشور و خواسته دولت خدمتگزار شاهد کشوری با حداقل آسیب پذیری در برابر حوادث و بلایای طبیعی باشیم.