مرکز تحقیقات جامع غشاءدر دانشگاه صنعتی سهند تبریز گشایش یافت

با توجه به پیشرفت چشمگیر کاربرد محصولات غشایی در صنایع مختلف شیمیایی، داروئی و پزشکی، مطالعه و تحقیق بر روی طراحی ، ساخت و ارزیابی این محصولات بخش عمده ای از بودجه تحقیقاتی را در دانشگاه‌ها ، مراکز تحقیقاتی و ... همچنین بخش های تحقیق و توسعه صنایع در کشورهای مختلف به خود اختصاص داده است، در همین راستا ایده احداث مرکز تحقیقات و فناوری جامع غشاء دانشگاه صنعتی سهند تبریز با حمایت مالی شرکت‌های پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این دانشگاه به تحقق پیوست که پس از انجام مطالعات و آماده سازی امکانات سرانجام این مرکز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افتتاح شد.

دکتر مهدی نژاد نوری معاون وزیر علوم در آئین افتتاح این مرکز در تبریز گفت : افتتاح مرکز تحقیقات غشاء دانشگاه صنعتی سهند و ارتباطی که با مراکز صنعتی برقرار شده است نوید پیشرفت چشمگیری را در زمینه این فناوری می‌دهد، وی با اشاره به نقش بسیار مهم غشاءها در صنعت اظهار داشت : غشاء ها کاربرد بسیار مهمی در پزشکی و صنعت نفت دارد که کشور ماقبل از این وارد کننده مواد اولیه غشاء بود که با افتتاح این مرکز تحقیقاتی شاهد استفاده از شیوه تولید غشاء در کشور خواهیم بود و تجهیزاتی که برای تولید این غشاء لازم بود خوشبختانه توسط استادان دانشگاه صنعتی سهند تبریز طراحی و مهیا شده که باعث استقلال علمی کشور و رفع نیاز اساسی صنایع می شود.

معاون وزیر علوم افزود : باید با ایجاد ارتباط درست و روزافزون بین صنعت و علم بتوان شاهد بهره‌وری بیشتر در جامعه و سیر صعودی پیشرفت در صنایع باشیم، وی در بازدید از مراکز تحقیقاتی دانشگاه صنعتی سهند تبریز گفت: این دانشگاه در زمینه تحقیقات و ارتباط آن با صنعت موقعیت قابل ملاحظه ای داشته است. وی همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان داشت: دانشگاهها با تربیت نیروهای ارزشی و متعهد و نیروهای متخصص باعث تعادل و رشد در تمامی زمینه های علمی، اجتماعی و فرهنگی شوند.

دکتر محمدرضا چناقلو رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز هم در این مراسم با اشاره به نگرش سیستمی در تمامی بخش های تحقیقاتی این دانشگاه گفت: کلیه پروژه‌های تحقیقاتی در این دانشگاه بصورت تیمی انجام می گیرد که به نتایج علمی بسیار خوبی منجر شده است.

دکتر چناقلو افزود : فعالیت های این مرکز بر مبنای نیازهای جامعه بوده و ساخت غشاء‌های پلیمری با آخرین فناوری و بر اساس اصل نیاز محوری و مشتری مداری می‌باشد که در این زمینه ایران جزو چند کشور صاحب این فناوری می باشد.

گفتنی است غشاء ماده ای پلیمری در انواع الیاف نازک توخالی و یا تخت می باشد که در صنایع مختلف شیمیایی، دارویی و پزشکی دارای کاربرد بسیار مهم و اساسی است.