پرواز مخابراتی شاخص در ارتفاع 22000!

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته تحت‌تاثیر ادامه جو مثبت گروه خودرویی و انجام برخی معاملات عمده به ویژه در نماد مخابرات ایران با رشد شاخص همراه بود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد رشد ۱۴۲ واحدی شاخص بودند تا جایی که شاخص مجددا مرز ۲۲ هزار واحد را تکرار کرد و به ۲۲ هزار و ۳۳ واحد رسید.

روز گذشته معامله‌گران در خارج از بازار شاهد ادامه تحولات مهمی بودند که در مهم‌ترین تحول سیاسی، انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان ریاست مجلس خبرگان قرار داشت. در تحولات اقتصادی نیز سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی و تاکید بر عدم دخالت دولت در بازار سرمایه از اهمیت برخوردار بود. در حوزه بین‌الملل نگرانی از کاهش رشد و افت تقاضا، دیروز منجر به افت قیمت اکثر فلزات و مواد خام شد. در همین حال نگرانی از احتمال بروز ناآرامی‌های سیاسی در چین بر بازار فلزات و مواد خام تاثیر گذاشته است.

همچنین معامله‌گران در نماد مخابرات ایران جابه‌جایی یک بلوک ۲۲۰ میلیون سهمی مخابرات را شاهد بودند که این جابه‌جایی ۴۵ درصد کل ارزش معاملات دیروز بازار سرمایه به میزان کلی ۱۷۷ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. خبرهای اولیه از انتقال این بلوک از مهر اقتصاد به بنیاد تعاون سپاه حکایت دارد. براساس این خبرها موسسه مالی مهر در ازای دریافت سهام مدیریتی بنیاد تعاون در گروه بهمن و همچنین دریافت نزدیک به ۳ هزار میلیارد ریال مطالبات خود از این بنیاد، مالکیت خود در سهام مخابرات را منتقل خواهد کرد. انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز بلوک‌های سنگینی از سهام مخابرات در بازار جابه‌جا شود. در بازار دیروز رقابت بر سر بلوک یک درصدی سهام ایران خودرو که توسط رنا عرضه شده بود تا قیمت ۵ هزار و ۲۵۰ ریال ادامه یافت که این رقابت باعث تشکیل صف خرید دوباره برای ایران خودرو و همچنین دیگر نمادها از جمله سرمایه‌گذاری سایپا مالک ۴۵ درصدی سرمایه‌گذاری رنا شد.

در گروه فلزی، افت بازار‌های جهانی و برخی اظهارنظرها در مورد معامله فولاد هرمزگان باعث افت نمادهای فلزی- معدنی شد. بازار در گروه فلزی امروز شاهد عرضه اولین شرکت فولاد آلیاژی خواهد بود. در گروه بانکی، پست بانک از صف فروش و ضوابط رفع گره‌های معاملاتی دیروز تا صف خرید پیش رفت.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۲۰۰ نماد مورد معامله قرار گرفت که ۹۰ نماد با رشد ارزش و ۱۰۶ نماد با افت قیمت همراه شدند.