بهره‌برداری از طرح‌های اصلاح شبکه‌های برق در آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: اکبر فرج نیا، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مراحل اجرایی طرح بهسازی شبکه برق روستایی به تعداد ۴۴ روستا با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال و همچنین برق رسانی به روستای فاقد برق قربانکندی شهرستان هشترود با اعتبار بیش از ۱۳ میلیارد ریال کلنگ زنی خواهد شد.

وی ادامه داد: حدود ۹۴۰ میلیارد ریال برای بهسازی شبکه‌های برق داخل روستاها اعتبار اختصاص داده شده است و برق رسانی به سه روستای بدون برق شورجه قاسم در شهرستان میانه، هومان در شهرستان خداآفرین و اریکلو در شهرستان هوراند با حدود ۵۰ میلیارد ریال از طرح‌های یاد شده برای افتتاح است.

وی گفت: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی به جز شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و اسکو وظیفه برق رسانی به تمام شهرستان‌های استان را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: بیش از ۹۸ درصد مردم کشور از نعمت برق برخوردار است، این رقم در کل دنیا بی سابقه است؛ در آذربایجان شرقی نیز هیچ روستای بالای ۱۰ خانوار بی برق نداریم.

فرج نیا با بیان اینکه سال گذشته به ۱۹ روستای استان برق رسانی شده است، خاطرنشان کرد: موضوع مهم برای ما بحث خودکفایی در صنعت برق است.

وی بیان کرد: آذربایجان‌شرقی حدود دو میلیون مشترک دارد و ظرفیت‌ منصوبه استان دو هزار و ۴۰ مگاوات و ظرفیت منطقه نیز پنج و ۲۴۸ مگاوات بوده؛ همچنین پیک مصرفی برق استان دو هزار و دو مگاوات است.

شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی به جز شهرستان های تبریز، آذرشهر و اسکو وظیفه برق رسانی به تمام شهرستان های استان را دارد.

وی عنوان کرد: میزان رشد برق در استان ما نزدیک ۱۱ درصد بوده که این رقم در کل کشور شش درصد است که در مقایسه با جهان رقم بسیار بالایی است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرفی برق در استان ما تغییر کرده است، ادامه داد: قبلا استفاده از کولر در استان ما مفهومی نداشت در حالی که در وضعیت کنونی استفاده‌ از کولر در کشور چهار برابر برق تولید شده در نیروگاه تبریز است.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در کل کشور و دو میلیارد تومان نیز در استان به مشترکین پاداش داده شده است و بیشترین پاداش قبض مشترک تبریز، یک میلیون و ۲۰ هزار تومان است؛ همچنین ۵۰ میلیارد تومان نیز پاداش بابت همکاری به بخش صنعت اختصاص یافته است.