امـروز در تـاریـخ - ۲۱ اسفند ۸۹

احمد شاه قاجار

سال ۱۲۹۶- تحولات مهم و سریعی در منطقه ماوراء قفقاز صورت گرفت، آلمانی‌ها گرجستان را تصرف کردند و ترک‌ها نیز تهاجم خود را به سوی باکو آغاز و آن را تصرف کردند. سال ۱۳۰۰- احمدشاه قاجار طی تلگرافی از پاریس از مشیرالدوله خواست تا هرچه زودتر به کار متحصنین در سفارت روس خاتمه دهد.

سال ۱۳۱۸- عهدنامه بازرگانی و کشتیرانی بین دولت ایران و شوروی امضا شد.

سال ۱۳۲۰- در جلسه امروز مجلس شورای ملی برنامه دولت با ۱۰۱ رای موافق از ۱۰۴ نماینده حاضر تصویب شد.

سال ۱۳۲۴- دوره چهاردهم مجلس شورای ملی پایان یافت.

سال ۱۳۲۶- دادگاه تجدیدنظر رای خود را درباره سرتیپ درخشانی صادر کرد. وی فرمانده سابق لشگر تبریز بود که به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

سال ۱۳۲۷- ساعد با معرفی خلیل فهیمی، وزیر مشاور دکتر محمد سجادی، وزیر دادگستری- نادر آراسته، وزیر راه- دکتر منوچهر اقبال، وزیر کشور- دکتر عباس لقمان ادهم، وزیر بهداری، کابینه خود را ترمیم کرد.

سال ۱۳۲۹- مجلس سنا به حسین علاء برای احراز سمت نخست‌وزیری ابراز تمایل کرد.

سال ۱۳۳۰- محمدعلی وارسته به سمت وزیر دارایی تعیین و منصوب شد.

سال ۱۳۳۱- هیات هشت نفره میانجی دولت و شاه صریحا نظر خود را اعلام و به شاه گفتند که وی از مسوولیت مبرا است و به هیچ‌وجه حق مداخله در امور کشور را ندارد.

سال ۱۳۳۸- لایحه اصلاحات ارضی که از چندی قبل در مجلس شورای ملی مورد بحث و گفت‌وگو بود، سرانجام تصویب شد.

سال ۱۳۳۹- سرلشگر مالک به فرماندهی ژاندارمری کل کشور منصوب شد.

سال ۱۳۴۱- سپهبد اسماعیل ریاحی معاون ستاد مشترک به وزارت کشاورزی منصوب شد.

سال ۱۳۴۱- به علت وخامت اوضاع فارس و طغیان عشایر علیه حکومت مرکزی و مخالفت شدید با اصلاحات ارضی و عدم توانایی سپهبد کریم ورهرام استاندار فارس، سپهبد بهرام آریانا فرمانده نیروی زمینی با اختیارات کامل برای سرکوبی عشایر تعیین و به شیراز عزیمت کرد.

سال ۱۳۴۷- کنگره کارگران ایران تشکیل شد.

سال ۱۳۴۸- بودجه پانصد میلیون تومانی شهرداری تهران در انجمن شهر تصویب شد.

سال ۱۳۵۰- قلیچ خانی و لواسانی دو فوتبالیست معروف و بزرگ ملی‌پوش به دلیل فعالیت‌های کمونیستی بازداشت شدند.

سال ۱۳۵۲- بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجویان ایران در مقابل سفارت‌های سوئد و رم دست به تظاهرات زدند و نسبت به بازداشت دانشجویان ایرانی در سوئد اعتراض کردند.

سال ۱۳۵۴- گمرک تخفیف اتومبیل‌های دست‌دوم را لغو کرد.

سال ۱۳۵۶- در جلسه امروز مجلس شورای ملی، احمدبنی احمد نماینده تبریز دولت را به خاطر عدم موفقیت در جلوگیری از کشته شدن مردم، طی اغتشاش‌های تبریز مورد استیضاح قرار داد. وی گفت: مسوولان در واقعه ۲۹ بهمن تبریز به شدیدترین اقدام‌ها یعنی گشودن آتش به روی تظاهرات‌کنندگان متوسل شده‌اند.